2025-02-07, 07:24
Medlem
GamlaFalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Tycker det är märkligt ändå att man inte kunnat få fram fler namn på offer, när det gäller gärninsmannen har det ju hängts ut flertalet felaktiga, men även korrekta.
Även om polisen eller sjukvården inte kan släppa uppgifter än så borde det ju finnas mängder av anhöriga, vänner till anhöriga, vänner till offer, arbetskamrater etc så fler namn borde ju rimligtvis cirkulera. Måste ju röra sig om hundratals, kanske tusentals människor som ändå har en uppfattning om i alla fall något/några namn på folk som saknas.

Yes, flera anställda på soc. De kanske passar på att sörja i fred innan gamarna kommer.
Citera
2025-02-07, 07:25
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Poängen med en jägarexamen är väl ändå att kunna jaga? För att jaga behöver du tillhöra ett jaktlag. Så det hade varit rimligt, tycker jag, att det fanns med redan när man tar jaktlicens. Men iom att utbildningen i sig är på så låg nivå är det kanske inte förvånande. Tack för klargörande!

Jo, det vet jag ju. Förhoppningen, hos mig, var att det åtminstone fanns något annat krav. Enligt svaret ovan var det tyvärr inte så.

Man kan ju vara jaktgäst, betala för att få jaga på andras mark.
Citera
2025-02-07, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Japp, vilket dom gör rätt i men jag önskar det fanns ett snabbare sätt. Jag fasar för den dagen när många blir slaktade då kommer det hela ta väldigt lång tid.
Ja, Urinterapeuten har på sin höjd fått titta i sin mor och fars plånböcker och beundrat deras körkort.

I dagens samhälle har allt färre identifikations handlingar på sig, även om vissa har det. Vissa har det digitalt på telefon eller dylikt som måste lösas upp med lösenord. Andra i handväska som kanske inte följer med när man springer för livet. Det senare kan också leda att det på en plats med tio kroppar finns tolv lämnade idkort eftersom smarta människor föredrar liv framför ägodelar.

När identitet ska fastställas ska den just fastställas, inte antas. Stolpskott som tror att polisen kan fastställa identiteten på avlidna med idkort allena.
Citera
2025-02-07, 07:26
Medlem
MadBalts avatar
Rickard var autistisk likt Elon Musk. Är det autism det som gör att man blir massmördare?

Är Autism en gemensam faktor när det gäller gärningsmän i skolskjutningar?
Citera
2025-02-07, 07:26
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Tycker det är märkligt ändå att man inte kunnat få fram fler namn på offer, när det gäller gärninsmannen har det ju hängts ut flertalet felaktiga, men även korrekta.
Även om polisen eller sjukvården inte kan släppa uppgifter än så borde det ju finnas mängder av anhöriga, vänner till anhöriga, vänner till offer, arbetskamrater etc så fler namn borde ju rimligtvis cirkulera. Måste ju röra sig om hundratals, kanske tusentals människor som ändå har en uppfattning om i alla fall något/några namn på folk som saknas.

Sant. Men dom har kanske fullt upp med att oroa sig. I och för sig brukar det vara populärt att visa upp sig i media så mycket det bara går, men i det här fallet verkar det vara annorlunda.
Citera
2025-02-07, 07:27
Medlem
GamlaFalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
För att enligt Islam så skall man begravas inom 24 timmar efter att döden har inträffat. Av brottsoffren, är mussarna redan under jorden, varför de ej kunnat identifieras.

Logiskt. För om man inte vet vem någon är, så vet man i alla fall om de är kristna eller muslimer. Om alla medlemmar på Flashback kunde sluta suga upp en halv påse lim varje dag så hade vi nog vetat mer. Men nivån är dagis.
Citera
2025-02-07, 07:27
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Ja, Urinterapeuten har på sin höjd fått titta i sin mor och fars plånböcker och beundrat deras körkort.

I dagens samhälle har allt färre identifikations handlingar på sig, även om vissa har det. Vissa har det digitalt på telefon eller dylikt som måste lösas upp med lösenord. Andra i handväska som kanske inte följer med när man springer för livet. Det senare kan också leda att det på en plats med tio kroppar finns tolv lämnade idkort eftersom smarta människor föredrar liv framför ägodelar.

När identitet ska fastställas ska den just fastställas, inte antas. Stolpskott som tror att polisen kan fastställa identiteten på avlidna med idkort allena.

Urinterapeuten kanske är dörrvakt, då han har kollat många leg
Citera
2025-02-07, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Det som är de mest trovärdiga och som jag kan köpa till 100% är att han var förbannad på både soc och vuxenutbildningen. Den berömda "triggern" var ju när soc sa att "sorry, du får inte mer pengar av oss", för de betyder, förlorad inkomst, man kan inte betala sina fakturor, man torskar sin bostad, man tvingas flytta hem till mamma och pappa igen. De är en solklar trigger. Vuxenutbildningen kan han vara förbannad på för att han blivit underkänd i massa ämnen, de kan också vara "trigger" för många med diverse diagnoser. Men i detta fallet så tror jag att de var en fortsättning på den negativa spiralen i hans liv. De krävs inte mer för vissa att kunna mörda, och de är fruktansvärt att sådana personer vandrar fritt på våra gator och torg för att vi har psykiatrimottagningar som är totalt värdelösa

Jag tror att du är nära sanningen. Det kommer att visa sig.

Problemet är att kunna fånga upp dessa människor. Knappast att han sökt upp psykiatrin självmant. Det tror jag inte.
Citera
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaFall
Yes, flera anställda på soc. De kanske passar på att sörja i fred innan gamarna kommer.

Behöver inte vara anställda på soc. Kan vara personer som jobbar inom kommunen till exempel inom hemtjänsten. Många jobbar och pluggar deltid för att försörja sig samtidigt som de läser upp ämnen eller går en utbildning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Har inga problem då det är viktigt att dom ska göra ett bra jobb, det måste alltid gå före tiden. Men det är fortfarande ett problem att det tar tid. Vid större katastrofer så kommer det bli tungt för dom.

Rättsmedicinalverket hade personal nere i Thailand efter Tsunamin. Arbetet där tog tid med alla men de lyckades med att identifiera så gott som alla omkomna Svenskar. I Thailand så arbetade de efter samma principer som idag.

Om jag kommer rätt så identifierades drygt 500 Svenskar av personalen från rättsmedicinalverket Det är väl bara ca 10 Svenskar som fortfarande saknas efter Tsunamin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
För att enligt Islam så skall man begravas inom 24 timmar efter att döden har inträffat. Av brottsoffren, är mussarna redan under jorden, varför de ej kunnat identifieras.
Enligt nyhetsrapporteringen jag tagit del av ska de avlidna ha förts till Karolinska för obduktion. Islamsk tradition om begravning inom 24 timmar är inte något som praktiseras i Sverige mig veterligen, framförallt inte i samband med brottsfall.
Citera
2025-02-07, 07:29
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaFall
Logiskt. För om man inte vet vem någon är, så vet man i alla fall om de är kristna eller muslimer. Om alla medlemmar på Flashback kunde sluta suga upp en halv påse lim varje dag så hade vi nog vetat mer. Men nivån är dagis.

Hehe. Tror inte myndigheterna släpper en oidentifierad kropp för begravning, muslim eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in