2025-02-07, 00:37
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Du förstår att det finns de som har sportskytte som hobby?

Som skjuter kanske 10k skott per år?

Och sliter ut kanske 10+ magasin på den tiden?

Jag hade accepterat dina argument om polisen var förmögen att snabbt och effektivt hantera licenser och tillstånd.

Men det skulle lätt fördubbla priset på magasin om varje magasin tvingades ha ett unikt spårbart serienummer
Ja det förstår jag, nu pratar vi om JAKT inte om sportskytte.
Hade du läst vad jag skrivit så hade du fattat det.
När man ansöker om vapenlicens så anger man också ett syfte, om syftet då är jakt så kanske man isåfall inte bedömer det som rimligt att personen ska ha 10 magasin.
Söker man om ett vapen i syfte att utöva sportskytte så absolut. Inte så många sportskyttar som skjuter med jakt kalibrar men de kanske du har bättre koll på du verkar ju vara lite av en expert på detta eller hur soft air gun mannen
Citera
2025-02-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Ja du ser, och vad är nästa hinder denna rektor tycker?

"Vad ska eleverna ha nycklar för så att dom kan springa ut? Det är ju skoltid..!"...

Jag har inga problem med att läraren inte öppnar dörren för att rädda några 20 elever här inne inte.. Jag har problem med att låsa ut ett antal elever i korridorerna och ge dom ingenstans att kunna springa till bara för att rektorn vill vara den "viktiga personen" för att han sitter där med nyckeln...

Att tro det räddar fler elever bara för att man låser ner hela skolan till att värre än något Alcatraz.. Det är nog ganska fel..

Såvitt jag förstår så blir det ingen skillnad med själva klassrummen. De är redan låsta och inte öppna för elever såsom det alltid varit. Däremot ingångarna till skolan så blir det passerkort för att komma in. Däremot att komma ut är såklart alltid öppet. Du vet väl hur det fungerar med passerkort och på arbetsplatser?
Citera
2025-02-07, 00:38
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niiilz
Men helt seriöst.
Tror du att det är en konspiratorisk sak att man lägger ut en annons om bemanning tre dagar innan nåt sådant här händer?

sluta tänka. det går inte så bra.

min syster jobbar inom samma genre i just Örebro. och dom är inte konstigare än andra företag.

det man gör är att man lägger ut annonser. för att bygga upp en reserv eller för den delen ha bra folk i sin pool. så när man väl ska anställa går man dit och kollar.

Annonserna blir då extremt viktiga för att hålla sig relevant och få in kandidater.
Oavsett bakgrund till annonsen får jag intrycket att den stressats ut. Det är slarvigt t ex att den inte kommer upp när man söker på socionom eller socionomexamen trots att de anger det som ett krav i texten.
Citera
2025-02-07, 00:39
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Allmän info? Jag har info från människor som var på plats, som överlevde, som gömde sig på en toalett mitt i huvudkorridoren i mer än två timmar . Som även hörde mer än en GM, bland annat en kvinna. Men det kommer väl förmodligen aldrig komma ut i media så länge polisen inte får reda på identiteten.

Det här får du gärna utveckla?

Gärningsmannen hittades med tre (!) av sina vapen intill. Hur tunga är sådana där gevär egentligen? Han ser ju rätt spröd ut på bilderna, ser inte ut att ha någon muskelstyrka alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Inte en expert. Flera av varandra oberoende experter har kommit fram till samma slutsats.

TVÅ stycken har "kommit fram till det".
Citera
Medlem
Niiilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Viket program (utfrågningen)? Har du möjlighet att länka möjligen?

Verkar va svårt att hitta...?
Men vet att jag satt med min sambo och tittade på Nyheterna,

Han förklarade det som att det va vad samhället ville, därför publicerade dom osv..

Hittade bara detta nu. ingen video. ?
https://www.journalisten.se/nyheter/tv4s-utgivare-om-ljudfilen-fran-risbergska/
Citera
2025-02-07, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Det är info av ett specifikt plats av 1700 km. Polisen måste säkra hela byggnaden och runt om.

Jag vet mycket väl om hur stor yta skolan har.

Vid en skolskjutning jobbar polisen efter ett insatskoncept som kallas ”pågående dödligt våld” (PDV). Då är främsta fokus att identifiera och konfronterna gärningspersonen, vilket innebär att poliserna kan behöva ignorera skadade personer i syfte att så snabbt som möjligt förhindra att fler dödas eller skadas.
Detta har polisen i Sverige tränat på i flera år, och de första poliserna som var på plats gick också in i skollokalerna.
Men när de såg skytten och uppfattade att de blev beskjutna ska de ha tagit skydd. Och när sen röken, orsakad av pyroteknik, kom kunde de inte se ordentligt – och de var inte heller utrustade med den andningsutrustning som behövs för att arbeta i rökfyllda miljöer.
Taget från Expressen.

Som sagt, så var entrén rökfylld, som täcker ingång till matsal samt högra sidokorridoren mot alla klassrum.
Citera
2025-02-07, 00:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det som sägs nu 12-14 min in i dagens Rapport är inte bra. Nåt som inte stämmer här. De stod inte och glodde i en timme, utan gick in direkt (antagligen innan insatsstyrkan anlänt), men de besvarade inte eld utan tog bara skydd. Nån bör skriva om manualen. Hur ser den ut i andra länder?

Jag tror att polisen snart kommer att ändra beskrivningen av förloppet. Vad jag tror att vi snart kommer att få höra är att polisen var förhindrad att använda verkanseld p.g.a. av risken att skada personal / elever. Men där är vi inte riktigt än.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Såvitt jag förstår så blir det ingen skillnad med själva klassrummen. De är redan låsta och inte öppna för elever såsom det alltid varit. Däremot ingångarna till skolan så blir det passerkort för att komma in. Däremot att komma ut är såklart alltid öppet. Du vet väl hur det fungerar med passerkort och på arbetsplatser?

Aa vi kan ta en arbetsplats som ett exempel. Om en "skolskjutning" sker på din arbetsplats. Har alla möjlighet att ta sig ut då eller är det bara chefen som kan låsa in sig i alla utrymmen?

Och varför är han så mycket viktigare än dem?

Det är det du vill. Några chefer och någon vaktmästare ska kunna låsa in sig själva där och klara sig. Resten där är bara hejsvejs?
Senast redigerad av vildhane 2025-02-07 kl. 00:43.
Citera
Medlem
Rickard Andersson är slående lik USA-mördaren Bryan Kohberger.

Märkligt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Så här, när första patrullen anlände så blir man bemött med skottlossning samt pyroteknik. Vad gör man då, jo man tar skydd och sedan väntar på insatsstyrkan. Vad kunde man istället gjort? Man har med största säkerhet fått en layout på hur skolan ser ut, samt alla ingångar. Polisen kunde ha stoppat det här betydligt tidigare. Men man är så handlingsförlamad samt rädd för sitt eget liv så man gör ingenting på tio minuter. Undra hur många GM hann skjuta på dessa 10 minuter. Läs gärna om hur man ska agera under PDV om du inte har gjort det.

Det första polisen ska göra under PDV är att bedöma hotet. Nu bedömde de uppenbarligen att situationen var för farlig att hantera på egen hand. Spelar ingen roll hur mycket man än argumenterar för att de är utbildade och beväpnade, gemene polis har inte det som krävs för att hantera en sån här situation utan att riskera sitt eget liv.
Citera
2025-02-07, 00:42
Medlem
Niiilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niiilz
Verkar va svårt att hitta...?
Men vet att jag satt med min sambo och tittade på Nyheterna,

Han förklarade det som att det va vad samhället ville, därför publicerade dom osv..

Hittade bara detta nu. ingen video. ?
https://www.journalisten.se/nyheter/tv4s-utgivare-om-ljudfilen-fran-risbergska/

kan va denna
https://www.tv4.se/artikel/OjAZ6TLqz5hHjFAn3tgwz/daerfoer-publicerar-vi-filmen-inifran-toaletten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in