2025-02-07, 08:04
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Har många gånger öppnat den svarta säcken i sällskap med poliser för att identifiera. Folk verkar tro att det är mer avancerat än så att identifiera en avliden.
Hur tror ni att det går till?

Du är pinsam. Svenska liksäckar är sällan svarta.
Citera
2025-02-07, 08:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Står på TV4 att han hade licens för två pumprepeterande hagelvapen och två halvautomatiska kulgevär. Sedan står det att han fick licens för samtliga 2011. Det sista är ju lite intressant.
Det gör att vi kan utesluta såväl AR-vapen som PC carbine.

Kan vara lite av varje som han använt. Tror det var möjligt att få licens på Ruger Mini14 fram till mitten av 2011. Kan även handla om någon Benelli. Även äldre Heckler & Koch. Finns lite olika modeller.

Tror dock vi kan stryka 9×19 som flera av oss varit inne på. Tänker att hagelbössorna är lite olämpliga då de bara tar två skott i magasinet och tar tid att ladda om. Såvida han inte manipulerat dem och byggt om. Då är å andra det tveksamt om man kan säga att han använde legala vapen.
Citera
2025-02-07, 08:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Är du frisk ska du få ha vapen. Jag är aktiv sportskytt inom pistol och har jaktvapen.. Jag har inte jagat på många år men jag tycker att det ska finnas möjlighet för mig att återuppta jakten när jag finner tid.

Jag hade uppehåll i pistolskytte under småbarnsåren och med 5 årslicenser innebar det att jag fick sälja revolvrarna och pistolerna och förlorade 20 tusen. Sedan när jag återupptog skyttet när kidsen var äldre fick jag gå igenom hela dryga processen med att skaffa licenser och köpa nya vapen igen.

Det finns ingen Walmart för vapen så det är ett jäkla besvär med inköp. Jag tror inte att jag är farligare för samhället för att jag har vapen hemma.
Se till att läkare och liknande anmäler psykisk ohälsa istället, och framför allt ta hand om de som mår dåligt.

Jakt och skytte är hobby, och hobby är rörligt som för alla med hobby.
Varför skulle just vapen vara beständigt? Någon rimlig utgångspunkt måste finnas.

En licens skulle kunna vilas, under tex småbarnsår, snabbspår att återuppta när man känner för det/passar i livet.
Ekonomi i materialet ska inte gå att visa hänsyn till pga det är en hobby.

Jag menar på att det skulle kunna gå att få en säkrare hantering av jakt/sport vapen med enkla medel, och vidimering genom jaktlag/skytteklubb vore enkelt och väldigt effektivt.
Citera
2025-02-07, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Rickard var autistisk likt Elon Musk. Är det autism det som gör att man blir massmördare?

Är Autism en gemensam faktor när det gäller gärningsmän i skolskjutningar?
Att diagnoser skulle skapa skolskjutare är en seglivad myt som Flashback harvar runt om flera gånger. Enligt Flashback borde jag vara en skolskjutare eftersom jag har diagnoser, var grovt mobbad och underkänd i skolan (nej, jag vart ingen skolattentare). Men om man faktiskt tar sig tid att läsa på och kolla undersökningar, ser man att det är tvärtom, man är snarare mer benägen att bli ett offer istället.

"Research indicates that individuals with autism spectrum disorder (ASD) are not more likely to commit mass shootings than the general population. A comprehensive review of 73 mass shooting events in the USA from 1982 to 2015 found that only 8% of perpetrators had a formal diagnosis of ASD, and an additional 21% exhibited traits consistent with ASD. This prevalence is higher than the estimated 0.8% of the general population diagnosed with ASD, suggesting that while ASD traits are present in some perpetrators, they are not a predominant factor in mass shootings." https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11505661/
Citera
2025-02-07, 08:10
Medlem
Citat:
Har många gånger öppnat den svarta säcken i sällskap med poliser för att identifiera. Folk verkar tro att det är mer avancerat än så att identifiera en avliden.
Nej det har du inte. Du har tittat på film från Amerikat, sittandes i din svarta lädersoffa med en chipsskål mellan benen och en stubbe Sofiero på bordet och tänkt "det där hade varit häftigt att få vara med om" morbid som du är.
Citera
2025-02-07, 08:11
Medlem
I normala fall när vi pratar kriminella så har man fått ganska många varningssignaler om kriminellt beteende och tänkande. Det gör att man blir vansinnig på polisen för att de tillåter de kriminella att fortsätta. Det är då man vill se fängelse och utvisningar för att ge alla andra hederliga människor en ärlig chans att leva sina liv.

Jävla förbannade regeringar som istället jobbar för de kriminella ska få fritt spelrum.

I detta fallet med en 35-åring som inte finns med i något kriminellt register och som aldrig begått brott tidigare, plötsligt går bananas och skjuter ihjäl 10 människor och skadar ytterligare några. Då inser man det är svårt för polisen att förhindra det. Det kommer som en blixt från klar himmel. Men så upptäcker man att polisen gett killen vapenlicens trots att han är psykiskt handikappad och inte varit självförsörjande överhuvudtaget. Det är också varningssignaler som man inte lyssnar på.

Istället blir det då jävla vårdande myndigheter, vad fan sysslar psykiatrin, socialtjänst, arbetsförmedling med när de gör livet svårt för en psykiskt sjuk människa så att denne går bananas? Jag är ganska säker på att detta dådet hade kunnat förhindras om Sverige inte varit så totalt överbelastad med 1 miljon resurskrävande invandrare. Man måste klara av sin uppgift och kan inte hålla på öka belastningen på svensk välfärd såpass att man släpper männniskor till ett sådant läge där de inte ser något alternativ än självmord och i sin bitterhet och hat även bestämmer sig för att med sig ett antal personer in i döden.

Om någon slutar grundskolan, sedan blir isolerad och lever på bidrag hela livet till 35 år, då kan man inte komma och säga att nä nu slutar vi ge bidrag bara sådär. Samhället misslyckades grovt under 20 år med sin uppgift. Det verkar ganska uppenbart vad som triggade killen begå utökat självmord. Ta lärdom.
Citera
2025-02-07, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står på TV4 att han hade licens för två pumprepeterande hagelvapen och två halvautomatiska kulgevär. Sedan står det att han fick licens för samtliga 2011. Det sista är ju lite intressant.
Det gör att vi kan utesluta såväl AR-vapen som PC carbine.

Kan vara lite av varje som han använt. Tror det var möjligt att få licens på Ruger Mini14 fram till mitten av 2011. Kan även handla om någon Benelli. Även äldre Heckler & Koch. Finns lite olika modeller.

Tror dock vi kan stryka 9×19 som flera av oss varit inne på. Tänker att hagelbössorna är lite olämpliga då de bara tar två skott i magasinet och tar tid att ladda om. Såvida han inte manipulerat dem och byggt om. Då är å andra det tveksamt om man kan säga att han använde legala vapen.

tre patroner, två i magasinet och en i patronläget
Citera
2025-02-07, 08:12
Medlem
Citat:
Förutom när man sätter hagelgeväret under hakan och spränger bort sitt ansikte? Eller..
Citera
Medlem
Frågan är hur många tickande bomber likt Rickard Andersson vi har i landet just nu?
Citera
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Att diagnoser skulle skapa skolskjutare är en seglivad myt som Flashback harvar runt om flera gånger. Enligt Flashback borde jag vara en skolskjutare eftersom jag har diagnoser, var grovt mobbad och underkänd i skolan (nej, jag vart ingen skolattentare). Men om man faktiskt tar sig tid att läsa på och kolla undersökningar, ser man att det är tvärtom, man är snarare mer benägen att bli ett offer istället.

"Research indicates that individuals with autism spectrum disorder (ASD) are not more likely to commit mass shootings than the general population. A comprehensive review of 73 mass shooting events in the USA from 1982 to 2015 found that only 8% of perpetrators had a formal diagnosis of ASD, and an additional 21% exhibited traits consistent with ASD. This prevalence is higher than the estimated 0.8% of the general population diagnosed with ASD, suggesting that while ASD traits are present in some perpetrators, they are not a predominant factor in mass shootings." https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11505661/

Ger inte så mycket för en forskning som trots sina resultat drar slutsatsen
”individer med autismspektrum inte är mer benägna att begå masskjutningar”
”En genomgång av 73 masskjutningar i USA 1982 till 2015 hade endast 8% av gärningsmännen redan diagnos ASD, även 21% av gärningsmännen visade sig sen ha tydliga drag av ASD.
Bara 0,8 % av befolkningen har ASD diagnoser, vilket tyder på att även om ASD finns hos vissa förövare, är de inte en dominerande faktor vid masskjutningar.”

Så 8% av skolskyttar hade diagnos + 21% visade sig även uppfylla kriterier för diagnos.
Då har 29% av skyttarna ASD, det bland en befolkning där bara 0.8% har diagnosen…..
Citera
2025-02-07, 08:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jollytrollet
tre patroner, två i magasinet och en i patronläget

Stämmer. Det blir inte mycket skjutande på det viset. Ändå lär han släpat med bössorna. På filmerna skjuts det i rask takt med betydligt större antal skott än tre.
Citera
2025-02-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I normala fall när vi pratar kriminella så har man fått ganska många varningssignaler om kriminellt beteende och tänkande. Det gör att man blir vansinnig på polisen för att de tillåter de kriminella att fortsätta. Det är då man vill se fängelse och utvisningar för att ge alla andra hederliga människor en ärlig chans att leva sina liv.

Jävla förbannade regeringar som istället jobbar för de kriminella ska få fritt spelrum.

I detta fallet med en 35-åring som inte finns med i något kriminellt register och som aldrig begått brott tidigare, plötsligt går bananas och skjuter ihjäl 10 människor och skadar ytterligare några. Då inser man det är svårt för polisen att förhindra det. Det kommer som en blixt från klar himmel. Men så upptäcker man att polisen gett killen vapenlicens trots att han är psykiskt handikappad och inte varit självförsörjande överhuvudtaget. Det är också varningssignaler som man inte lyssnar på.

Istället blir det då jävla vårdande myndigheter, vad fan sysslar psykiatrin, socialtjänst, arbetsförmedling med när de gör livet svårt för en psykiskt sjuk människa så att denne går bananas? Jag är ganska säker på att detta dådet hade kunnat förhindras om Sverige inte varit så totalt överbelastad med 1 miljon resurskrävande invandrare. Man måste klara av sin uppgift och kan inte hålla på öka belastningen på svensk välfärd såpass att man släpper männniskor till ett sådant läge där de inte ser något alternativ än självmord och i sin bitterhet och hat även bestämmer sig för att med sig ett antal personer in i döden.

Om någon slutar grundskolan, sedan blir isolerad och lever på bidrag hela livet till 35 år, då kan man inte komma och säga att nä nu slutar vi ge bidrag bara sådär. Samhället misslyckades grovt under 20 år med sin uppgift. Det verkar ganska uppenbart vad som triggade killen begå utökat självmord. Ta lärdom.

Socialbidrag beviljas månadsvis mot att du uppfyller (lågt) ställda krav. Är du för sjuk för att stå till arbetsmarknadens förfogande är det mer lämpligt att ansöka hos försäkringskassan om varaktig sjukersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in