2025-02-07, 07:29
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Som jag sa - inget reellt problem med jaktvapen i landet.
Men vadå straffa? Det vore som sagt sunt och därtill noll effort med någon form av instämpling, och om det är jobbigt att stämpla in genom att delta i jaktlag eller skytteklubb för vapeninnehavare så är det förmodligen folk som skall ifrågasättas om varför dom ens har vapen.
Har man vapen så ÄR det förenligt med deltagande i jaktlag/skytteklubb, eller möjligtvis samling.

Jag köper den teoretiska friheten Sverige erbjuder invånare, men skjutvapen är vad det är.
10 döda nu vore samma som 10 döda i omgång 1st/år, och då vore debatten igång sedan länge.

Hur många fler ”luvor” lever hemma med fulla vapenskåp nere i psykisk avgrund?
Potentiellt fler, än som deltager i jaktlag? Fan vet jag?
Är du frisk ska du få ha vapen. Jag är aktiv sportskytt inom pistol och har jaktvapen.. Jag har inte jagat på många år men jag tycker att det ska finnas möjlighet för mig att återuppta jakten när jag finner tid.

Jag hade uppehåll i pistolskytte under småbarnsåren och med 5 årslicenser innebar det att jag fick sälja revolvrarna och pistolerna och förlorade 20 tusen. Sedan när jag återupptog skyttet när kidsen var äldre fick jag gå igenom hela dryga processen med att skaffa licenser och köpa nya vapen igen.

Det finns ingen Walmart för vapen så det är ett jäkla besvär med inköp. Jag tror inte att jag är farligare för samhället för att jag har vapen hemma.
Se till att läkare och liknande anmäler psykisk ohälsa istället, och framför allt ta hand om de som mår dåligt.
Citera
2025-02-07, 07:30
Avslutad
dom skribenter här som det står om tidningen borde fan SKÄMMAS.

Hur fan kan ni hänga helt oskyldiga människor för att ha begått nåt så vidrigt som ett jävla massmord?

hur jävla störd i huvet är man om tar första google-träffen på rickard+jägare och hänger ut....
Citera
2025-02-07, 07:30
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du förstår väl att just den meningen är väldigt orimligt att ropa vid ett rasistiskt terrordåd. De kan helt enkelt inte ha skett
Precis, lutar åt att det här är en ren fantasi från FM på TV4 som han med lätthet plockade fram då han själv under många åt varit utsatt för rasism trots sin assimilering/uppväxt som adoptivbarn?

Men som gärningsman, hur sjuk du än är och klivit över alla gränser, så har han säkert nog med att sortera tankar i huvudet under gärningen för att ens kunna genomföra det. Att springa runt och skrika slagord om Europas flyktingpolitik har noll, exakt noll trolighet. TV4 borde sparka FM på stående fot, han kan säkert få jobb på Karlstad Universitet eller nåt
Citera
2025-02-07, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Det som är de mest trovärdiga och som jag kan köpa till 100% är att han var förbannad på både soc och vuxenutbildningen. Den berömda "triggern" var ju när soc sa att "sorry, du får inte mer pengar av oss", för de betyder, förlorad inkomst, man kan inte betala sina fakturor, man torskar sin bostad, man tvingas flytta hem till mamma och pappa igen. De är en solklar trigger. Vuxenutbildningen kan han vara förbannad på för att han blivit underkänd i massa ämnen, de kan också vara "trigger" för många med diverse diagnoser. Men i detta fallet så tror jag att de var en fortsättning på den negativa spiralen i hans liv. De krävs inte mer för vissa att kunna mörda, och de är fruktansvärt att sådana personer vandrar fritt på våra gator och torg för att vi har psykiatrimottagningar som är totalt värdelösa
.....................Så Du menar att han sköt ihjäl.................
Ursinnigt
Eller en Åkesson som viskade i hans öra
"Bliss"
Citera
2025-02-07, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Urinterapeuten kanske är dörrvakt, då han har kollat många leg
Absolut. En dörrvakts intelligens skulle förklara kommentaren.
Att kolla födelsedagar för att se om man får komma i eller ej är inte samma sak som att fastställa identiteten på en avliden dock.
Citera
2025-02-07, 07:34
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Absolut. En dörrvakts intelligens skulle förklara kommentaren.
Att kolla födelsedagar för att se om man får komma i eller ej är inte samma sak som att fastställa identiteten på en avliden dock.

Helt enig.

Mycket går att skylla på journalisterna också.

”Kan ni släppa namn på de döds?”
”Nej”

Rubrik:
”Identiteterna okända”
Citera
2025-02-07, 07:35
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaFall
Logiskt. För om man inte vet vem någon är, så vet man i alla fall om de är kristna eller muslimer. Om alla medlemmar på Flashback kunde sluta suga upp en halv påse lim varje dag så hade vi nog vetat mer. Men nivån är dagis.

En fråga från dagis nu då ?
Hon som frågade efter sin systerdotter ,var hon är ?
Menar du att någon redan begravt henne ,utan att berätta det för henne och hennes syster ?
Citera
2025-02-07, 07:37
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Man kan ju vara jaktgäst, betala för att få jaga på andras mark.

Mmm, jag är helt klart nyfiken på om han jagat någon gång, eller om han enbart tog jägarexamen för att kunna samla på sig vapen.
Citera
2025-02-07, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Japp!! Han ser inavlad ut.

Moget!
Senast redigerad av Palkranen 2025-02-07 kl. 07:46.
Citera
2025-02-07, 07:41
Medlem
GamlaFalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
En fråga från dagis nu då ?
Hon som frågade efter sin systerdotter ,var hon är ?
Menar du att någon redan begravt henne ,utan att berätta det för henne och hennes syster ?

Nej jag var ironisk. De har självklart inte begravt någon än om de inte identifierat kroppen. Dock kan ID getts till vissa anhöriga tidigare än andra, och de kan såklart då valt att begrava personen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Det som är de mest trovärdiga och som jag kan köpa till 100% är att han var förbannad på både soc och vuxenutbildningen. Den berömda "triggern" var ju när soc sa att "sorry, du får inte mer pengar av oss", för de betyder, förlorad inkomst, man kan inte betala sina fakturor, man torskar sin bostad, man tvingas flytta hem till mamma och pappa igen. De är en solklar trigger. Vuxenutbildningen kan han vara förbannad på för att han blivit underkänd i massa ämnen, de kan också vara "trigger" för många med diverse diagnoser. Men i detta fallet så tror jag att de var en fortsättning på den negativa spiralen i hans liv. De krävs inte mer för vissa att kunna mörda, och de är fruktansvärt att sådana personer vandrar fritt på våra gator och torg för att vi har psykiatrimottagningar som är totalt värdelösa
Att diagnoser skulle skapa skolskjutare är en seglivad myt som Flashback harvar runt om flera gånger. Enligt Flashback borde jag vara en skolskjutare eftersom jag har diagnoser, var grovt mobbad och underkänd i skolan (nej, jag vart ingen skolattentare). Men om man faktiskt tar sig tid att läsa på och kolla undersökningar, ser man att det är tvärtom, man är snarare mer benägen att bli ett offer istället.

"Research indicates that individuals with autism spectrum disorder (ASD) are not more likely to commit mass shootings than the general population. A comprehensive review of 73 mass shooting events in the USA from 1982 to 2015 found that only 8% of perpetrators had a formal diagnosis of ASD, and an additional 21% exhibited traits consistent with ASD. This prevalence is higher than the estimated 0.8% of the general population diagnosed with ASD, suggesting that while ASD traits are present in some perpetrators, they are not a predominant factor in mass shootings." https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11505661/
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Mmm, jag är helt klart nyfiken på om han jagat någon gång, eller om han enbart tog jägarexamen för att kunna samla på sig vapen.

Jag vet inte. Men det fanns väl bilder på honom på jakt? Eller är det trådsnack bara kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in