2025-02-06, 18:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror receptet var överdrivet, riktigt så exakt behöver det nog inte vara. Man gjorde ju korv hemma förr, i var och varannan stuga. I och för sig ofta rökt.

Nästa vinter ska jag nog köpa lite lammfjälster och göra egna ölkorvar. Om jag överlever så publicerar jag receptet här.

Kanon, glöm inte bort att citera mig i så fall för jag är nyfiken på detta. Känns som de köpta är överprisade och inte jätterolig smak på.
Citera
2025-02-06, 19:12
Medlem
PK-befriads avatar
Den godaste ölkorven är den man äter efter att ha vandrat genom vildmarken i två veckor utan annan mat än tallbark och lingon. Då hittar man plötsligt en ICA-kasse med en oöppnad ölkorv i. 🫨
Citera
2025-02-06, 22:54
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
För 20 år sedan hade ica kvantum sådany i lösvikt. De där små som man plockade.

Jag vet inte vad de heter, men ingen ölkorv idag kommer i närheten av det där.

Det försvann med tiden av någon konstig anledning och nu finns det bara i förpackningar som inte kommer i närheten vad gäller smak och textur.

Saknar dessa plock-korvar så in i bomben! Favoriten var älg och enbär. Köpte några hekto var gång jag gick och handlade.

Att de försvann tror jag beror på att hanteringen ansågs ohygienisk, och det är därför vi bara har elastisk paketkorv att välja på idag.
Senast redigerad av fjollcigg 2025-02-06 kl. 23:07.
Citera
2025-02-06, 23:59
Medlem
Varianten Explosion i den där trepacken är bra om man får en bra batch. De andra två är lite väl milda. Förut såldes den separat så man kunde ladda upp med just den, men det var väl för få fissvenskar som köpte.

Den här var också bra men har varit slut på lagret ett tag: https://www.kryddlandet.se/chili/starka-chiliprodukter/olkorv-habanero/
Citera
2025-02-07, 00:07
Medlem
Kan någon berätta vad ingredienserna är i en riktigt kvalitets-ölkorv?

När jag kollar i affären på ölkorvar så vet man inte ens riktigt om det ens är kött i eller något annat.
Citera
2025-02-07, 02:43
Medlem
Ölkorv Het Stensåkra. 98% kötthalt. Framträdande Cayennepeppar och Chilipeppar. Till det en stark Carlsberg.
Citera
2025-02-07, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kan någon berätta vad ingredienserna är i en riktigt kvalitets-ölkorv?

När jag kollar i affären på ölkorvar så vet man inte ens riktigt om det ens är kött i eller något annat.
Trodde det var krav på att innehållsförteckningen ska ange hur mycket köttinnehåll det är, men när jag tittade på några ölkorvar hos Willys så finns det inte med. Blev förvånad.

Exempel, https://www.willys.se/produkt/olkorv-Vitlok-3-pack-101264327_ST
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-07 kl. 05:01.
Citera
2025-02-07, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrattan
Varianten Explosion i den där trepacken är bra om man får en bra batch. De andra två är lite väl milda. Förut såldes den separat så man kunde ladda upp med just den, men det var väl för få fissvenskar som köpte.

Den här var också bra men har varit slut på lagret ett tag: https://www.kryddlandet.se/chili/starka-chiliprodukter/olkorv-habanero/

Har hittat Explosion löst på Ica Maxi och City Gross. Dock har jag märkt att de tonat ner styrkan en del. Csabhus djävulskorv är riktigt fin.
Citera
2025-02-07, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Saknar dessa plock-korvar så in i bomben! Favoriten var älg och enbär. Köpte några hekto var gång jag gick och handlade.

Att de försvann tror jag beror på att hanteringen ansågs ohygienisk, och det är därför vi bara har elastisk paketkorv att välja på idag.

Instämmer! Dessa korvar i förpackningar är hemska. Ett lotteri om man får en smärtsam ätbar korv eller bara o slänga allt.

Det måste vara något annat än hygien som de togs bort. Picadelli salladen finns ju och den pillar folk på med händerna och hostar på. Har även sett tiggare gräva i byttorna med händerna

Kan det vara mycket svinn och stölder? Att folk plockade på sig och smaskade på dessa oemotståndliga godbitar medan de handlade?
Citera
2025-02-07, 08:38
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrattan

Jag gillar starka, den du nämner, Explosion, är goda.
Jag provade dessa: https://www.kryddlandet.se/chili/starka-chiliprodukter/olkorv-carolina-reaper/
De var nästan lite för starka...

Annars gillar jag alla med chili, o utan chili föredrar jag Kabanoss.
Citera
2025-02-07, 09:57
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Instämmer! Dessa korvar i förpackningar är hemska. Ett lotteri om man får en smärtsam ätbar korv eller bara o slänga allt.

Det måste vara något annat än hygien som de togs bort. Picadelli salladen finns ju och den pillar folk på med händerna och hostar på. Har även sett tiggare gräva i byttorna med händerna

Kan det vara mycket svinn och stölder? Att folk plockade på sig och smaskade på dessa oemotståndliga godbitar medan de handlade?

Jag har nån gång fått försvinnandet förklarat för mig, men minns inte längre skälet. Var hyfsat säker på att det hade med hanteringen att göra, men du har rätt i att plockandet inte skiljer sig från slafsandet i en salladsbar.

Svinn är en möjlig förklaring, antingen pga korvglada snattare eller att korvarna sålde dåligt och mycket fick kastas. Kort bäst före-datum på opaketerade köttprodukter?

Jag har googlat lite nu på morgonen, men det enda intressanta jag fick fram var att korvarna kom från Ridderheims. Ska skriva till dem och fråga!
Citera
2025-02-07, 09:59
Avslutad
Ölkorven de gör i Mora är faktiskt riktigt jävla bra

https://morasaltochrokning.se/store
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in