Citat:
Ursprungligen postat av
Apanjullet
Att diagnoser skulle skapa skolskjutare är en seglivad myt som Flashback harvar runt om flera gånger. Enligt Flashback borde jag vara en skolskjutare eftersom jag har diagnoser, var grovt mobbad och underkänd i skolan (nej, jag vart ingen skolattentare). Men om man faktiskt tar sig tid att läsa på och kolla undersökningar, ser man att det är tvärtom, man är snarare mer benägen att bli ett offer istället.
"
Research indicates that individuals with autism spectrum disorder (ASD) are not more likely to commit mass shootings than the general population. A comprehensive review of 73 mass shooting events in the USA from 1982 to 2015 found that only 8% of perpetrators had a formal diagnosis of ASD, and an additional 21% exhibited traits consistent with ASD. This prevalence is higher than the estimated 0.8% of the general population diagnosed with ASD, suggesting that while ASD traits are present in some perpetrators, they are not a predominant factor in mass shootings."
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11505661/
Ger inte så mycket för en forskning som trots sina resultat drar slutsatsen
”individer med autismspektrum inte är mer benägna att begå masskjutningar”
”En genomgång av 73 masskjutningar i USA 1982 till 2015 hade endast 8% av gärningsmännen redan diagnos ASD, även 21% av gärningsmännen visade sig sen ha tydliga drag av ASD.
Bara 0,8 % av befolkningen har ASD diagnoser, vilket tyder på att även om ASD finns hos vissa förövare, är de inte en dominerande faktor vid masskjutningar.”
Så 8% av skolskyttar hade diagnos + 21% visade sig även uppfylla kriterier för diagnos.
Då har 29% av skyttarna ASD, det bland en befolkning där bara 0.8% har diagnosen…..