2025-02-07, 08:00
Medlem
Ska anlita en målare för att måla om min lägenhet (2a 48 kvm).

Hittat en målare som verkar bra. Var dock flera år sen jag anlitade en målare senast så minns inte om man bör ha ett skriftligt avtal. Jag har fått en offert via mejl. Ingen utförlig i pdf format utan endast i ren skrift. Målaren sa att han inte behövde kolla på lägenheten innan offerten.

Om man ska ha ett skriftligt avtal behöver det då signeras av båda parter?

Målaren verkar som sagt bra och har fina omdömen men jag har för mig att både offert och avtal varit lite mer utförligt med tidigare målare som jag anlitat.

Borde jag kolla med någon annan istället?
Citera
2025-02-07, 08:38
Medlem
OldFashioneds avatar
Om du får en anbud i mail, där det står vad som ingår och vad det kostar, så räcker det med att du svarar att du tackar ja.

vad ska göras (vägg/takmålning/listverk/dörrar/etc/i en lägenhet på 48 kvm)
vem ska göra det (firman i fråga)
när ska arbetet utföras (startdatum/tidsuppskattning)
var ska arbetet utföras (adress)
till vilket pris ska arbetet utföras

Är ovan med så kan du vara nöjd.
Citera
2025-02-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om du får en anbud i mail, där det står vad som ingår och vad det kostar, så räcker det med att du svarar att du tackar ja.

Kan det vara bra att ha med slutdatum också?`Så det inte drar ut på tiden? Då kan man kräva skadestånd ifall det tar för lång tid. Nu kanske detta är ett mindre projekt, men vid stora projekt bör man ha något slutdatum.
Citera
2025-02-07, 09:12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe
Kan det vara bra att ha med slutdatum också?`Så det inte drar ut på tiden? Då kan man kräva skadestånd ifall det tar för lång tid. Nu kanske detta är ett mindre projekt, men vid stora projekt bör man ha något slutdatum.

Större projekt bör absolut ha ett slutdatum och en bestämmelse om förseningsavgift ifall det finns ett slutdatum.
Citera
2025-02-07, 13:12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Absolut men det är ju inte en totalentreprenad på ett nytt ICA Maxi, han skall måla om en tvåa.
Begär fast pris och att det max får ta en vecka/5 dagar.
Betalning efter avslutat arbete.
Citera
2026-08-13, 00:08
Bannlyst
Angående oljning och slipning av fönster:

Målarmästaren säger att det blir billigast för mig att betala för den nedlagda tiden snarare än att ha ett skriftligt avtal. Försöker han lura mig?

En ung tjej slipade och oljade in fönstren. Hon tog 40 minuters lunchrast och pratade resten av tiden nästan oavbrutet i sitt headset. Bör jag acceptera ett sådant beteende? Om hon inte är fokuserad 100% på arbetet kommer kvaliteten oundvikligen att bli lidande eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in