2025-02-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Den här tråden som har cirkulerat här inne om någon som skulle kunna vara den misstänkta gärningsmannen är bevisat inte sann längre.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flashback-rickard-andersson-skrev-inte-inlagget/

Användaren sitter och skriver inlägg på det kontot just i detta nu.
Det är otroligt skrämmande att en person som är fascinerad av dessa dåd går fri, och får säkert många bra råd i detta fall. Hoppas verkligen polisen/säpo gör allt nu för att identifiera detta konto. Skit i lagarna nu detta är viktigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var Kling och Klang som tog ett steg tillbaks på grund av rök och beskjutning, drygt tio minuter efter larmet anländer den regionala insatsstyrkan och går in.

Kling och Klang:-)
Tack för info! Då har jag missförstått det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Kanske men det låter ändå lite långsökt att soc har ett så viktigt möte om hans framtid på skolan. Möten om ersättningsbeslut är ju något väldigt privat så de tycker jag ska göras i soc egna lokaler. Eller var sockontoret placerat på Komvuxområdet?

Om det inte handlade om hela GM situation inklusive studier då han var inskriven på skolan!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Men seriöst dumhuvud.
Tror du de går ut och söker folk för att ersätta de som ev dödats två dagar tillbaka?
Alltså IQ på Flashback är ju sinnessjukt låg idag.
Helvete vilka idioter det cirkulerar här.
Skaffa er ett liv, lite vett och intelligens.

Ursäkta? Gör en analys med ChatGPT istället som är din starkaste faktakälla och återkom med din "analys".
Att förlita sig på AI trodde jag inte ens att 10åringar gjorde år 2025, men vissa har tydligen inte kapaciteten att förstå hur verkligheten fungerar.

Om du kommer till ditt jobb imorgon och alla är mördade utom du, ska du göra allt jobb då eller tycker du att chefen kanske ska försöka hitta andra som kan jobba istället?
Försörjningsenheten är ju inte direkt något man bara kan pausa för då har vi nog ännu fler idioter som är ute och löper amok när dessa blir bostadslösa då det inte finns handläggare.

IQ fiskmås....
Citera
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson2727
Alla verkar tro att om polisen gjort allt lite fortare så hade alla levt o ingen hade blivit skadad, helt sjukt.
Sen absolut kritisera polisens agerande men inte fan hade dem kunnat stoppa att någon blev skjuten

Nej men kanske att man hade kunnat undvika att vissa dog av förblödning. Time will tell hur det hela hanterades men just nu är det ett stort frågetecken.
Citera
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Kanske men det låter ändå lite långsökt att soc har ett så viktigt möte om hans framtid på skolan. Möten om ersättningsbeslut är ju något väldigt privat så de tycker jag ska göras i soc egna lokaler. Eller var sockontoret placerat på Komvuxområdet?
De skulle inte ha möte om honom på skolan, de skulle vara där och informera på skolan enligt tidigare uppgifter.

Han kan ha fått kännedom om detta och tagit tillfället iakt. Inte osannolikt alls tycker jag.

Bara min teori förstås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Ok, så från att RI kom in tog det dem 50 min att hitta GM?

Det är lite otydligt i polisens kommunikation om tider. De kan ha hittat gärningsmannen tidigare men fortsatt söket. Det kan vara så att det tog cirka 50 minuter att söka igenom 17000 kvadratmeter skola så att det inte fanns några fler skyttar där.
Citera
Avslutad
Citat:
Inte bara det. Det finns de som antagligen inte var på jobbet eller arbetar på soc i en annan del av stan som ändå inte vill vara kvar.

Men SOC-spåret är väl inte bekräftat? De stod i halvt dygn och har sedan tagits bort.
Citera
2025-02-06, 23:45
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Att uppleva att man blir beskjuten är något som sker via ljud, inte syn.

Ja precis. Det är min poäng med inlägget.

PDV är svårt följa till punkt och pricka om man bara kan förlita sig på ljud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
2 pumprepeterade hagelgevär? I samma kaliber?

Jag vet att polisen inte skall ställa frågor före man utökar vapengaderoben

Men man skall väl alltid fylla i skäl?

Vore intressant att läsa skälen

Nöjer du dig med fyra vapen kan du köpa fyra likadana gevär i samma kaliber utan frågor, varför man nu skulle vilja göra det.

Jag skrev långt bak i tråden att jag tyckte det såg ut som ett hagelgevär han gick omkring med på bilden från skolan och på filmen från toaletten tyckte jag också att det lät som just ett hagelgevär (inte samma kraftiga tryck och ljud som t.ex. en 30-06) och specifikt ett pumphagelgevär eftersom det gick ganska lång tid mellan skotten. Fan vad jag är bra.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han hade iaf blivit utredd fick diagnos och sjukpension men det skedde efter dådet. Han blev också mer udda och tillbakadragen i tonåren, dock hade han väl helt ok betyg från skolan.

Den här förbryllar. Det känns som han inte fångats upp någonstans och det borde ha ringt klockor när det gick så uselt i skolan. Inget verkar ha gjorts riktigt. Varför kan man undrar. Spontant känns som att föräldrarna inte riktigt har orkat ta tag i honom och försörjt honom delvis, köpt lägenhet och hjälpt honom men hans största intresse, vapen.
Nu hänger jag inte med. Var det fortfarande en pågående process när han gick till campus och pangade? Hade han överklagat den nekade ersättningen och så kom information ut att hans ersättning beviljats, och det råkade bli postumt?
Citera
2025-02-06, 23:46
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Absolut, men det är ju helt efterblivet.
Att inte ha körkort men att jaga och ha tagit jägarexamen = då är det nått som är fel. = redflag.

Det enda stället jag kan tänka mig att det ses som normalt är väll isåfall i myrstacken.(08)

Hur många av oss svenska jägare tror du har körkort? 95%?
4% av dom som inte har det har förmodligen blivit av med det pga av fylla eller ålder. Den sista 1% är det nått allvarligt fel på och bör granskas

Jag håller med dig i ditt resonemang! Tänkte bara påpeka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in