2025-02-07, 00:17
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag associerar inte automatvapen till jakt men tydligen har Naturvårdsverket godkänt det sedan några år tillbaka. Vilka har lobbat in detta?

I Sverige får du inga automatvapen på licens för sportskytte eller jakt, det är bara en lögn skapad av brist på kunskap.
Citera
2025-02-07, 00:17
Medlem
ValkPaddas avatar
[quote=CrashCeasar|90944607]
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Visst är du införstådd i att det rör sig om vanliga jaktgevär som råkar vara halvautomatiska?

De har väl en begränsning på 3 skott också eller har jag fel om det? Har man sportlicens får man väl ha fler skott?

Till kulgevär får ha hur stora magasin du vill på skjutbanan. Vid jakt är det 5 som gäller.
Citera
2025-02-07, 00:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Många skolor har riktigt bra dörrar in till klassrummen. Kvalitet som säkerhetsdörrar, så om något händer så låser man bara dörren och mördaren kan inte komma in. Att springar runt är inte någon bra idé.

Exakt, det finns sprängsäkra dörrar etc som förmodligen går att sätta in där.

Men problemet som jag ser det, är att om du sätter lås på precis varje dörr, så bara lärare kan komma in.. Så minskar det eleverna som behöver fly sedan.. Och deras rörelsefrihet.

Att dom kan springa in bakom en dörr och gömma sig är riktigt jävla nödvändigt.

Och det låter inte som att den där posern till rektor på nyheterna faktiskt inser hur det är.. Utan han verkar tro att om man bara låser ner varenda rum med ett riktigt jävla hänglås så löser sig problemet...

Motsatsen tror jag är mer riktig... Att eleverna måste kunna få möjligheten att springa ner för en lång hall och gömma sig i något rum där lärare inte ens är inne i än..
Senast redigerad av vildhane 2025-02-07 kl. 00:20.
Citera
Medlem
falukorvstjockisens avatar
Något som verkligen gör mig helt förundrad är många svenskars motstånd och förnekelse till att detta dåd haft rasistiskt motiv. Man gör verkligen all typ av mental akrobatik med alla typer av hypoteser för att undvika sanningen som är väldigt tydlig. Varför är det så svårt att bara acceptera verkligheten? Varför kan ni inte acceptera att det finns svenskar som faktiskt är rasister och ogillar andra människor? Känner ni er påhoppade och kränkta eller vad är det jag har missat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
I Sverige får du inga automatvapen på licens för sportskytte eller jakt, det är bara en lögn skapad av brist på kunskap.

Automatvapen inkluderar både halvautomat och helautomat. Halvautomater till jakt finns det gott om.
Citera
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Det är du som har fel.

Från Wikipedia:

Automatvapen eller automatiska eldvapen är samlingsbegrepp för magasinladdade eldvapen som laddar en ny patron automatiskt från magasinet efter att den föregående patronen avfyrats, såsom halvautomatiska vapen och helautomatiska vapen, men används ofta felaktigt som synonym för det senare då begreppet automatvapen enkelt kan förväxlas med begreppet automateld
Citera
2025-02-07, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Verkar inte som det? Då jag vet med säkerhet att polisen kom in via entrén.

Om man antar att gärningsmannen var närmast den ingång du tänker på. Då hände inte så mycket vid de andra ingångarna och vi läser inte om det eller ser något intressant hända där.
Citera
Medlem
[quote=ValkPadda|90944624]
Citat:
Ursprungligen postat av CrashCeasar

Till kulgevär får ha hur stora magasin du vill på skjutbanan. Vid jakt är det 5 som gäller.

Så jag var helt fel ute, inte ett enda rätt, haha
Citera
Medlem
Niiilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
På tal om att misslyckas med tänkandet så bör du nog dubbelkolla när annonsen lades ut och när dådet inträffade.

Efter du har klurat en stund och förhoppningsvis lärt dig läsa och räkna så förväntar jag mig att du har kommit fram till att annonsen lades ut den 5 februari och inte i lördags som va den 1 februari.

Återkom gärna med svar

Jag är inte den som är den. Jag kan absolut erkänna mina fel och brister.

Men det är väl ändå inte datumet när en annons lades ut som är saken här?

det som är saken är väl att det är en helt normal praxis av företag att lägga ut annonser om folk/bemanning. Det görs även när man är fullbemannade.

en sådan sak behöver man inte vrida till en del av en masskjutning liksom..? Då har man verkligen foliehatt på sig
Citera
2025-02-07, 00:20
Medlem
Citat:
Med 130 poliser på plats så tror du inte att de hade lite koll på de andra ingångarna också?

Mig veterligen tränar inte polisen på koordinaterade insatser över typ gruppstorlek 4a?

Är väll ytterligare en anledning till att de skall invänta NI?

De har liksom inte övat på att samordna ens en parkeringsplats.

Vore fantastiskt intressant att se exempelvis hemvärnet arrangera ett event med 10k besökare och sedan se polisen genomföra samma övning
Citera
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Med 130 poliser på plats så tror du inte att de hade lite koll på de andra ingångarna också?

Var tusan kom alla poliser ifrån kan man undra lär väl inte vara så många som jobbar i Örebro
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
NI finns bara i Stockholm, så ja.

Man lär även flyga in regionala insatsstyrkan nord. Det kanske tar en timme till Lycksele.
NI finns också i Göteborg och Malmö. Men Stockholm var ju närmast här. Den som är närmast rycker ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in