2025-02-07, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vem skulle göra det då tror du?

Jag vet inte, men bättre att vi håller oss till fakta.
Det är 2025, det kan vara någon närstående, det kan vara han själv, det kan vara någon som fått tag på hans bilder genom molntjänster både lagligt eller olagligt. Man kan spekulera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Åldrarna på offren ger en indikation på att han kan ha varit ute efter personal, personer som ser ut att arbeta för kommunen. Det spår som polisen arbetade med tidigt."

Nja ålder är svårt att se på många jag tror han vill åt kvinnor…och annan härkomst.
Ser du tex bilder på *vila i frid* inlägg på TikTok from Örebro är det utländska tjejer ..

Min gissning sen dag ett är att han skona dom som såg svenska ut.
Senast redigerad av Menea 2025-02-07 kl. 17:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Förmodligen så fördelningen ser ut på utbildningarna också.
Det är ju där det blir knepigt när det börjar dras slutsatser baserat på offrens etnicitet.
Om han gick in och sköt 10 random personer på en skola där 7 av 10 har invandrarbakgrund och 7 av offren var invandrare, är det då ett rasistdåd?

Det var även 7 kvinnor vs 3 män, men ingen har anfört teorin att motivet var kvinnohat.
Citera
Medlem
Citat:
Känns lite läskigt att Expressen nu använder alla dom bilder han lagt upp bara på sig själv på nätet för 11 månader sen.
https://files.fm/f/jutkfgjmfc

Håller med. Varför ge GM så mycket medialt utrymme? Med hans egna bildkollage som han själv velat sprida då han lagt upp det på nätet. Hade räckt med att ha en bild, och kanske nämna hans bilder eller länka till dem.
Citera
2025-02-07, 17:22
Avslutad
Citat:
Men var det verkligen den länken, har för mig det var mycket fler bilder på den?

Det är 6-7 sidor, bara att bläddra.

https://freeimghost.net/search/images/?q=richard&page=1&peek=2024-02-22%2002%3A07%3A27.v4GJC
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Det börjar bli pinsamt det här. Så han menar på fullaste allvar att RA slutade härja kl 12:38 då? Han sköt alltså i 5 minuter och sen gick han runt en timme innan han sköt sig själv.

Nu hoppas man att någon som var på plats loggar in här snart.

Finns ingen som säger att han gick runt i en timma. De hittade honom efter en timma. Lär dig läsa så blir ditt liv mindre miserabelt.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Man brukar räkna in alla döda i mediarapportering, även skytt/ar.

De kanske inte bör kategorisera GM's död som en skolskjutning bara? Det är ju ett självmord, ingen skolskjutning.

Annars är det lite som att säga att 15 personer har dött i en flygkrasch, även fast det egentligen var 14 som dog i flygkraschen, medan den 15:e som klarade sig i flygkraschen, istället dog av att ha blivit överkörd vid ett övergångsställe senare samma dag.
Citera
2025-02-07, 17:23
Medlem
Socialtjänsten låg fem jävla minuter från hans hem. Om han verkligen hatade dem så mycket, varför gick han inte dit? Varför gick han istället till en skola där majoriteten var invandrare? För att hans mål aldrig var socialtjänsten. Det var invandrare. Jag har hört från folk som känner folk på skolan att han aktivt letade efter invandrare. Han visste exakt vad han gjorde, och han såg till att hans offer inte var slumpmässiga.

Men polisen kommer aldrig erkänna det. De är livrädda. Livrädda för att behöva erkänna att den största massakern i Sveriges moderna historia begicks av en svensk. Det passar inte narrativet. Det är inte lika "roligt" när det inte är en muslim. Om gärningsmannen hade hetat Ahmed och skrikit "Allahu Akbar", hade vi redan haft höjt terrorhot, politiska krismöten och ständiga debatter om islamism. Men nu var det en vit svensk man. Så nu heter det "ingen ideologisk koppling", "psykisk ohälsa" och "hat mot myndigheter". Samma gamla skitsnack för att folk ska svälja lögnen och gå vidare.

Och rasisterna? Jävla hycklare, hela bunten. Inte ett ord om offren. Ingen empati. Ingen sorg. Istället letar de efter alla möjliga ursäkter för att slippa kalla honom vad han är – en terrorist och en vidrig, äcklig individ. Plötsligt handlar det om att han "behövde psykvård", att "samhället svek honom", att han "fick dåliga betyg", att "han var ensam". Alla jävla undanflykter radas upp för att skydda honom, som om han vore ett offer.

Men låt en invandrare begå ett brott, och du ser exakt samma människor skrika om "folkutbyte" och "importerad ondska". Det är så patetiskt förutsägbart att man mår illa.

De vill hålla locket på. För att de vet att om invandrare förstår att de var måltavlorna, då kan ilskan växa till något de inte kan kontrollera.
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Det gjorde jag inte. Jag skrev godman eller förvaltare. Jag är väl införstådd med skillnaderna.

Nej det är det inte. Jag har sökt vård i evigheter för trauman utan att få sådant men istället försökte psykiatrin tvinga mig attskriva underför godman vilket jag gjorde under press. Skälet var att jag skuldsatta som ung och bostadslös varpå man försökte tvinga mig att helt fråntas rätten att styra över min ekonomi. Jag har aldrig slutat betala räkningar grund av annat än socioekonomisk utsatthet och avsaknaden av pengar/inkomst.

Det är inte något som behöver diskuteras. Rickard saknade helt skäl för godmanskap eller förvaltare.Däremot har samhället undanlåtit att vidta andra nödvändiga insatser rörande honom.

https://www.uppdragpsykiskhalsa.se/sip/

Jag har pluggat psykiatri och psykologi. Att jag inte vil arbeta inom området beror på att jag knappast vill ha befinna mig bland en sådan utbredd inkompetens som psykiatrin innebär, i yrkeslivet lika lite som jag frivilligt vill ha den låga kunskapsnivån blan människor som sköter min medicinska behandling rörande ADHD medicinering och medicinering kring sömnen men de går knappast att välja bort om jag inte bryter mot lagen och börjar köpa mediciner på gatan. Att angripa människor som mig med tvångsmedel och felaktiga behandlingar anser samhället okej baserat på mitt kön medan män likt Rickard går fria oavsett om de bara möter enstaka handläggare eller är välkända för våldsproblematik och missbruk.

Dravlet om godmanskap frångår det verkliga behov av insatser som förekom. En godman är dessutom inte utbildad utantill och med jag skulle kunna söka till att bli sådan. Vi måste börja värdera kompetens med krav ot människor som har o,ikapp uppdrag och yrken. Rickard var en person som knappast skulle velat ha in en godman att röra omkring i grytan som asocial men definitivt ändå ett föremål av intresse för insatser och samordnade sådana där människor som får betalt efter adekvat utbildning, hade gått in.

Troligen skulle ett empatiskt och kompetent personligt ombud kunnat hjälpa honom.

Instämmer tillfullo vad gäller psykiatrin, obegripligt att den verksamheten får fortgå i sin dysfunktionella form. Många riktigt obehagliga människor som arbetar där. Besserwissrar med makt att trycka ner den lilla människan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker001
Jag tycker denna frågeställning är relevant för tråden och har inte tagits upp speciellt mycket hittills, mycket berör bakgrunden till själva dådet.

1) Måste han ha haft just diagnosen Asperger? En specialklass för Asperger kan väl vara till för elever med en uppsjö olika diagnoser? Varför är vi så låsta på autismspektrat när det gäller GM? Vad sägs om Schizoaffektivt syndrom med social fobi / selektiv mutism?

2) Spåret att det skulle vara hämnd mot socialtjänst pga indraget soc bidrag känns mindre och mindre relevant ju längre tiden går. Samtliga döda är typ invandrare? Förmodligen hade han ett djupt hat mot invandrare, att soc krånglade var själva gnistan till en bomb som förr eller senare hade exploderat oavsett. Är det bara jag som tänker såhär? Snart släpps listan på brottsoffer, då vet vi. Inte för att jag gillar TV4, och ljudklippet låter mer som "alla behöver inte jobba" kontra "ni ska ut från Europa". Men jag tror ändå vi kommer få se det här som terrorism mot invandrare när facit väl släpps.

4) Varningstecknet att han isolerade sig från sin egna familj borde tagits på djupt allvar. Låter som om anhöriga skiter i honom fullständigt? De visste väl att han har vapen? Även om de inte visste att han hade vapen så är det ett enormt varningstecken att missa en jul med familj? Snubben har ju isolerat sig i minst ett halvår? Hallå familjen, ringer inga klockor när något sådant händer? Ni vet ju dessutom att han är ultra isolerad. Ni är hans sista livlina liksom.

5) Och semestrarna utomlands? Är detta en slags ekonomisk kompensation från anhöriga då de vet att de behandlat honom som skit under hela hans uppväxt? Har han blivit våldtagen som barn eller vad fan har hänt? Varför bjuder de honom till utlandsresor över hela jordklotet? Medlidande eller kompensation för något riktigt nasty som hände i högstadiet?

Bra sammanfattning, tänker på samma spår som du.
När det gäller soc spåret, har någon vettig bevis för detta eller är det bara spekulationer?
Citera
2025-02-07, 17:24
Medlem
Han sköt alltså på totalt 10 kvinnor och 5 män! I huvudsak kvinnor som jobbar på socialen, verkar som att den motivbilden kommer hålla och att det var socialkontoret som var målet efter att han förlorat sin försörjning...
Citera
2025-02-07, 17:24
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red.and.right
Låter som ett otroligt sammanträffande om han skulle vara ett av offren här men det är väl lika möjligt som vem som helst annars. Finns det någon indikation på att grannen är saknad?

Jag såg detta av en slump. 31 år och arbetar på "Förvaltningen för utbildning, försörjning och arbete" sedan flera år tillbaka och är MGMs granne. Kan inte svara på din fråga, men det är sannerligen ett sammanträffande. Du kan ju söka efter hans grannes namn så ser du med dina egna ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in