2025-02-07, 11:39
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Kan Örebromassakern ha motiverats av Ulf Kristerssons uttalande i TV4 om att brottsligheten i Sverige till stor del är kopplad till invandring?

https://www.tv4.se/artikel/55W4bqbriBTNAfWT6LQilt/ulf-kristersson-om-valdsvagen

Det har jag svårt att tro, om huvudmotivet hade varit att döda kriminella invandrare så är det bara 10min norrut från Västhaga till Vivalla, om man hade ett ideologiskt motiv så hade det varit väldigt mycket effektfullare att döda invandrare i Vivalla än på komux i Västhaga.

Dessutom så dog "bara" 10 personer, med den beväpning vi vet att han hade och det motiv du presenterar så känns det väldigt få med tanke på hur pass länge han kunde hålla på.
Citera
2025-02-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Självklart inte! Det finns inte kompetens, resurser och intresse så det räcker till alla!

Och vad beror det på?
Vissa menar ju att det beror på invandringen.
Kanske han själv tänkte så men det vet vi ännu inte.
Citera
2025-02-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranberger
Det heter aspergers syndrom och inte störning. De flesta med det lever helt normala liv och kan hittas i topp positioner över hela världen. De smartaste människorna på jorden hade eller har asperger.

Sen finns det olika grader så klart.

Man kallar det inte aspergers numer utan autism. Diagnoserna slogs ihop 2013.

https://www.autism.se/om-autism/autism/aspergers-syndrom/
Citera
2025-02-07, 11:49
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Nej, noll.

Utlösande faktorn verkar av allt att dömma varit betydande bakslag i hans egna liv. Sedan huruvida han fokuserade på att döda den ena eller den andra förändrar inte den utlösande faktorn.

Varför har han inte dödat någon när Åkesson m.m. sagt liknande saker? Personen i fråga kan kanske haft synnerligen negativa tankar om invandrare, tanten i lägenhet 3B, SIA Glass nyheter för säsongen men detta verkar inte varit något som utlöst hans agerande utan när man tittar på hans liv verkar det vid första anblick varit personliga bakslag i form av att hans liv och ekonomiska trygghet mer eller mindre rycktes upp var utlösande, tillsammans med historiska faktorersnarare som isolering och psykiskt illamående än vad statsministern sagt i TV vilket är en befängd teori och inte värd att bemöta med respekt.

Nog för att Åkesson och hans parti gett upphov till mängder av hatbrott och det toxiska samhällsklimat vi haft de senaste tio åren, men han är inte statsminister och det är stor skillnad. När statsministern börjar låta som SD:s trollfabrik i kommunikationen, då får det konsekvenser på en annan nivå. Helt klart.
Citera
2025-02-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det har jag svårt att tro, om huvudmotivet hade varit att döda kriminella invandrare så är det bara 10min norrut från Västhaga till Vivalla, om man hade ett ideologiskt motiv så hade det varit väldigt mycket effektfullare att döda invandrare i Vivalla än på komux i Västhaga.

Dessutom så dog "bara" 10 personer, med den beväpning vi vet att han hade och det motiv du presenterar så känns det väldigt få med tanke på hur pass länge han kunde hålla på.

Om han hade gått efter kriminella invandrare skulle han ha blivit skjuten tillbaka eftersom de också är beväpnade.

Men jag tror att han valde skolan för att det hade varit hans gamla skola.

Det skulle inte vara förvånande om han hade rekat i skolan innan brottet.

Anledningen till att han fick hålla på så länge var att polisen var rädda för att göra någonting, vilket försenade det hela med en timme.
Citera
2025-02-07, 12:04
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Om han hade gått efter kriminella invandrare skulle han ha blivit skjuten tillbaka eftersom de också är beväpnade.

Men jag tror att han valde skolan för att det hade varit hans gamla skola.

Det skulle inte vara förvånande om han hade rekat i skolan innan brottet.

Anledningen till att han fick hålla på så länge var att polisen var rädda för att göra någonting, vilket försenade det hela med en timme.

Om vi nu leker med tanken att han selektivt bara dödade invandrare och skonade andra, så skulle han alltså bara stött på 10st invandrare under den relativt långa tid han fick hålla på?
Det låter alldeles för lite på en SFI/Komvux i en stad som Örebro, jag tror det var någonting annat mer personligt som drev honom än generellt invandrare, dessutom tror jag ett sånt här dåd planeras betydligt längre än den helg mellan Kristerssons uttalande och dådet.
Citera
2025-02-07, 12:08
Medlem
Jag tror att man behöver återinföra fler gruppboenden för människor med psykisk ohälsa. Förr i tiden fanns det fler institutioner för de människor som inte klarade av att ordna med sin dagliga livsföring. Det är ju också det att människor egentligen är sociala varelser. Alla behöver en känsla av sammanhang i livet.
Den här individen klarade inte av att hantera de motgångar som han ställdes för. Han kanske var psykiskt sjuk? Vi behöver iallafall som samhälle bättre stötta människor som är psykiskt sjuka.
Vi behöver också ha koll på farliga individer så de inte går under radarn.
Citera
2025-02-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nog för att Åkesson och hans parti gett upphov till mängder av hatbrott och det toxiska samhällsklimat vi haft de senaste tio åren, men han är inte statsminister och det är stor skillnad. När statsministern börjar låta som SD:s trollfabrik i kommunikationen, då får det konsekvenser på en annan nivå. Helt klart.

Nej.

Allt tyder på att ulösande faktor var personliga bakslag och han verkar ha riktat denna frustration och ilska (felaktigt kan tilläggas) gentemot en för honom bekant plats som bidragit till dessa för honom tunga bakslag. Inte att han kände han fått godkännande ifrån statsministern att döda invandrare.
Citera
2025-02-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Helt fel. Du förstår att det är 20 gånger lättare att få vapen i Sverige än 1 en blå stat i USA? Du vet om faktumet att dom stater med restriktivaste vapenlagar i USA också har överlägset mest mord med vapen?
Per capita eller? Kalifornien är det mycket folk minst 35 miljoner Wyoming, Montana, North Dakota, Vermont , Alaska kanske 1 miljoner.
Att läsa den här listan, det är bara våldsbrott. Det är inte "vapenbrott". Alaska är nummer ett på den här listan. Detta beror på att befolkningen i Alaska är övervägande manlig och ung. Många unga män kommer till Alaska för att arbeta. Unga män är mer benägna att bli våldsamma. Mord är inte så högt i Alaska som "våldsbrott" i allmänhet.

Områden med koncentrerad fattigdom kommer att ha mer brottslighet. Detta har alltid varit fallet. Så platser som Washington DC, som är en egen separat enhet och en relativt tät stad med koncentrerad fattigdom, kommer att ha en högre våldsbrottslighet än de flesta större stater.

Platser som Texas och Kalifornien är som sina egna länder vad gäller befolkning med olika grupper av människor. Man kan se att Texas har en värre mordfrekvens än Kalifornien, men mindre våldsbrott totalt sett. Kalifornien har också en lägre inlåsningsfrekvens, vilket betyder att fler människor som skulle sitta i fängelse i Texas är ute och rör sig i Kalifornien.

Jag skulle säga att vapenlagarna i Kalifornien fungerar i viss mån, eftersom specifika vapenbrott och mord har minskat i staten, men i Texas, där det finns ökända slappa vapenlagar som fortsätter att mildras, ökar mordfrekvensen.

Dessutom har många stater som mestadels är landsbygdsområden förvånansvärt höga mordfrekvenser. Det är bara mindre märkbart eftersom det är utspritt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._states_and_territories_by_intentional _homicide_rate

Det är också intressant att det verkar som om avsiktliga mordfrekvenser ökade nationellt i landsbygds- och stadsområden under de senaste åren, inte bara i städer.

Samtidigt som jag håller med nästan alla här om att det är mycket mer komplext än bara fler "vapenlagar" = mindre brottslighet. Och många andra socioekonomiska och kulturella faktorer spelar en roll. Jag skulle säga att vapenlagar faktiskt har en korrelation med mord till åtminstone viss grad.

https://www.latimes.com/politics/newsletter/2022-05-27/on-guns-fear-of-futility-deters-action-essential-politics

Människor i Kalifornien mördar varandra mindre men är faktiskt mer våldsamma totalt sett.

Jag förespråkar inte superstränga vapenlagar och förhindrar "laglydiga medborgare" från att ha vapen. Detta verkar bara vara fallet.

Det är naturligtvis komplext och jag tror att olika grupper vill ha olika saker av olika skäl. Tänk dig att du bor i innerstaden och jobbar arslet av dig för att försörja dina barn och det förekommer drive-by-skjutningar och andra slumpmässiga skjutningar, vanligtvis utförda av barn själva eller unga män, vilsna kulor flyger överallt, ett av dina barn kan bli skjutet eller på något sätt bli inblandat i skjutningen. Eller en förälder från en vanlig offentlig skola som är rädd för någon slumpmässig berömdhetsjägare som skjuter upp skolan.

Å andra sidan kan människor som bor i landsbygdsområden med långsam akutrespons vilja ha ett vapen eftersom det är deras enda verkliga försvar mot någon knarkare eller ett vilt djur som kommer åt dem. Eller någon som vill vara förberedd om det skulle bli en aktiv skyttesituation.

Jag tycker att det är 100 % rättvist att bekräfta rättigheterna för laglydiga vapenägare samtidigt som man minskar det totala antalet vapen som finns och håller dem borta från psykopater och kriminella.
Citera
2025-02-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Nej.

Allt tyder på att ulösande faktor var personliga bakslag och han verkar ha riktat denna frustration och ilska (felaktigt kan tilläggas) gentemot en för honom bekant plats som bidragit till dessa för honom tunga bakslag. Inte att han kände han fått godkännande ifrån statsministern att döda invandrare.

Inga

Se bara tillbaka på historien.

Tredje rikets ledare skulle aldrig ha haft med sig massorna om ledarens ord inte gav genklang och så även i det här fallet där en person tar till sig Kristerssons ord och formar dem till handling.
Citera
2025-02-07, 12:17
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om vi nu leker med tanken att han selektivt bara dödade invandrare och skonade andra, så skulle han alltså bara stött på 10st invandrare under den relativt långa tid han fick hålla på?
Det låter alldeles för lite på en SFI/Komvux i en stad som Örebro, jag tror det var någonting annat mer personligt som drev honom än generellt invandrare, dessutom tror jag ett sånt här dåd planeras betydligt längre än den helg mellan Kristerssons uttalande och dådet.

"Planerat dådet?" Det är ju en labil kille, så det är högst osannolikt att han skulle ha gjort nån omfattande risk- och konsekvensanalys. Han såg statsministern på TV, lät hans uttalande marinera i tankarna ett par dagar och sen slog han till.
Citera
2025-02-07, 12:17
Medlem
Comitiums avatar
Det var en förfärlig händelse men varför måste alla media fyllas till bredden med detta dag efter dag? Det verkar så överdrivet. Shit happens och detta är inte det enda i det totala eländet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in