2025-02-07, 06:55
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missgbg
Du vet att det finns andra specialenheter va, inte bara NI, som kan vara på plats snabbare? Om du på fullaste allvar vill att polisen ska kunna hantera situationer som PDV ensamma så får du först och främst övertyga staten om att höja både löner och arbetsvillkor för stackarna.

Ok vilka special enheter så? Och hur snabba är dem nu då? Varför användes inte dem i Örebro?
Citera
2025-02-07, 06:55
Medlem
cordelias avatar
Alltså tog de inte ut några skadade under tiden fram till de hittade gm?
Citera
2025-02-07, 06:57
Medlem
GmbHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Med andra ord, hela skolan behöver rivas eller byggas om ?

Detta har varit på tapeten i decennier då skolan anses vara felkonstruerad från första början. Det plana taket har gett upphov till många vattenskador genom åren.
Kanske lika bra att riva skiten nu, en gång för alla?
Citera
2025-02-07, 06:57
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blago.Bung
Försök igen. Googlade på "ut ur Europa" och fick anti-islampropaganda från AFS redan på första sidan.

Märkligt det får inte jag och säkert inte de flesta andra
Citera
2025-02-07, 06:58
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Alltså tog de inte ut några skadade under tiden fram till de hittade gm?

Precis! Och så går PDV till..
Man ska inte rädda liv i första hand utan konfrontera GM. Sen ska man rädda liv!
Citera
2025-02-07, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
Detta har varit på tapeten i decennier då skolan anses vara felkonstruerad från första början. Det plana taket har gett upphov till många vattenskador genom åren.
Kanske lika bra att riva skiten nu, en gång för alla?

Ja regeringen spenderar ju miljarder på en massa dumheter så detta vore ju nått vettigt.
Citera
2025-02-07, 06:59
Medlem
En nära vän till mig har tagit jägarexamen utan att varken innan, under eller efter utbildningen ens varit ute på en jakt.. Aldrig skjutit ett djur. Ingen mark och inga jägarkompisar. City-bo.
Anledningen till att ta jägarexamen; att få mer kunskap kring djur, natur och jakt.

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
DET är en intressant fråga!

Något annat jag funderat över är det här med jaktlicensen han uppenbarligen hade,
måste man inte tillhöra ett jaktlag för att kunna ta jägarexamen? Alternativt egen mark?
Tillhörde han något jaktlag o har han jagat?
https://www.tv4.se/artikel/6KUNqncvi67f676QKXQ1QW/misstaenkte-skyttens-vapen-tva-hagelgevaer-och-tva-halvautomatgevaer?utm_source=tv4.se&utm_medium=sha red_link&fbclid=IwY2xjawISe7RleHRuA2FlbQIxMQABHZ6a TO6p0e--DX8UPQ7dR9sb5mukSexcLlykLCVH2KC4ZcP8y1eZHIGMKQ_aem _ Osd3O6iB0BBOI6OjA9BBag
Citera
2025-02-07, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Han fick härja fritt så länge eftersom rädd och inkompetent polisstyrka gömde sig utanför.

Varför tar det så lång tid att identifiera offren? Enligt egen erfarenhet har de flesta med sig id på sig i plånbok t ex. Det tar 10 min på sin höjd att konstatera dödsfall och sedan fastställa identitet. Hur vet jag detta? Jag har själv gjort det hundratals gånger.

Du tog verkligen i från knäna när du sa hundratals gånger.
Citera
2025-02-07, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Utredarna sa igår på pressträffen att man vill undvika att hamna i samma situation som hände i attentatet i Tyskland(?): Media och folk pressade dom att lämna ut identiteten på folk så fort som möjligt, vilket led till slarv så när man skulle gå och se sin anhöriga så var det fel person. DNA test tar tid, man kan bara göra det på ett sätt och måste följa dom leden för att vara helt säker på identitet.

Japp, vilket dom gör rätt i men jag önskar det fanns ett snabbare sätt. Jag fasar för den dagen när många blir slaktade då kommer det hela ta väldigt lång tid.
Citera
2025-02-07, 07:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men det där är ju bara trams. I Sverige betraktar till och med de mest fanatiska EU-motståndare som finns Sverige som en delav Europa (till skillnad från i Storbritannien, där man alltid betraktat sig som skild från kontinenten inte bara geografiskt utan identitetsmässigt, och ofta pratar om "Europe" i tredje person). Faktum är att jag aldrig har hört en svensk EU-motståndare skandera att Sverige ska "ut ur Europa".

Du förstår väl att just den meningen är väldigt orimligt att ropa vid ett rasistiskt terrordåd. De kan helt enkelt inte ha skett
Citera
2025-02-07, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikk.soerensen
Vad är problemet menar du, med att identifiering tar viss tid?
Det finns en rutin (googla DVI) och den ska inte frångås för att några personer här och där tycker så.
Tio döda är inte ett problem i antal överhuvudtaget om du kopplar det till identifiering, beredskapen är hög för katastrofer större än denna. Det tar viss tid, det ska inte slarvas med.

Har inga problem då det är viktigt att dom ska göra ett bra jobb, det måste alltid gå före tiden. Men det är fortfarande ett problem att det tar tid. Vid större katastrofer så kommer det bli tungt för dom.
Citera
2025-02-07, 07:04
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itrem
Nej varför skulle du behöva tillhöra ett jaktlag eller egen mark för jägarexamen? Många jägare äger varken mark eller tillhör något jaktlag.

Poängen med en jägarexamen är väl ändå att kunna jaga? För att jaga behöver du tillhöra ett jaktlag. Så det hade varit rimligt, tycker jag, att det fanns med redan när man tar jaktlicens. Men iom att utbildningen i sig är på så låg nivå är det kanske inte förvånande. Tack för klargörande!

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Vem som helst kan ta jägarexamen på en 3 dagars kurs.

https://jagarskolan.nu/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA2JG9BhAuEiwAH_zf3sYgEN AELsRFzr6mC5qAAED262l_bfew-OZ3dlEJSHlJs6MkKt3FLBoCufcQAvD_BwE

Jo, det vet jag ju. Förhoppningen, hos mig, var att det åtminstone fanns något annat krav. Enligt svaret ovan var det tyvärr inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in