2025-02-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenomnatten
Ja de pluggar vid sidan av jobb, är det konstigt tycker du? Gissar de jobbar inom vård hos kommunen och ökar på sin kompetens.. många arbetsplatser vill höja kompetensen bland personal… jag har läst och tentat av vissa universitetskurser som jobbet skickat oss ingenjörer på..

Beträffande komvux..Jag kompletterade själv specifika ämnen/nivå (vid sidan av heltidsjobb), som jag saknade för att ha behörighet till högre universitetsutbildning.

Ja - men då jobbar de inom kommunen - inte socialtjänsten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Citat:
Motivet till dådet är ännu oklart för polisen. Rickard Andersson ska inte ha efterlämnat något brev eller annat som kan ge utredarna några ledtrådar. Men en av hypoteserna är att attacken var riktad mot socialen, enligt flera uppgiftslämnare.

Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade.

– Den enda teorin man har att gå på är socialen-spåret, säger en källa.
Citera
2025-02-07, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Är det så? Jag är inte insatt på reglerna runt dynamiska hagelgevär, och inte vet vi heller om RA hade licenser utöver jakt.

Kan absolut vara att jag har fel. Men på ljudupptagningen inne från toaletten hade jag absolut gissat hagel snarare än kula.

Skotten på toalettfilmen låter absolut som hagelgevär i mina öron.
Citera
2025-02-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen något, höjt ljudet lite och även gjort så att det går i blade-speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det, men..." med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Lyssna själva:

https://jumpshare.com/s/JaGp8hFLEpGCTKIXpCtQ

Alternativ länk:

https://whyp.it/tracks/255155/skolsk...-2?token=oKhNN

Ett av polisens huvudspår är att massakern på Campus Risbergska i Örebro kan ha varit riktad mot socialtjänsten. Kan det vara så att Rickard Andersson, tappade det helt när han fick sin sista livlina (det ekonomiska biståndet) indraget och då valde att söka upp och konfrontera sin/sina handläggare på Risbergska för att hämnas?

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?
Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande, följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det men"..
Snyggt jobbat. "..kan inte.." hörs mycket tydligt tycker jag. Men oavsett vad någon på klippet säger (för vi har ingen aning vem eller vilka som hörs), så är poängen att TV4 gjort bort sig fullständigt.
Citera
Medlem
Citat:
Det borde vara ganska lätt att utröna om motivet var rasistiskt.

Han gick förbi vissa, men sköt andra.

Han verkar ha varit en habil skytt

Har ännu så länge inte hört om några saknade elever.

Många elever är utlänningar på den skolan.

Var motivet rasistiskt borde det bli ett tydligt rätt fort.

Är det som polisen antyder, att motivet inte var ideologiskt, kan det bero på att polisen redan vet att de flesta, eller alla, offren är från SOC, medans de utländska eleverna lämnats ifred.

Jag tror inte att det är något rasistiskt motiv överhuvudtaget i detta utan att det handlar om hans försörjning och hanteringen av hans ärende hos Socialtjänsten. Hur de verkar ha tvingat honom till aktivitet utan hänsyn till hans problematik med extrem social fobi och andra svårigheter som beskrivs.

Sen blir det ju lite symboliskt att det går så många med utländsk bakgrund på skolan; att man satsar så intensivt på dessa grupper med bidrag, möjligheter och annat.

Vi har nog lite glömt våra egna i vår iver att hjälpa alla de som kommer hit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Det kommer jag lägga ner tid på att forska om. Men självmord är svårt skam och sekretess.
Här kan du börja: https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/psykisk-halsa-och-suicidprevention/suicidprevention/statistik-om-suicid/

Sedan bör du söka vetenskapliga artiklar som behandlar suicid.

Forskare kan forcera sekretess. (Men givetvis inte publicera identiteter på patienter.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jo han had kunnat få sjukersättning under rehabiliteringen.

Hade han visat sig vara terapiresistent borde han få sjukbidrag.

Om man får sjukersättning så är man inte nolltaxerare. Man deklarerar och betalar skatt på det.
Citera
2025-02-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag har också hört talat om sånt.

Har en vän som gick på A-kassa ett tag, han fick jobb och skulle stämpla den sista månaden och söka 8 jobb (har jag för mig) fast han redan hade ett jobb. Han gjorde inte det och fick en varning eller vad det kallas, indragen a-kassa kanske det var.

Vi får börja fatta att det är en människa som sitter och tar alla beslut, visst det finns lagar och regler men i slutändan sitter det en människa och tar beslut som kan driva en annan människa i graven.

Det finns så många exempel på hur utsatta människor ger upp när de tvingats slåss med iskalla myndighetspersoner. Jag tycker det är dags att vi börjar prata om det.

Någon här skrev om att det verkar konstigt att folk kan känna empati för Rickard och att det beror på att han är svensk. Det är skitsnack, ingen tyckte synd om Breivik fast han är väldigt ”vit”.

Har man en gång fått se en försvarslös människa bli rövknullad av systemet som ska stötta och hjälpa våra utsatta, då blir det lätt så att man ser hela bilden och tänker: aaah, så kan det också gå när ingen bryr sig!
Ja faktiskt. Alla människor har inte förmåga att klara av detta hård stressiga samhälle. jag försvarar inte skjutningen så klart. Men jag är säker på att det kommer hända i gen. Människor som redan har svårt pressas över en gräns so kommer dom reagera orationellt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Haha snälla sluta. Det måste göra ont när du tänker.

Sjävklart ber inte soc personer ta med sig VAPEN till kontoret!!!
Skulle det ens komma på tal så handlar det ju om att man ber personen avyttra sina vapen för att få in pengar. Då SÄLJER man dom.
Var står det att han skulle lämna in sina vapen på soc?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scharlottenlok
Om man får sjukersättning så är man inte nolltaxerare. Man deklarerar och betalar skatt på det.
Nej. Det är ju just det.
Citera
2025-02-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Början man inte fel då?
Legala jaktvapen dödar ju ytterst, ytterst få människor i landet jämfört med illegala. Klokt är att börja få kontroll på den illegala införsel av vapen som är i princip obegränsad.

Det är inte ens 0.01 promille av alla legala vapen som används till brottslighet. Det är en total icke-fråga för en rationell människa.
Citera
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Det borde vara ganska lätt att utröna om motivet var rasistiskt.

Han gick förbi vissa, men sköt andra.

Han verkar ha varit en habil skytt

Har ännu så länge inte hört om några saknade elever.

Många elever är utlänningar på den skolan.

Var motivet rasistiskt borde det bli ett tydligt rätt fort.

Är det som polisen antyder, att motivet inte var ideologiskt, kan det bero på att polisen redan vet att de flesta, eller alla, offren är från SOC, medans de utländska eleverna lämnats ifred.
Tror knappast detta handlade om rasism utan snarare om att ca:80- 90 % av eleverna på en vuxenskola i dagens Svrige är invandrare , det är ju tyvärr så samhället ser ut idag.

Därför stryker några invandrare med.

Om så ändå skulle vara fallet lär detta framgå då RA:s dator och internethistorik kollats upp.
Många inte minst media hoppas nog på det.
Citera
Medlem
svart.kandelabers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Anekdotisk bevisföring väger väldigt lätt. Du kan inte bara applicera hörsägen från ett annat fall här.

Kom gärna med fakta istället?

Försörjningsstöd fungerar så. Inte en kr extra. Tex swisch etc. Allt sånt kan stanna upp allt. Alla dessa individer saknar dessutom förmågan att rodda och lösa. Det blir en dubbel utsatthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in