2025-02-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Att en person med social ångest lever på bidrag en hel livstid hjälper definitivt mindre. Om Olle inte klarar av folk, ger vi Olle arbetsuppgifter där han i möjligaste mån slipper folk. Ser vi att det är möjligt kanske vi gradvis kan exponera Olle för för folk. Det kanske är omöjligt. Men Olle upplever i bästa fall att tillvaron har någon slags mening och struktur och slipper sitta hemma och stirra på väggarna dagarna i ända ett helt liv.

Det är väl själva tanken med Samhall, "skyddad verkstad" och all den typen av verksamhet, ursprungligen. Och gärningsmannen verkar absolut ha kvalificerat sig till att jobba på ett vuxendagis, för att använda dina ord. Men vi har varken tid, pengar eller intresse för att hjälpa såna här människor längre.
Samhället borde ha verktyg att tvinga den här typen av personer till vård.
Citera
2025-02-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Men är du på riktigt?!
Du kanske ska läsa innan du kommenterar

Jag svarar på en person som skriver att "Rickard kunde fått sjukersättning", jag svarar att han inte kunde fått det pga hur Försäkringskassans regler ser ut kring sjukersättning.

Inte någonstans har jag skrivit vad min personliga åsikt kring dessa regler är!

Logga ut från Flashback och gör nånting annat, du är pinsam.

Okej, sorry. Misstolkade ditt inlägg och du satt och runkade över vilka ljuvliga regler vi har satt upp och att du satt på ngt socialkontor i Hjo och följde dessa till punkt och pricka. Jag har själv autism, obviously, och nära att hamna i samma livsöde som GM så vet vilken jävla press det är. Läste ditt senare inlägg. Ursäkta för härdsmältan.
Citera
2025-02-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Ja helt normalt att öva på skolattack i en SFI klass på en komvux skola 3 veckor innan det faktiskt sker på exakt den skolan.

Det är helt normalt att göra övningar i början på en termin. Om det är som du säger borde detta hänt på alla ställen som övat i början på vårterminen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Men varför har inte de i hans närhet hjälpt honom med att söka vård? Varför har ingen liksom brytt sig om honom? Man har bara låtit honom vara för sig själv och dra sig undan allt mer. Även om mina barn skulle vara vuxna hade jag inte bara tillåtit att inte bry mig utan gjort allt i min makt för ett drägligare liv.
Jag skulle chansa på utmattning. Föräldrar och syskon har nog försökt så mycket det går, år ut och år in. Kanske dragit med honom på resor och utflykter, försökt inspirera till studier och arbete. När det alltid slutade lika dant (att han hoppade av eller inte gick dit längre) tappade de kanske orken, de inte orkade "dra" längre. Kanske de kände att "Nä, vill han sitta och ruttna i sin lägenhet själv, ja då får han väl göra det!" och så lät de honom helt enkelt vara för det mesta. De bjöd säkert in honom till födelsedagar, hälsade på så ofta de kunde osv. Men de tappade orken att agera harar i hans liv. Och där skulle ju egentligen samhället tagit vid, kan jag ju tycka (sociala myndigheter, psykiatrin osv.)

Och de kanske de har! Vi vet ju egentligen väldigt, väldigt lite med säkerhet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det finns inga verktyg att tvinga en sådan här person till vård med dagens lagstiftning.

Lagen borde ändras, anser jag.

Socialen borde ha kontaktat vården och en sådan här persons destruktiva livsföring borde kvalificera för LPT. Då hade man kunnat sy in honom för att påbörja rehabilitering för hans ångest och sociala fobi.

Tyvärr har debatten istället landat i lagliga jaktvapen när det är det bristande skyddsnätet kring sådana här personer som triggat igång denne GM.

Rädda och enfaldiga människor börjar genast tjata om vapen. För 100 år sedan hade Sverige inte ens någon vapenlag men bara bråkdelen av det vapenvåld som finns idag. I ett hyfsat friskt samhälle spårar inte människor ur på det här sättet, oavsett hur lätt det är att skaffa vapen.
Citera
2025-02-07, 10:59
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ha! FAN vad grym jag är! Jag gissade just på en Browning i 30-06 och en halvautomatisk .22LR! Det var alltså precis som jag föutspådde en helt vanlig jaktgarderob med helt vanliga jaktgevär, möjligen med undantag för Mossberg 590 som är lite mer "taktisk".

Kommunistsvinen hade FEL. Det var ingen AR15, inget "kraftfullt automatvapen" eller ett "coolt" och "kontroversiellt" vapen.

Fast en BAR i 30-06 är ju ett sjujäkla kraftfull automatvapen i och för sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, när kaoset som råder nu lugnat sig lite (kanske nästa vecka?) så får vi förhoppningsvis lite mer fakta serverat. Kanske rent av en intervju med någon av dem han "skonade".

Så som det ser ut nu - baserat på det vi fått reda på av polisen - låter det som att han inte var motiverad av rasism. Om man även tar fasta på sådant som sipprat ut till journalisterna pekar det snarare åt att han var ute efter att skada människor som arbetade på socialkontoret (kanske då på grund av att hans bidrag strypts).

Men det ena utesluter ju inte det andra. Han kanske var ute efter hämnd på de som arbetar på socialkontoret, han skriker kanske att "jag kan inte jobba!" i det omtalade klippet, men han kan ju förstås ändå vara rasist. Dock lutar det inte åt att det var hans primära drivkraft, anser jag. Men jag har haft fel förut och kan naturligtvis ha fel igen.

Man skriker ju inte bara "Jag kan inte jobba"! helt taget ur sin kontext före man skjuter någon. Har han skrikit så är det ju del av en argumentation och ingen tycks ha hört GM bråka med någon. Samma sak med "Ni ska ut ur Europa", han hade väl skrikit fler saker om han nu öht skrek medan han sköt. Tvärtom säger vittnen att han var tyst. Man får ju använda Occhams rakkniv här, det är väldigt mycket sannolikare att den där läraren skrek: "Ni ska ut allihopa"
Citera
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Men varför har inte de i hans närhet hjälpt honom med att söka vård? Varför har ingen liksom brytt sig om honom? Man har bara låtit honom vara för sig själv och dra sig undan allt mer. Även om mina barn skulle vara vuxna hade jag inte bara tillåtit att inte bry mig utan gjort allt i min makt för ett drägligare liv.
Han har dragit sig undan kontakten med människor helt, RA har bytt namn och det indikerar att han velat bryta kontakten ellet åtminstone ett avståndstagande till släktingar.

Kanske orkade eller klarade han inte av att interagera med medmänniskor.

Verkar mest oerhört tragiskt detta fall.

Ansvaret falle på samhället och psykvården.

Nyadeln är nog viktigare att kasta resurser på i dagens Sverige.
Senast redigerad av krackelerar 2025-02-07 kl. 11:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hur vet vi att 30-06:an var halvautomatisk?

Det var en Browning BAR och det är en halvautomat. Innan detta blev känt så hade de gått ut med att han hade två hagelgevär och två kulgevär som båda var halvautomater. Kaliber 30-06 gick de ut med tidigt för det ena vapnet. Innan det blev känt vad den andra halvauton var för nåt så gissade jag på .22LR för det andra geväret, vilket visade sig stämma.
Citera
2025-02-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Man hade kunnat önska att det här problemet blir mer uppmärksammat nu.

Vi får verkligen hoppas det!
Men tyvärr verkar politikerna fokusera på att låsa skolor och införa hårdare regler kring vapenlicenser. Detta ständiga symtomlindrandet, istället för att ta tag i de egentliga problemen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumuk20
Mycket bra analys har själv sett bekanta som blir helt utelämnade och utan stöd. Det är som en gråzon, dom funkar inte alls i samhället och vet inte vad dom ska ta sig till. Det är inte som att någon hjälp eller stöd kommer från myndigheterna. Man kan ju förstå vilken ilska det måste finnas sen att det slutar i ett sådant här utfall är såklart olyckligt.

Det är lätt för oss som har jobb och fungerar i samhället att säga hur man ska agera. Tror det är omöjligt att föreställa sig 20 år av ständiga nederlag och känna sig helt utanför.

Tack. Nej, du får ingen hjälp alls om du av någon anledning inte själv ber om den. Det finns väl vissa undantag som tex allvarliga psykoser, men de allra flesta blir fullständigt ignorerade och lämnade till sitt öde. Det är nästan som att samhället/psykiatrin försöker manipulera personer till att be om hjälp, men ett väldigt stort antal har inte den förmågan och väljer att istället avsluta sina liv.

Att bli ignorerad och förbisedd av de som har en skyldighet att hjälpa dig som hamnat utanför samhället, är ett svek som är svårt att ta in.
Citera
2025-02-07, 11:01
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Nej jag fattar inte vad du menar. Skulle Uffe vara något helgon eller vadå? Jag kan upplysa dig om att man kommer inte till toppen av den politiska hierarkin på det sättet.

Ställer frågan annorlunda så att till och med du ska förstå.

Menar du att det är någon med makt i samhället som såg till att attacken blev av?
Citera
2025-02-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Himla otur att det var just aspiranter som kom först. Vad gör de ens där? När började aspiranter springa på skjutningar?

De var helt enkelt närmast. De var tillsammans med trafikpoliser.

https://polistidningen.se/2025/02/aspiranter-bland-de-forsta-pa-plats/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in