2025-02-07, 01:41
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
SOC-spåret tycks inte ha kallnat utan blivit polisens huvudspår.

Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade, enligt Aftonbladet.

– Den enda teorin man har att gå på är socialen-spåret, säger en källa.

Det ena motivet utesluter inte det andra här. Om han hatade både socialförvaltningen och invandrare så valde han den perfekta brottsplatsen.
Citera
2025-02-07, 01:42
Medlem
Syrisk ortodoxa kyrkan förlåter visst mördaren.

Jag vet att det är hela grejen med Jesus att förlåta men jag skulle aldrig kunna göra det.
Citera
2025-02-07, 01:43
Medlem
Sagodjurs avatar
Har letat upp lite info som åtminstone inte jag sett tidigare:

"Risbergska har totalt runt 2 500 elever och skolan fungerar som en hub där eleverna kommer och går. Uppskattningsvis fanns mellan 500 och 700 elever samt 200 lärare på plats under tisdagen."

" personalen har så sent som under 2024 fått PDV-utbildning, alltså träning på hur man ska agera vid pågående dödligt våld."

"Gymnasiechefen i Örebro: Därför var dörrarna olåsta på Campus Risbergska"

Han säger i stort sett att det ska vara en öppen hub och att dom hade vart tvungna att tänka om, om dom skulle ha lås på skolan.

Så det tycks vara lite av en idé att folk ska kunna springa ut och in, oavsett vilka dom är.

Sen avslutar han med "Och det finns ingen garanti för de skolor som är låsta att det här inte skulle kunna ske."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/gymnasiechefen-i-orebro-darfor-var-dorrarna-olasta-pa-campus-risbergska
Citera
2025-02-07, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det ena motivet utesluter inte det andra här. Om han hatade både socialförvaltningen och invandrare så valde han den perfekta brottsplatsen.

Förvisso. Men du glömmer att det finns indicier som pekar mot ett av motiven, inte det andra. Om man bortser från TV4:s hemsnickrade bevisning.
Citera
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Varför citattecken? Inte dina egna ord och tankar?
För jag håller med!
Ingen blir så här och utför en sån här sak om man inte själv varit utsatt för något hemskt som format en, troligen under lång tid.
Det ska aldrig behöva gå så här långt. Han borde fått hjälp på något sätt istället.

Dåvarande rikspolischef Dan Eliasson, 2016, när ett påstått 15-årigt ensamt baarn knivade ihjäl en 22-årig kvinna.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Redan inom ett dygn efter massakern sa polisen att den retarderade mördarsnubben hade licens för flera jaktvapen. Nu har det kommit fram att han hade licens för 4 vapen: 2 hagel och 2 halvautomatiska kulvapen. Vad hade han dem till? Jagade han över huvud taget något annat än människor?

Det borde inte bara vara lämplighetskoll vid första ansökan om vapenlicens utan också extra koller när det gäller kufar. Redan under kursen för jägarexamen, eller vid uppskjutningen, skulle knäppskallar kunna gallras bort.

Nu vet jag inte hur länge licenser för jaktvapen gäller, men regelbundna uppskjutningar för att få behålla licenserna förekommer väl? Eller? Vid såna uppskjutningar borde naturligtvis även lämpligheten kollas så kufar och andra idioter kan spärras.

Även anhöriga, vänner och bekanta borde ha skyldighet att kontakta myndigheter när vapenlicensinnehavare börjar balla ur mentalt. Vi ska inte ha några imbecilla puckon med vapenlicenser!
Dom flesta av dina funderingar har det skrivits om massor av gånger här idag.
Vad som gäller, hur det går till osv.
Annars är det enkelt att ta reda på med Google & co. Bättre att kolla upp än att gissa.

Sen undrar jag var du fått informationen om 2 hagelgevär, är det nåt polisen gått ut med?
Citera
2025-02-07, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Man går inte ut med en annons dagen efter massmord. Jag tror inte logiska argument biter på dig. Du har fel så det är pinsamt men det är inte mitt problem.

Om det är akut behov utav personal för att hålla uppe verksamheten och man kanske inte har en enda anställd kvar med socionomexamen så gör man nog det.
Verksamheten måste som sagt fungera då det är en viktig samhällsfunktion.

Logiskt tänkande är inte din starka sida så att uttrycka sig "jag tror inte logiska argument biter på dig" klingar dåligt när det inte finns någon logik i det du själv skriver.

Det är inte en annons för Burger king vi pratar om, utan en samhällsfunktion.
Citera
2025-02-07, 01:46
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag ser inga konstigheter med deras publicering. Det är en viktig bit i 1000-bitars pusslet som lägger bilden att gärningsmannen hade invandrarfientliga motiv. Här är några fler bitar:

- Offren är främst personer med invandrarbakgrund.
- Gärningsmannen valde att skjuta vissa personer och lämnade andra oskadda.
- Dådet skedde på en SFI-skola.
- Gärningsmannen var en svensk, arbetslös socialbidragstagare. En typisk SD-väljare alltså.
- Hade jaktlicens - också ett SD-signalement
- Var 5:e sverigedemokrat är dömd för brott, inte minst hatbrott.
- I helgen uppgav statsministern att regeringen har noll kontroll på våldsvågen och att den beror på invandringen.
- Gärningsmannen agerade två dagar senare
Vilket verkar vara vanligt förekommande på skolan. Dvs statistiskt sett stor sannolik att främst personer med invandrarbakgrund blir skjutna om det främst är personer med invandrarbakgrund som går på skolan.
Han har för övrigt själv varit inskriven på just denna skola, garanterat komvux, vet inte om han även gick gymnasiet där? Oavsett vilket hade han koppling dit och kännedom om platsen. Flera har även vittnat om att skolan är helt öppen, man kan således gå in dit utan passerkort som många andra skolor har. Att han valde denna skola behöver alltså absolut inte ha samband med etniciteten på de studerande.

De som vittnat om att han inte skjutit dem utan gått förbi dem har väl samtliga varit just invandrare?

Dådet verkar ha skett på komvux även om sfi också fanns på skolan.

Alla som är arbetslösa röstar inte sd. Att rösta sd är inte heller något som innebär att man skjuter invandrare.

Alla som har jaktlicens röstar inte sd. Se ovan.

Vi vet fortfarande inte vad han röstade på. Att vara fälld för brott innebär inte att man skjuter invandrare.

Ja?

Och jag har givetvis ingen aning om vad hans bevekelsegrunder var. Men det har faktiskt inte du, tv4, Alexandra Pascalidou och för många av vänsterfalangen på SoMe heller, ändå pushar man skamlöst något man inte vet, och där polisen flera gånger sagt att de inte sett något ideologiskt motiv. Kanske kommer det att framkomma att han var ute efter specifikt invandrare men fram tills dess vore det ju klädsamt om man inte framställde sina egna misstankar som fakta.
Citera
Medlem
Niiilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Deras två så kallade experter är deras inhouse-ljudtekniker. Om vi ska vara snälla kan vi låta dem få kalla sig experter på ljudteknik kring TV-inspelningar och -sändningar. Det gör dem ingalunda till experter på forensisk ljudanalys, vilket är en helt annan planet. Det är lika befängt som om TV4 skulle hävda att nån av deras TV-kockar är expert på hjärnkirurgi för att han är skicklig på att hantera en kniv när han hackar lök.

sant!
ändå är det det som ekar i etern och bland folket....

'han sa EUROPA'

tragiskt.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Dåvarande rikspolischef Dan Eliasson, 2016, när ett påstått 15-årigt ensamt baarn knivade ihjäl en 22-årig kvinna.
Oj har han sagt så kloka ord😁
Fast i det här fallet håller jag med.
Men det ursäktar ju inte dådet.
Alla döda i det här fallet är offer och alla anhöriga lider.
Citera
2025-02-07, 01:47
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
jakt osv

Nu kan jag inte så mycket om jakt och jaktvapen, men hela poängen måste väl vara att man har jaktvapen om man ägnar sig åt jakt - och gör man inte detta så bör licensen dras in.

Han har alltså suttit på vapen sen 2011.

Jag har svårt att tänka mig att han varit särskilt mycket ute i skog och mark och jagat.
Citera
2025-02-07, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det är ju DEN annonsen jag la ut här, den är publicerad för 5 dagar sen? Det är ju exakt den annonsen vi pratar om??

Nu är jag nog lite för trött i mössan🫣. Antingen har jag rört till det eller så hittar jag inte den andra annonsen jag trodde jag såg (hade stängt ner alla fönster). Jag hade kunnat svära på att det var två olika antal personer som söktes och två olika sista datum. Men nu blir jag osäker på mig själv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in