2025-02-07, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkwater2018
Det låter som om han skriker jag hatar att jobba

Låter rimligt. Vem hatar inte att jobba?

Det var väl några vidriga moderater som ville tvinga stackaren att jobba och då gick det som det gick.
Citera
2025-02-07, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Jag får börja med att säga att jag lider med alla drabbade och deras anhöriga.
Det jag inte förstår är att, UTAN att skuldbelägga GM:s familj o få vänner, varför ingen reagerade på att han uppenbarligen mådde mer och mer psykiskt dåligt? När en ung tonårspojke blir mer o mer introvert, uppenbarligen inte mår bra osv borde väl åtminstone någon reagera o se det. Om inte annat kanske skolan, lärare, sett att något var fel?
Sedan som vuxen borde det ju oxå funnits personer runt om som borde förstått att den här killen är inte okey nånstans…
Man kan faktiskt bli omhändertagen för tvångsvård om det är riktigt illa.
Med risk för att få fan av människor här måste jag också säga att jag lider med hans familj… De sörjer oxå sitt döda barn samt att de resten av sina liv ska leva med bördan av vad han gjorde.
Står man tillräckligt nära någon så ser man inte vad kanske andra ser, man blir hemmablind.
Men personer kan ju vara som den här killen utan att någonsin göra det den här killen gjorde?
Hur ska någon på förhand kunna veta när en persons livsutveckling tagit sig en sån här vändning? Det spelar ju heller ingen roll om du lever med någon under samma tak varje dag så kan du aldrig någonsin veta vad den andre personen faktiskt tänker och känner längst där inne.
Till det krävs det att man är tankeläsare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
I det hårdnande klimatet har man säkert bedömt honom som arbetsför i någon utsträckning. Det går inte idag att vara sjukskriven hur länge som helst, ens om du borde vara det.

Nej det är sant förstås.

Saken är den att vi inte vet hur väl RA fungerat bakåt i tiden. Många år av självvald isolation kan ju gjort honom oförmögen att arbeta på senare år men det betyder ju inte att han aldrig varit kapabel att göra det.

Det är omöjligt att säga säkert att vården misslyckats helt enkelt.

Det är t.o.m. omöjligt att säga att RA inte hade klarat av ett arbete, eller ens mått dåligt av det. Kan vara tvärtom.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-02-07 kl. 09:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smygknullarn
Sverige i ett nötskal. Alltid synd om GM medan BO får skylla sig själva för att vara på fel plats vid fel tillfälle.

Vem har uttryckt sig så här i tråden förutom någon enstaka troll? Det är aldrig synd om gärningsmannen oavsett vad han har varit med om tidigare.
Citera
Medlem
Hade GM en hund? Vilken ras? Vad har hänt med den?
Citera
2025-02-07, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigt.
Du vet inte vad du pratar om. Självklart har soc försökt att få iväg han till försäkringskassan. Dock har säkerligen inte medverkat, dykt upp på möten i tid, svarat i telefon osv... Då blir det svårt.

Och då är insatsen klar enligt dig?
Om det ingår i hans ev diagnos att han ej har förmåga att ta sig till möten då eller är livrädd inför möten ska man anse insatsen färdig efter ett försök? 2? 10?Hitta andra vägar? Du resonerar tyvärr som soc fk och vården i detta vilket vittnar om en mkt stor okunskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Jag får börja med att säga att jag lider med alla drabbade och deras anhöriga.
Det jag inte förstår är att, UTAN att skuldbelägga GM:s familj o få vänner, varför ingen reagerade på att han uppenbarligen mådde mer och mer psykiskt dåligt? När en ung tonårspojke blir mer o mer introvert, uppenbarligen inte mår bra osv borde väl åtminstone någon reagera o se det. Om inte annat kanske skolan, lärare, sett att något var fel?
Sedan som vuxen borde det ju oxå funnits personer runt om som borde förstått att den här killen är inte okey nånstans…
Man kan faktiskt bli omhändertagen för tvångsvård om det är riktigt illa.
Med risk för att få fan av människor här måste jag också säga att jag lider med hans familj… De sörjer oxå sitt döda barn samt att de resten av sina liv ska leva med bördan av vad han gjorde.

Tyvärr är det många barn i Sverige som blir hemmasittande, de flesta med npf-diagnoser, och mår väldigt dåligt. Det finns vare sig kunskap, hjälp eller förståelse till det. Enorm okunskap. Barn slås ut. Mot den bakgrunden är det lätt att inse att det inte finns särskilt mycket hjälp att få för dessa vuxna.

Jag tror säkert hans familj har gjort vad de har kunnat, ska bli intressant om det kommer fram något om det.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-07 kl. 09:39.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Vid dödligt våld ska polisen ingripa, det är rutinen och vad de är tränade för. De ska inte anta att det finns flera gärningsmän. De ska agera på vad de vet, inte fega ut och anta att det är en stridsvagn runt hörnet eller 5 andra gärningsmän. I yrket ingår det att ta risker som att bli skadad och även dö. Läs på!!!
Varför har vi annars kling och klang. Vad än.som händer så ringer du insatsstyrkan..... och fegar ut för att de har kiss i byxan. Kanske en symptom för att polisen blivit inkvoterad med woke poliser.

De ska agera situationsanpassat, det betyder inte att man låtsas om att faror inte finns och att man struntar i kända livsfaror.
Citera
2025-02-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Exakt. Det skulle inte förvåna mig överhuvudtaget om det visar sig att Rickard haft kontakt med psykiatrin och att dessa helt förbisett honom. Det krävs enorma förändringar i samhället om man vill undvika att det här ska upprepas i framtiden, men istället för att ta tag i problemen så sätter man några små plåster på skadan (låsta skolor) och hoppas att alla ska glömma och gå vidare.

Typiskt svenskt.

Det vi kan veta i dagsläget är att soc inte har gjort sitt jobb. Varje socialsekreterare ska utgå från individens förmåga när den formulerar vilka motkrav som ställd vid försörjningsstöd. Detta görs ofta inte, utan alla individer trängs in i samma mall. Att en person som Rickard, med hans historik och sociala handikapp, ska söka en massa jobb (som han aldrig ens skulle våga/orka gå till) för att trygga sin försörjning är ju fullkomligt vansinne. Och var är konsekvensanalysen? Att ta bort hans enda försörjning trots att han lever helt isolerad, utan skyddsnät, är också fruktansvärt ansvarslöst. Dessutom borde soc skaffat honom en vårdkontakt. Man borde ha fångat upp att han var i obalans när han "bråkat" om försörjningsstödet.
Citera
2025-02-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Jag är med på det mesta du skriver men är det verkligen så att de skadade fick vård innan polisen hittade GM? Trodde att PDV gick ut på att först och främst hitta GM och säkra att ingen mer blir skadad.

Du verkar ha stenkoll på hur allt har gått till. Har du svar även på mina andra funderingar kring motivet, identifieringar etc?

PDV går ut på att störa skytten så att skytten (GM) fokuserar på polisen istället för offren. Det hjälper att hitta skytten men det är okej om skytten springer och gömmer sig så länge han slutar skjuta.

Samtidigt som insatsstyrkan går mot skytten så skapas en "säker korridor" bakom dem, där man vet att skytten inte är. I det området så kan andra poliser och räddningspersonal gå in och börja ge vård åt skadade. Tänk dig som att insatsstyrkan flyttar en linje framåt. Du har sett det på film. "Clear!" "Clear!" Och bakom dem så vet andra poliser att rummen är säkrade.

Jag har inte stenkoll men jag har lyssnat på alla presskonferenser och läst vad polisen säger i media och på sociala medier. Det finns många poliser som berättar om hur PDV fungerar.
Citera
2025-02-07, 09:38
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen, höjt ljudet på lite och gjorde även så att det går i blade speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det" med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Lyssna själva:

https://jumpshare.com/s/JaGp8hFLEpGCTKIXpCtQ

Alternativ länk:

https://whyp.it/tracks/255155/skolsk...-2?token=oKhNN

Ett av polisens huvudspår är att massakern på Campus Risbergska i Örebro kan ha varit riktad mot socialtjänsten. Kan det vara så att Rickard Andersson, tappade det helt när han fick sin sista livlina (det ekonomiska biståndet) indraget och då valde att söka upp och konfrontera sin/sina handläggare på Risbergska för att hämnas?

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?
Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande, följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det men"..

Bra jobbat!

Håller med dig, det låter inte alls som han säger ”Europa” tycker med att TV 4 har misslyckats och det märks att de försökte vara först på en boll!

Sen tycker jag att det är hemskt hur denna kille har gått under radarn, det sägs att han inte pratade och levde isolerad och jag vet av egen erfaren av att arbeta med människor som redan mår psykiskt dåligt, hur påfrestande det är när myndigheter nästan sätter käppar i hjulen för redan utsatta människor. Orkar man knappt gå upp och borsta tänderna så orkar man inte heller sitta i telefonköer och försvara sig och lyssna på hur dålig man är ”och nu är det så här va…” från tjänstemän som egentligen inte bryr sig. Han skulle ha fått hjälp för länge sedan, det ska inte ställas krav om arbete av en person som inte fungerar ute i samhället. Han skulle fått vård och sin hyra betald.

Därför betalar vi skatt – för att vi är ett samhälle som ställer upp för varandra!
Citera
2025-02-07, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkwater2018
Det låter som om han skriker jag hatar att jobba

Om man kollar längst ner i artikeln så biogas ett inlägg från X (fd Twitter) Och i så fall kanske det inte ens är skytten som skriker, då han står precis vid dörren och skriket kommer längre bort ifrån.

https://www.friatider.se/tv4-pastar-att-skytten-skrek-ni-ska-bort-fran-europa?s=09
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in