2025-02-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Amen, och var är denna debatt i massmedia i efterdyningarna av dådet?

Håller med, äntligen någon som inte fantiserar.
Citera
2025-02-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Det är inte påhittat av mig. Det har skrivits flera ggr om i tråden att GM hittades en timme efter skjutning. Enl uppgifter hade pressen gått ut med det igår om jag inte missminner mig. Om det är fel så har jag också fel.

Ja, det är fel, och du blandar ihop flera saker. Du måste vara mer noga.

När skytten hittades är inte samma tidpunkt som när skytten dog - han dog tidigare.
När polisen berättade för pressen att skytten hittades är inte samma tidpunkt som när polisen hittade skytten - de hittade honom tidigare.
När skadade fick vård är inte samma tidpunkt som när skytten hittades. De fick vård så fort insatsstyrkan hade säkrat platsen de låg på (PDV-taktik "säker korridor", googla)

Den där timmen är en tidpunkt men det hände massor med saker under den timmen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Nu på morgonen står det att det fortfarande saknas Kommunal anställda efter dådet?????

Var det inte ett rasistiskt dåd som media gått ut med? Kommunal anställda läser väl inte SFI? 🤨

Dådet är utfört i lokaler där både SFI och t.ex vårdutbildning tillhandahålls. Dvs, gissningsvis personal inom kommunen som vidareutbildat sig till undersköterska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja det har du rätt i Svempa. Han hade kunnat gå ut med hunden i lugn och ro utan påhopp utav varken den ene eller den andre .
Han hade haft harmoni inombords och det hade gjort att hela skolan som borde byggas om hade sluppit byta matta ,och människorna på skolan hade livet i behåll .

Ligger mycket i det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Nu på morgonen står det att det fortfarande saknas Kommunal anställda efter dådet?????

Var det inte ett rasistiskt dåd som media gått ut med? Kommunal anställda läser väl inte SFI? 🤨

” Flera av fackförbundet Kommunals medlemmar saknas fortfarande efter skoldådet i Örebro. Än så länge har de inte fått besked om vad som hänt kollegorna. Oron och ovissheten är plågsam, säger sektionsordföranden till flera medier.
– Det vi vet är att det finns personer som inte kommit till arbetet, men de kan ju vara borta av andra skäl även om det inte känns troligt, säger Britt-Marie Balaj, sektionsordförande på Kommunal i Örebro, till Kommunalarbetaren ”
Enda jag kan tänka mig är hemtjänstpersonal eller undersköterskor på grupp/äldreboende som behöver leva upp till de relativt nya kraven om att kunna kommunicera svenska med brukare.
Citera
2025-02-07, 08:52
Medlem
McFaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Inte på jaktlicens. Var du vapnen lagligt införskaffade så var det ej pumphagel.

Klart som fan det finns. Mossberg 590 är ett exempel.
8 skotts magasin men pluggat för 2+1 i Sverige för jakt.

Dock ingen raketforskning i att lösa full kapacitet på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Okej ,tack för info . Då borde ju någon därinne klarat sig utan att förblöda helt ?
I en fullgravid kvinna är det 8 liter blod har jag fått lära mig .

Ja, absolut. Statistisk visar att de allra flesta som t.ex. blir skjutna och som inte dör direkt antingen hamnar i en kategori som kommer att dö av sina skador oavsett vad man gör eller i en kategori där de kommer klara sig oavsett vad man gör (om vi pratar om att göra något inom första timmen/timmarna, folk kan givetvis drabbas av infektion och dö dagar eller veckor senare även vid små skador, om de inte skulle få vård). Det är en mindre andel skadade där man faktiskt kan göra skillnad och rädda liv genom att t.ex. sätta en tourniquet (avsnörande förband) på ett ben och stoppa en livshotande blödning. Andra skadade kan också räddas ibland men då krävs oftast snabbt ingripande med kirurgi på sjukhus.

I militära sammanhang pratas det om "the golden hour", alltså första timmen efter skadans uppkomst. Om en skadad som t.ex. har en inre blödning kommer till sjukhus och kirurgi inom en timme så ökar överlevnadschanserna rejält, jämfört med om vården sker efter mer än en timme.

Med andra ord är det (om man ser till statistik) så att de flesta som dog skulle ha dött oavsett hur snabbt åtgärderna hade satts in. Det kan dock givetvis ha varit ett par stycken som förblödde inne i lokalerna och kanske hade kunnat räddas om de fått hjälp i tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, sedan 2017 cirka. Kan inte varit någon sådan han använde om han fick licens på samtliga vapen 2011.
Han kan ju även varit mer väl fungerande för 14 år sedan. Många frågar ju hur han kunde få licens.

Det är nog rätt troligt att tidens tand och självvald isolation förvärrat hans mående. Vore konstigt om det inte gjorde det.
Ensamhet och utanförskap tär hårt på de flesta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Sant, skulden ligger hos honom själv som slösade bort alla chanser han hade i livet. Det får man inte glömma bort.

Jag menar mer att man ganska tydligt kan se vad som triggade honom att gå bananas.

Vi har alla eget ansvar, men alltför många låter sig villigt slussas in i ett bidragsberoende där ens hela existens blir beroende av någon tjänsteman på försäkringskassan eller socialtjänsten och i det långa loppet så är det där man får börja jobba med att lösa grundproblemet.

Nu har Sverige haft sin första lyckade masskjutning, lyckade eftersom där förekommit flera försök innan. För 20-30 år sedan fanns det inte på kartan att sådana här saker skulle hända. Nu var det bara några veckor före massmordet som man hade övningar just inför sådana här händelser, så vi har fått från att detta är något som aldrig någonsin händer till att det kan hända och man ska vara försiktigt och nu passerat att det händer på riktigt och lär hända igen.

Vilka chanser? Många som t.ex. har autism kan bara inte ha ett s.k. vanligt arbete. Alltid skylla på offren aldrig på systemet.

Om det inte "fanns på kartan" att det skulle ha hänt för 30 år sedan så är det ju något som har ändrats på ett sätt som inte den enskilde kan rå för.
Senast redigerad av Blocktober 2025-02-07 kl. 08:57.
Citera
2025-02-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olsen01
Var ju förmodligen riktat mot socialtjänsten. Sen låg ju komvux där även svenskar går.

Finns inget bekräftat att socialtjänsten skulle ha varit målet. Det kommer från "En källa" enligt aftonbladet.
Citera
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Enda jag kan tänka mig är hemtjänstpersonal eller undersköterskor på grupp/äldreboende som behöver leva upp till de relativt nya kraven om att kunna kommunicera svenska med brukare.

Ahh ja det kan det vara. Var väl rätt nyligen som dessa krav infördes.

Tack för infon
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Amen, och var är denna debatt i massmedia i efterdyningarna av dådet?

Det är ingen som fattar det eller tänker så långt. Nu pratas det endast om låsta skolor och skolsäkerhet etc.

Uppriktigt sagt är det nästan provocerande att följa nyhetssändningarna. Vet man hur illa ställt det är i Sverige är man tyvärr inte så förvånad över att händelser som denna inträffar.

Inget resonemang kring varför något sånt här uppstår; ingen självrannsakan av samhället och om hur vi bemöter utsatta sjuka människor i nöd och framförallt hur våra myndigheter fallerar i att samverka och ge människor det stöd de är i behov av.

Hoppas verkligen journalister, politiker, skolpersonal och myndighetspersonal är här inne och läser och tar sig en funderare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in