2025-02-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du har ju rätt i det, rent sakligt. Men är det så att GM sökt sig till en miljö med många invandrare så kan man ju ställa sig frågan om i fall det är en slump. Det behöver det ju inte vara. Han kanske valde platsen just för att han visste eller trodde att det där skulle vara många invandare.

Exakt! Det kan ha varit så att han valde platsen utifrån att både SOC och invandrare fanns där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Det har de garanterat gjort, men Försäkringskassan är som bekant inte den lättaste myndigheten att samverka med. Min erfarenhet av FK är att de agerar smått narcissistiskt, ironiskt uttryckt, då det i regel handlar om att det är på deras initiativ saker ska ske annars får det vara.
Det mest troliga här är dock att man försökt få till åtgärder för att hjälpa honom på fötter, men att han vägrat. När morötterna tar slut har man i regel inget annat att ta till än piskan, och då brast det totalt för honom. IMHO.

Ja men poängen är väl att man kanske inte hade behövt använda någon piska i den här situationen. Vad exakt var det han skulle piskas till? Söka jobb? Aktivera sig? Just gällande det som GM helt verkar ha saknat förmåga till. Den pressen och stressen om indragen försörjning har tyvärr sannolikt utlöst det inträffade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Stämmer. Polisen kanske också snurrat in sig på att alla rum måste öppnas för att säkertställa att han inte barrikerat säg i ett av rummen. Så därav kanske aspiranterna inte var tränade för detta och fick invänta insatsstyrkans mer efarenhet i situationen. Men i alla fall, här får man anta att han inte barrikerat sig. Dela upp poliser som kontrollerar olika yter. Har man eftersökt varenda öppen yta så kan han bara finnas barrikerat i nåt av rummen. Om det tar en timme är den stora frågan alla vill ha svar på. Med rökutveckling, brandlarm, störande ljud och skottlätene, folk som springer och skriker påverkar givetvis poliser som inte är vana att filtrera ut detta i eftersökning. Polisen viste dock på förhand hur han såg ut, så de borde kunnat ha lätt att söka skolan på de förutsättningarna. Hans klädsel och hans vapen.
Vi vet inte vart han sköt sig heller såvitt jag vet. Kan ha varit en låst toalett på andra sidan skolan, en skrubb eller under en trappa. Eller nånstans i röken. Och att man inte visste om det var fler gärningsmän.
Citera
2025-02-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArasonBnk
Tror ingen av oss kan förställa sig som polis, det var att möta detta..

Polisen är ju faktiskt människor som oxå, inte en robbort som går efter ett färdigt manus..
såklart inte lätt för dom men kan man inte stänga av känslorna och vara redo att sätta andras liv före sitt egna så ska man inte va polis
Citera
2025-02-07, 13:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Så kan det givetvis ha varit. Samtidigt så bodde han i centrala Örebro och sist jag var i centrala Örebro för drygt 10 år sedan så blev jag chockad av att det i princip bara var somalier och andra mörka och främmande människor i gatubilden.

Jag kommer själv från en större stad än Örebro och den staden har väldigt mycket "mångkultur" men trots detta blev jag genuint chockad av Örebro. Detta var som sagt över 10 år sedan och det lär ju inte ha blivit bättre sedan dess.

Jag delar inte din bild av Örebro, men jag tror inte han hade kunnat gå lös uppåt en timme på öppen gata. I skolan fanns större möjligheter att gömma sig, mindre risk att skjutas på distans.

Kan ju även varit riktat mot soc eller komvux också. Alltså inte enbart mot personer av invandrarbakgrund, utan exempelvis att han ansåg att soc gynnade invandrarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Varför skulle han inte ha klarat det i dag? Han har ju klarat att ta körkort också?

Det man ser i tråden är inlägg som konsekvent vill släta över massmördarens motiv och gärning och klistra på GM saker som "psykiskt sjuk", "extrem social fobi" och "svår autism" trots att det inte finns några belägg för att påstå detta över huvud taget.

Tvärt om är det styrkt att han bland annat varit på ett flertal utlandsresor med sin familj de senaste åren. Låter det som någon med "extrem social fobi"?

Han nyttjade sitt körkort regelbundet dvs gillade att köra bil, låter det som någon med "svår autism"?

Det finns heller inga uppgifter om att han över huvud taget diagnosticerats med NPF/autism, och han har bevisligen aldrig uppburit något av de stöd från FK som står till buds för den som lider av en sådan diagnos.

GM verkar av allt att döma haft en tillvaro (som han har gemensamt med hundratusentals yngre män i Sverige) Han har kravlöst blivit försörjd i åratal via skattsedeln efter misslyckade gymnasiestudier, och haft ett liv bestående av hämtmat, ett centralt beläget boende, sena kvällar och nätter med datorspelande uppföljt av obegränsade sovmorgnar.

Och när någon dvs biståndshandläggaren säger att nu räcker det, du är 35 år och behöver motprestera framöver och åtminstone försöka försörja dig själv så tappar han det helt, och tar med sig en massa oskyldiga människor i döden en massaker.

GM är avskum, han är inte värd en gnutta sympati.

Jägarexamen var avsevärt svårare än körkortet gällande teorin. Vad svamlar du om, jag har inte försvarat honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blago.Bung
Försök igen. Googlade på "ut ur Europa" och fick anti-islampropaganda från AFS redan på första sidan.

Propagandamaskinen Google anpassar resultat efter "cookies" och tidigare sökningar. Även "sökförslag" som dyker upp då man skriver räknas som sökningar, man behöver inte ens trycka på enter.

Testa igen i ett privat browserfönster samt testa Qwant, Startpage eller annat söksystem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Enligt Expressen gjorde han det: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-vapenlicenser-hagelgevar-och-kulgevar/

Det står att han hade licens för 4 men hade med sig 3 på platsen. Det framgår inte vilket av de 4 gevären som han inte hade med sig.
Citera
2025-02-07, 13:49
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BM-641
Jägarexamen var avsevärt svårare än körkortet gällande teorin. Vad svamlar du om, jag har inte försvarat honom.

(Min fetning) Det påstod jag väl inte heller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g11
såklart inte lätt för dom men kan man inte stänga av känslorna och vara redo att sätta andras liv före sitt egna så ska man inte va polis
Att tro att en polis ska kunna stänga av alla känslor är inte bara orealistiskt, det är farligt. Studier visar att känslor alltid finns där, men att poliser lär sig hantera dem, att ignorera eller undertrycka dem helt leder till moralisk stress och psykisk ohälsa. En polis som inte känner rädsla, empati eller skuld är inte en bra polis, det är en livsfarlig polis. Så om du tror att yrket kräver att man blir en känslokall robot, då är det du som inte förstår vad polisyrket innebär.
Citera
Medlem
Sammanställt en tidlinje för helikoptrarna:
Bell 429

Plats för 1 pilot + 7 passagerare.
Normalt opereras dessa inom polisen med en pilot och en "operatör".

12:40 – 5480 lyfter från Arlanda flyger mot Norrtälje och vänder vid sjön Erken, vänder mot Stockholm igen och landar på Sörentorp/Polishögskolan 13:25. Lyfter igen 13:33.

13:00 – 5460 lyfter från Arlanda direkt mot Örebro

13:36 - 5430 anländer med oklart antal personer ombord för landning (lyfte troligtvis från Göteborg ca 12:45)

13:47 – 5430 landar för att släppa av folk

14:05 - 5460 anländer med 3 personer ombord

14:10 - 5480 anländer med 5 personer ombord för landning

14:17 – 5480 landar för att släppa av folk

14:20 – 5480 lyfter igen

14:21 – 5480 landar igen

14:22 – 5460 släpps in i kontrollzon

14:26 – 5460 landar

Så totalt fanns 3 polishelikoptrar på platsen, men enbart en i taget fick vara i luften pga. väderförhållande och flygregler.

Källa är Flightradar24 & liveATC.
Citera
2025-02-07, 13:50
Medlem
GmbHs avatar
Frågan är om man med 1700 kvm menar själva huvudbyggnaden, eller om man räknar med den väl tilltagna gymnastikbyggnaden som ligger separat, cirka 50 meter bort? Isåfall faller ju ett stort antal kvm bort att genomsöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in