2025-02-07, 13:37
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Fler våningar bör ju gå snabbare eftersom det blir mindre kvadrat* per enhet att leta igenom, dessutom mindre människor per enhet att visitera. Därav blir det mer effektivt eftersom polisen kan sprida ut sig.
I detta läge så går det ju inte för polisen att sprida ut sig i samma utsträckning och alla människor är på ett och samma plan.

*En våning blir då 4 250kvm (om man räknar på fyra våningar).

Jepp klart dom visste var han befann sig, dom vart ju beskjutna då förstår dom exakt var han befinner sig. Han är knappast en maraton löpare springer runt hela byggnaden på några minuter.
Citera
2025-02-07, 13:37
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Återstår, om han var ute efter soc, att förklara varför han mördade andra?
Om Rickard valde att ta med vapen för att panga folk som på något sätt hade med soc att göra tror jag inte han var främmande för att skjuta de som försökte stoppa honom, hjälpa redan skadade eller de som han för stunden såg som värda att skjuta.

En del verkar han helt ha ignorerat men om de uppfattats som besvärliga eller hotfulla kunde de blivit skjutna de med.
Citera
2025-02-07, 13:38
Medlem
130 poliser och ingen som går in o skjuter ihjäl horungen, värdelösa snutar varenda en av dom borde få sparken
Citera
2025-02-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Stämmer. Polisen kanske också snurrat in sig på att alla rum måste öppnas för att säkertställa att han inte barrikerat säg i ett av rummen. Så därav kanske aspiranterna inte var tränade för detta och fick invänta insatsstyrkans mer efarenhet i situationen. Men i alla fall, här får man anta att han inte barrikerat sig. Dela upp poliser som kontrollerar olika yter. Har man eftersökt varenda öppen yta så kan han bara finnas barrikerat i nåt av rummen. Om det tar en timme är den stora frågan alla vill ha svar på. Med rökutveckling, brandlarm, störande ljud och skottlätene, folk som springer och skriker påverkar givetvis poliser som inte är vana att filtrera ut detta i eftersökning. Polisen viste dock på förhand hur han såg ut, så de borde kunnat ha lätt att söka skolan på de förutsättningarna. Hans klädsel och hans vapen.
Poliserna visste ju inte var han befann sig. Då kan de ju inte bekämpa honom.
Citera
2025-02-07, 13:39
Medlem
Nu står det i Aftonbladet att räddningspersonalen inte fick gå in förrän efter 1 timme på plats och att de anlände efter 7 min.
Citera
2025-02-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det lär bli focus på det nu. Kan ju inte kosta så mycket att förbättra villkoren för personer som mördaren i Örebro.
För speciellt många som honom kan väl knappast inte finnas ??

Citat:
Ursprungligen postat av Mknight44
Men du fattar väl att de personer försöker hindra honom eller står i vägen för han så kommer de knäppas.

Mångas våta dröm att det är övervägande utomeuropeer som har brats om livet.

Jag menar både rasister och iantirasister.

( obs människor är inte indelad i raser)
Citera
2025-02-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jepp klart dom visste var han befann sig, dom vart ju beskjutna då förstår dom exakt var han befinner sig. Han är knappast en maraton löpare springer runt hela byggnaden på några minuter.
Nej. Han lär ju inte stått kvar på den plats han besköt poliserna ifrån och dessutom fylldes lokalerna med rök.

De hade ingen aning om vart han försvann.
Citera
2025-02-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Att hans försörjning inte skulle ha ifrågasatts då han verkar ha haft psykiska svårigheter i form av bla extrem social fobi mm. Rimligt hade varit att Socialtjänsten samverkat med Försäkringskassan och slussat honom vidare till en annan förmån. Inte dra undan hans försörjning och kräva aktivitet och sysselsättning.

Det är myndighetsutövning dessa personer utövar mot individer på samhällets botten.
Det har de garanterat gjort, men Försäkringskassan är som bekant inte den lättaste myndigheten att samverka med. Min erfarenhet av FK är att de agerar smått narcissistiskt, ironiskt uttryckt, då det i regel handlar om att det är på deras initiativ saker ska ske annars får det vara.
Det mest troliga här är dock att man försökt få till åtgärder för att hjälpa honom på fötter, men att han vägrat. När morötterna tar slut har man i regel inget annat att ta till än piskan, och då brast det totalt för honom. IMHO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du har ju rätt i det, rent sakligt. Men är det så att GM sökt sig till en miljö med många invandrare så kan man ju ställa sig frågan om i fall det är en slump. Det behöver det ju inte vara. Han kanske valde platsen just för att han visste eller trodde att det där skulle vara många invandare.

Så kan det givetvis ha varit. Samtidigt så bodde han i centrala Örebro och sist jag var i centrala Örebro för drygt 10 år sedan så blev jag chockad av att det i princip bara var somalier och andra mörka och främmande människor i gatubilden.

Jag kommer själv från en större stad än Örebro och den staden har väldigt mycket "mångkultur" men trots detta blev jag genuint chockad av Örebro. Detta var som sagt över 10 år sedan och det lär ju inte ha blivit bättre sedan dess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej i det stora hela är det nog felräkningspengar.

Felet tycker jag är att politikerna stamat åt reglerna för mycket för att kompensera för vad de påstår var för snälla regler tidigare.

Även nu efter en sån här händelse för söker politiker övertrumfa varandra och visa handlingskraft.
Bäst vore om de gjorde sitt jobb jämt och inte bara efter det händer något eller före val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Poliserna visste ju inte var han befann sig. Då kan de ju inte bekämpa honom.

Det lästes ju nån stans att de besvarat hans eld vid ett tillfälle så dem måste ju haft han på spåret. vettefan vad som pågick där inne dock. allt är ju spekulation från våran sida, vi som ej var där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mknight44
Men du fattar väl att de personer försöker hindra honom eller står i vägen för han så kommer de knäppas.

Nej, Varför det?
Hade han bara varit ute efter soc hade han inte behövt tre vapen, massor av ammunition och rök.
Nej, Motivet var större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in