Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
De hade väl en plan när de störtade regeringen under stort hemlighetsmakeri och hysch hysch.
Självklart hade väst och ukrainska krafter planerat det under lång tid, troligen decennier.
Rent av skitsnack att ryssland anföll oprovocerat.

"Anledningar" till att den psykotiske dvärgen i kreml för imperialistiskt anfallskrig mot Ukraina (efter att sedan 2014 fört "inofficiellt" krig mot landet) är att hen som bekant anser att sovjetunionens oundvikliga sammanbrott var tjugonde århundradets största geopolitiska katastrof och drivs av sin "vision" om att "återupprätta" det ondskans imperium hen är en produkt av, men även av att stjäla Ukrainas naturtillgångar.

"Ukraine has tremendous natural resources for meeting domestic oil and gas production needs, with estimates of approximately 900 billion cubic meters of proven reserves of natural gas. In Europe, Ukraine ranks second for gas reserves. Three Ukrainian regions contain hydrocarbons resources: the Dnipro-Donetsk basin, the Carpathian region in western Ukraine, and the Black Sea and Crimea region in the south. The Dnipro-Donetsk basin is a major oil and gas producing region accounting for 90 percent of all current Ukrainian production."

https://www.trade.gov/energy-resource-guide-ukraine-oil-and-gas

"Som av en slump" sammanfaller naturtillgångarnas koordinater med de områden den psykotiske dvärgen i kreml "förklarat" som ryska och annekterat...
Citera
2025-02-07, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
De använder ju det strategiska bombflyget. Mest för att terrorbomba civil infrastruktur och bostäder med de få kryssningsmissiler som de kan avvara plus sjömålrobotar. Du tror att de skulle överleva många minuter över ukrainskt luftrum för att genomföra carpet bombing a la WW2? Skulle gärna se en armada med turboprop Bears försöka sig på detta

Jag menar det är konstigt att inte Ryssland lägger bombmattor över Ukrainas trupper i Kursk för många här säger ju att Ukraina inte fått med sig något luftvärn in i området.

USA kunde ju bomba Irakiska linjer när Saddams armé hade grävt ned sig och även delvis grävt ned stridsvagnarna.
TU-95, TU 160 och även TU-22M kan gå på hög höjd och borde vara skyddade från manpads som kanske ändå Ukraina släpat med sig.

Att dom inte kan lägga bombmattor inne i Ukraina förstår jag.
Citera
2025-02-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Ryssarna vet att det närsomhelst kan komma in NATO trupper till Ukraina, så de behöver spara sina stora vapen till annat.

EU är desperata, vilket jag har påpekat flera gånger tidigare, och om de inte går in i ett storkrig så kommer ekonomin att totalkollapsa inom 3-5 år.

En mycket farlig situation har vi hamnat i just nu, vi har förstört för oss själva, för att "rädda" Ukrainarna, så att vi kunde sno deras resurser, men USA utmanövrerade EU även på den fronten verkar det som.

Ryssland har försatt oss i denna situation men att EU är försvagat av usel politik, det kan jag ge dig rätt på. Man gjorde sig beroende av rysk gas och olja utan någon som helst framtidsforskning.
Citera
2025-02-07, 16:48
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Det skulle det ju kunna vara. Britterna hade väl också någonting sådant på gång, tror jag. Nu när du säger det så kommer jag ihåg att jag har läst om det men jag minns inga detaljer. I så fall är ju utrustningen förmodligen svindyr men varje ”skott” lär ju inte kosta jättemycket.

Jo de har ett system som heter dragonfire och ett "skott" kostar bara 10 pund så du lär tjäna in pengarna på hårdvaran ganska snabbt.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1767840222597804085?t=7UkcfYnyBByJiobsNq_vOQ&s=19

Amerikanerna har ett system de testade för inte allt för länge sedan på ett av deras krigsskepp som heter Helios.

https://x.com/jmarzola1/status/1886833185801048119?t=Xx2hdUXmWgDk1js4-Ntdxg&s=19
Citera
2025-02-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Ryssland har ingen brådska.
Ryssland har ingen som helst brådska eftersom deras mål är att slå ut den ukrainska militära kapaciteten...

Vad är det den psykotiske dvärgen i kreml "inte har någon brådska" med? Hur går det egentligen med hens tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion" av Ukraina (som nu är inne på sitt tredje år)? ryssland har "fått" LÄNGRE gräns mot försvarsalliansen NATO. FLER länder har sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen NATO. Den civiliserade världen är enad mot ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml). "Success"?

Minns du "seger" artikeln som det ryska propaganda organet RIA (av misstag?) publicerade tre dagar efter att den psykotiske dvärgen i kreml inlett sitt illegala anfallskrig mot det fredliga grannlandet Ukraina?

https://www.bbc.com/news/technology-60562240
https://web.archive.org/web/20220226051154/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html
Citera
2025-02-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ryssarna vet att det närsomhelst kan komma in NATO trupper till Ukraina, så de behöver spara sina stora vapen till annat.

[Övrigt svammel raderat. Det är ingenting vi inte har hört förut.]

Enligt dina kolleger så har det ju funnits Natotrupper i Ukraina sedan dag ett och nu påstår du alltså att det när som helst kan komma in Natotrupper. Hur ska ni ha det, egentligen? Finns det eller finns det inte Natotrupper i Ukraina? Frågar åt en kompis.
Citera
2025-02-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Jo de har ett system som heter dragonfire och ett "skott" kostar bara 10 pund så du lär tjäna in pengarna på hårdvaran ganska snabbt.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1767840222597804085?t=7UkcfYnyBByJiobsNq_vOQ&s=19

Amerikanerna har ett system de testade för inte allt för länge sedan på ett av deras krigsskepp som heter Helios.

https://x.com/jmarzola1/status/1886833185801048119?t=Xx2hdUXmWgDk1js4-Ntdxg&s=19

Mycket intressant. Tack för länkarna.
Citera
2025-02-07, 16:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nej en CV90 med ammunition och manskap är chanslös mot en drönare, för att slå ut tusen golfbilar behövs minst tusen drönare.
Därför har även golfbilen styrkor, det fattar alla som spelat strategispel nån gång.
Varför fattar inte du det?
Räknar du med priset för passagerarna också.
Det tar tjugo år att föda upp en soldat plus något år värnplikt, alltså en ganska stor investering.

Överlevnadschans i en golfbil... noll
I en CV90... ganska bra.

Tillägg
Klusterbomb påverkar inte CV90 ett dugg, hur klarar golfbilarna det?
Senast redigerad av pollenper 2025-02-07 kl. 16:55.
Citera
2025-02-07, 17:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

EU är desperata, vilket jag har påpekat flera gånger tidigare, och om de inte går in i ett storkrig så kommer ekonomin att totalkollapsa inom 3-5 år.

En mycket farlig situation har vi hamnat i just nu, vi har förstört för oss själva, för att "rädda" Ukrainarna, så att vi kunde sno deras resurser, men USA utmanövrerade EU även på den fronten verkar det som.

-Så Ryssland har sparat "sitt bästa" i tre år då, istället för att få till ett avgörande. Joo...det verkar ju logiskt.., speciellt i ett krig som Ryssland påbörjade..

(Kan du ge en militär historisk referens, där ngt liknande har skett ? För jag finner det då inte...)

-Intressant nog så är ju Eu mer eniga efter Putins krig, än på flera herrans år ! Även om mycket återstår. Men mer eniga är man. Tack vare Putin !

-Nej, det är tvärtom. Eu kom överens med Ukraina om köpa (när möjligheten ges) "intressanta saker" före Usa. Tror det var 2021. Stod om det i msm häromdagen, du får leta.
Citera
2025-02-07, 17:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
-Så Ryssland har sparat "sitt bästa" i tre år då, istället för att få till ett avgörande. Joo...det verkar ju logiskt.., speciellt i ett krig som Ryssland påbörjade..

(Kan du ge en militär historisk referens, där ngt liknande har skett ? För jag finner det då inte...)

-Intressant nog så är ju Eu mer eniga efter Putins krig, än på flera herrans år ! Även om mycket återstår. Men mer eniga är man. Tack vare Putin !

-Nej, det är tvärtom. Eu kom överens med Ukraina om köpa (när möjligheten ges) "intressanta saker" före Usa. Tror det var 2021. Stod om det i msm häromdagen, du får leta.

När jag skriver att de vill spara, menar jag att de troligtvis har tömt sina lager, allt förutom den reserv de behöver ifall detta eskalerar ännu mer än vad det har gjort än så länge. Detta är inget jag har läst, utan bara antar att de gör. De har redan demolerat Ukrainas infrastruktur, så varför slösa på allt de har liksom.

Ryssland gick ut med att de snart börjar massproducera nya ballistiska missiler, som når längre och är effektivare, så vi får se ifall de börjar att skjuta fler av den sorten. Time will tell.
Citera
2025-02-07, 17:12
Medlem
Citat:
När jag skriver att de vill spara, menar jag att de troligtvis har tömt sina lager, allt förutom den reserv de behöver ifall detta eskalerar ännu mer än vad det har gjort än så länge. Detta är inget jag har läst, utan bara antar att de gör. De har redan demolerat Ukrainas infrastruktur, så varför slösa på allt de har liksom.

Ryssland gick ut med att de snart börjar massproducera nya ballistiska missiler, som når längre och är effektivare, så vi får se ifall de börjar att skjuta fler av den sorten. Time will tell.

Varför antar du att de kan välja att ha en reserv? De tömmer lagren helt enkelt, och det i en takt som förvånat omvärlden. Good riddance eller vad man säger. Enda risken är väl att de börjar dra iväg kärnvapen när ekonomin sätter stopp för att producera nya konventionella vapen.
Citera
2025-02-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Petr Akopov betonade att Ukrainas stat inte skulle avvecklas om Ryssland lyckas med sina mål, utan istället skulle "omorganiseras, återupprättas och återföras till sitt naturliga tillstånd i en del av den ryska världen."

Det må vara hänt att petr akopov anser att suveräna stater (som inte är ryssland) har ett "naturligt tillstånd" som en "del av den ryska världen" men det är hens högst personliga åsikt som inte delas av det Ukrainska folket vilket försvarar sig mot den vidrige angriparen.

Din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, har förvisso deklamerat att det inte finns något Ukrainska land överhuvudtaget, och ingen Ukrainskt folk. De är ju alla "egentligen" "små ryssar" som bor i "novorussia". Detta innebär dock att hen är i full färd med att slakta "sitt eget" folk...

Varför kan du inte svara på frågan om vad det är som den psykotiske dvärgen i kreml "inte har någon brådska" med? "Skyndar" hen "långsamt" vad gäller att "få" LÄNGRE gräns mot försvarsalliansen NATO. Att "få" FLER länder att söka, och få, medlemskap i försvarsalliansen NATO? Att "få" den civiliserade världen än mer enad mot ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in