2025-02-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Jag undrar hur många som faktiskt har tagit sina liv på grund av såna här beslut.
Det kommer jag lägga ner tid på att forska om. Men självmord är svårt skam och sekretess.
Citera
2025-02-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Det är ju fortfarande baserat på vad han VALT att berätta för dom.

Ångest och social fobi? Båda de klassas som botbara tillstånd och är således inte berättigat sjukersättning.
Jo han had kunnat få sjukersättning under rehabiliteringen.

Hade han visat sig vara terapiresistent borde han få sjukbidrag.
Citera
2025-02-07, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstrollett
Socialtjänsten i Örebro söker 6 st nya socialsekreterare idag..

Det är hård åtgång på dem
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Ja men det vapnet får du inte licens på för jakt.
Även med de nya reglerna så hade handläggarna aldrig godkänt detta då det uteslutande är framtaget för dynamiskt skytte.

Är det så? Jag är inte insatt på reglerna runt dynamiska hagelgevär, och inte vet vi heller om RA hade licenser utöver jakt.

Kan absolut vara att jag har fel. Men på ljudupptagningen inne från toaletten hade jag absolut gissat hagel snarare än kula.
Citera
Medlem
noyellowhatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Känns spontant som att man borde vända på prövningen så att det blir den som ansöker om vapenlicens för jakt som måste ska visa att man har ett behov att ha vapen för jakt.
Rimligen bör exempelvis en jaktledare intyga ett man jagar.

Början man inte fel då?
Legala jaktvapen dödar ju ytterst, ytterst få människor i landet jämfört med illegala. Klokt är att börja få kontroll på den illegala införsel av vapen som är i princip obegränsad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ja det är verkligen på tiden.

Flashback får mycket skit från media nu.
Men det är inte Flashbacks fel, det är vi här inne som skriver en massa ovidkommande offtopic inlägg.

Skärpning nu!
Ja den här tråden har varit full av skitpostande.
Citera
Medlem
euromixerss avatar
"Regeringen och Sverigedemokraterna kommer att gå vidare med förslag om att ”förtydliga reglerna för lämplighetsprövning” samt ”begränsa tillgången till vissa halvautomatiska vapen så som AR-15”.

”Därutöver är samarbetspartierna överens om att ge ett uppdrag till Polismyndigheten och Socialstyrelsen för att stärka och utveckla arbetet med anmälan av personer som av medicinska skäl är olämpliga att inneha skjutvapen.”

Från Aftonbladet/Regeringen
Citera
2025-02-07, 10:19
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Jag undrar hur många som faktiskt har tagit sina liv på grund av såna här beslut.

Mörkertalet är väldigt högt, ingen pratar om det här. Nu är det dessutom väldigt många som går arbetslösa (ofrivilligt) och rekryterare kan välja och vraka hur de vill EN som RA hade aldrig en chans – men soc och arbetsförmedlingen har väl en mall som ska följas och statistiken handlar ju enbart om hur man systematiskt sparar pengar och stoppar fusket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Han fick licenserna runt 2011, så ar15 är det inte... Finns några ruger mini 14 ute på marknaden med jaktlicens... De gick nog att köpa för jakt, men det var inte så många.

Jag gissar på typ browning bar eller liknande... Vet att det finns 20 p mag till dem... Och sedan hagelautomat snarare än pump.

Mini-14 stoppades 2010 i Sverige. Ca 50 jaktlicenser för Mini-14 utfärdades dock ändå av polisen av misstag under 2011. Sannolikheten för att han var en av dessa 50 är låg. Det rör sig därmed med största sannolikhet om ett vanligt och renodlat jaktgevär av halvautomatisk konstruktion.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag har ingen erfarenhet av soc, så jag vill inte uttala mig kring det.
Men det låter absolut vansinnigt det du skriver!
Soc kan man nog bara få om man är frisk och pigg så man orkar kriga för sin sak.... Samma sak med sjukersättning sedan de började med utförsäkringar.

Hjälp av psykiatrin eller socialpsykiatrin kräver att någon omkring dig orkar strida för din räkning... Eller en jäkla tur att hitta en handläggare, kurator som inte är blasé och har givit upp.
Citera
2025-02-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ja. Det är det debatten borde handla om.

Inte jaktvapens vara eller icke vara.
Citera
2025-02-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag har också hört talat om sånt.

Har en vän som gick på A-kassa ett tag, han fick jobb och skulle stämpla den sista månaden och söka 8 jobb (har jag för mig) fast han redan hade ett jobb. Han gjorde inte det och fick en varning eller vad det kallas, indragen a-kassa kanske det var.

Vi får börja fatta att det är en människa som sitter och tar alla beslut, visst det finns lagar och regler men i slutändan sitter det en människa och tar beslut som kan driva en annan människa i graven.

Det finns så många exempel på hur utsatta människor ger upp när de tvingats slåss med iskalla myndighetspersoner. Jag tycker det är dags att vi börjar prata om det.

Någon här skrev om att det verkar konstigt att folk kan känna empati för Rickard och att det beror på att han är svensk. Det är skitsnack, ingen tyckte synd om Breivik fast han är väldigt ”vit”.

Har man en gång fått se en försvarslös människa bli rövknullad av systemet som ska stötta och hjälpa våra utsatta, då blir det lätt så att man ser hela bilden och tänker: aaah, så kan det också gå när ingen bryr sig!

Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Men snälla det är fan helt omöjligt att få nu mer. Hört om alla med utförsäkrade? Träffade en man i min kyrka ganska likt detta fall. Han lider av svår ångest och har autism han är inte korkad men har extremt svårt för det sociala och lider av sin ångest har svårt att gå ut vissa dagar han är helt ensam ingen familj som bryr sig inga vänner.
Han är helt oförmögen att ha ett jobb har gått på soc i hela sitt liv.

I förra väckan fick han fredag eftermiddag ett brev från soc där det stod att han kommer bli anmäld för bidragsfusk och inte kommer få någon ersättning där ifrån mer. Han förstod inte varför. Han kunde inte ringa och fråga då det är stängt på helgerna.

Det visar sig att han fått tre hundra kronor insatt på kontot av någon som ville hjälpa honom med mat. Det skulle han anmält som inkomst vilket han inte visste.
Han blir alltså utslängd på gatan för TREHUNDRA JÄVLA KRIONOR. Vad tror du hände?

Försvarslös? De som mår riktigt riktigt dåligt orkar inte ta sig iväg till nån kyrka eller ringa en bekant.
Än mindre planera ett dåd genom att fixa kläder, vapen, gasta om att ”ni ska ut ur Europa”.

Jag känner ingen empati med Andersson och till skillnad från många andra inte heller med asets familj.
Hans hat mot icke-svennebananer kom nånstans ifrån. I Anton Lundin Petterssons fall kom det från familjen och så är det troligen med den här lilla pissråttan också. Man kan inte skylla på ”internet” helt och hållet. Familjen var de enda han träffade.

Dessutom ett jävla gnäll om autism och npf.
Några av de snällaste människorna hittar vi inom det spektrumet.
Att han var ett as har inget med det att göra.

Har familjen minsta respekt för hans offer så spolar de ner hans aska i toaletten utan begravningsceremoni.
Senast redigerad av Firesnake 2025-02-07 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in