2025-02-07, 00:13
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegy000
Finns bilder i tråden där han poserar med ett luftgevär som liten. Antar att han har haft intresse av jakt sen han var liten. Även bilder från fiske finns. Vet inte om någon har tagit upp det i tråden men varför tror ni han slutade att döda? Han hade ju kvar ”många magasin kvar” tror ni han kände sig klar eller hade han börjat ångra det han gjorde?
Hade inte breivik tagit in i beräkningen att psyket kunde börja spela han ett spratt ett tag in i hans dåd? Så han typ tog anabola eller nånting för att för att försöka dämpa att den där tanken på att sluta skjuta skulle komma? (Kanske inte anabola i det syftet men typ benzo eller nånting jag minns inte riktigt) eller om de va att han hade musik i öronen för att han skulle kunna "fortsätta".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Roberto har nog följt de riktlinjer som finns, och i samröre med övriga överordnade. Eller tycker du att Roberto hade egna idéer om hur sköta det här på egen hand?

Jag har gått på Risbergska, tog studenten för mer än 10 år sen. På min tid fanns det ingångar till skolan via huvudentrén, aulan, informationscentret, i riktning mot gymnastiksalen, men även taket.

Med andra ord så finns det upp mot 5-6 ingångar in till skolan, som är placerade runt om hela byggnaden. Frågan är då hur det är möjligt att polisen fokuserar på huvudentrén? Det var entrén som var rökfylld. Inte hela skolan. Det är sådant praktfiasko från polisens håll att jag saknar ord. Jag hade en anhörig på som var på plats. Tack gode gud att personen klarade sig, men det var många andra som inte hade samma tur, och jag kan inte föreställa mig hur jag hade agerat om jag var i deras skor, då jag kan Risbergska skolan in och ut.
Citera
Medlem
ladrimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Nu har Expressen en ganska bra översiktsbild på halva skolan, på förstasidan.

Där kanske man kan få en uppfattning om varför det kunde ta en timme att söka genom och hitta GM.

Har du länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Hur långt är det flygvägen mellan Lycksele och Stockholm?

Det är nog på gränsen för en helikopters räckvidd. Det lär även utan mellanlandning ta ett par timmar med helikopter i alla fall. Från att larmet går lär det ta minst några timmar innan någon lämplig är på plats.
Citera
2025-02-07, 00:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
NI finns bara i Stockholm, så ja.

Man lär även flyga in regionala insatsstyrkan nord. Det kanske tar en timme till Lycksele.

Så 15 inställelsetid , 1 h i helikoptern och säg 15 min till innan de går in. På 90 min hinns det med en väldans massa skjutning inne i en skola. Så kört med andra ord för eleverna.
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aumievri
MGM ägde inte sin bostad, det är väl en hyresrätt? Ek bistånd godkänner dessutom inte att man äger sin bostad såvida bidraget inte är tillfälligt, eftersom det räknas som en tillgång

Det där är felaktig uppfattning som många har, det finns rättsfall på det numera. I slutändan blir det oftast billigare för kommunerna också då medlemsavgifterna tenderar att vara lägre en hyrorna. Så det är oftast fritt fram att äga bostad och ta mot försörjningsstöd, du får även ha bil osv. Det är inga konstigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Jag har gått på Risbergska, tog studenten för mer än 10 år sen. På min tid fanns det ingångar till skolan via huvudentrén, aulan, informationscentret, i riktning mot gymnastiksalen, men även taket.

Med andra ord så finns det upp mot 5-6 ingångar in till skolan, som är placerade runt om hela byggnaden. Frågan är då hur det är möjligt att polisen fokuserar på huvudentrén? Det var entrén som var rökfylld. Inte hela skolan. Det är sådant praktfiasko från polisens håll att jag saknar ord. Jag hade en anhörig på som var på plats. Tack gode gud att personen klarade sig, men det var många andra som inte hade samma tur, och jag kan inte föreställa mig hur jag hade agerat om jag var i deras skor, då jag kan Risbergska skolan in och ut.

Med 130 poliser på plats så tror du inte att de hade lite koll på de andra ingångarna också?
Citera
2025-02-07, 00:15
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McFap
Det gick ju snack om att det skulle vara skadade personer även på adressen, Storgatan 53 alltså, ett tag.

Nu går ju snack i media om att socialarbetare ska saknas.

Finns det något som vi inte vet eller fått reda på tänker jag.
Har han gått berserk på socialarbetera i hemmet eller någon annan stans innan skolan?

Intressant fråga. Kan även vara socialarbetare som begått suicid pga av skulden de känner.
Citera
Medlem
[quote=ValkPadda|90944567]
Visst är du införstådd i att det rör sig om vanliga jaktgevär som råkar vara halvautomatiska?

De har väl en begränsning på 3 skott också eller har jag fel om det? Har man sportlicens får man väl ha fler skott?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Sätt in alla autister, aspies, på slutna psykhem så slipper vi sånt här.

Fyfan för er känslokalla missfosterautister.

Eller så är det vi som är känslokalla som inte kan acceptera och förstå att vi är olika och att det handlar om bristande förmågor och inte bristande vilja.

Bara din kommentar i sig befäster det.
Citera
2025-02-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Med 130 poliser på plats så tror du inte att de hade lite koll på de andra ingångarna också?

Verkar inte som det? Då jag vet med säkerhet att polisen kom in via entrén.
Citera
2025-02-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa

Well, skotten kom ju från huvudentré väl, därav huvud fokus. Jag tvivlar inte på att polisen omringade hela byggnaden as well.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in