2025-02-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag kommer speciellt ihåg de som var knepiga eller mådde dåligt i grundskolan. T.ex. försökte en kille i klassen hoppa ut genom fönstret från fjärde våningen pga psykisk ohälsa. Sånt kommer man ihåg, i alla fall jag.

Minns hur en 9-årig pojke i klassen gick ut mitt på skolgården framför alla klassrummen och band en snara i gungställningen... eleverna skrattade och lärarna sa att ingen skulle bry sig för han sökte bara uppmärksamhet. Vet inte om han lever idag men tveksamt, många runt min ålder som tagit livet av sig i ung ålder häromkring.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Hade varit 50 döda om dom inte gått in när dom gick in. Det är jag helt övertygad om med tanke på mängden oanvänd ammunition. Dom stressade honom till självmord.

Hur då. De sköt inte ett enda skott. Grymt effektiva poliser i så fall. Ropade de nåt hemskt till honom så han bröt ihop och sköt sig själv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Precis. Poliserna först på plats kunde inte skjuta vilt i rök å börja jaga GM i blindo.

Att söka genom 17000 kvm i rök samtidigt som skjutningarna fortsätter måste varit ren å skär skräck för insatsstyrkan. De visste inte om det finns sprängladdningar eller flera skyttar.

Folk som gnäller tror att polisen kan rusa genom rök å hålla andan för sen övermanna GM runt nästa hörn. Som nån jävla action film

Vilka 17000 kvm? Tror du verkligen att man behövde söka igenom hela skolan för att hitta GM som har skjutit ett antal människor som lämnat mycket blod efter sig?
Du skriver själv "insatsstyrkan". Dessa poliser har väl både utbilding och utrustning för den typen av insatser?
De visste väl inte heller efter att de hade gått in om det fanns flera skyttar el bomber?
Jag vet inte vad som är rätt eller fel i en sån situation och vill absolut inte förminska polisens insatser på något sätt men ni är några här som får det att låta som att polisen av olika anledningar inte skulle gått in alls för det fanns risker.
Vem i hela friden ska göra det om inte polisen?
Eller ska man varje gång en galning går in någonstans och skjuter vilt vänta på att han ska känna sig tillräckligt nöjd och skjuta sig själv innan polisen går in. Förklara gärna för jag förstår verkligen inte hur ni tänker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlhakansson
Finns alltså inga bilder eller videos på när gärningsmannen transporteras ut ur skolan? Tycker mycket runt denna historia är väldigt skumt.

Området var sannolikt avspärrat då och genomgått tekniskt undersökning. Brukar du se videos på döda gärningsmän från brottsplatser?
Citera
2025-02-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldTuppen
Ja du visar min poäng. Jag har själv licens. Jag vet vad jag talar om.
Nu hade han ju licens på jaktvapen, de är inte tidsbegränsade och behöver därmed INTE förnyas.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevelle67
Vad svamlar du om, ordningspolisen och trafikpolisen har inte utbildning till att genomföra en aktion mot sådan person, dom måste invänta insatsstyrkan som är tränade för just detta, att sen andra länder har olika sätt att hantera situationen hör inte hemma i denna tråd, det får stå för dom, men du som verkar vara så jävla tuff, kanske du ska söka till polisskolan och visa vart skåpet ska stå.

Men som vanligt så är det stor käft och liten verkstad.
Haha. Här har vi just en av stövelslickarna jag pratade om. Polisen dyrkas och ska ha stora befogenheter att trycka ner vanliga medborgare, men när situationen kräver ett ingripande för att rädda liv är det plötsligt totalt orimligt att begära att de ens ska följa sin egen (högtravande och, som vi vet nu, tomma) policy om att "stoppa dödligt våld". "Bli polis själv då!" bräker du och dina gelikar. Patetiskt.

Och som sagt, det där snacket om att tungt beväpnad specialpolis kanske inte var på plats ännu, en hel timme efter att vanlig polis anlänt, kan du och din sort stoppa upp där bak. Vid det laget kommer t.o.m. någon enhet ur den nationella insatsstyrkan ha anlänt, även när vi som i detta fall pratar om en radie på mer än 30 kilometer från makten i Stockholm. Och inte ens statsmedia, där (till skillnad från dig, antar jag åtminstone) de s.k. journalisterna får betalt för att hålla uppe skenet av ordning och kontroll, försöker försvara eller förtiga polisens brist på agerande här. Då vet man att det är riktigt illa.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur då. De sköt inte ett enda skott. Grymt effektiva poliser i så fall. Ropade de nåt hemskt till honom så han bröt ihop och sköt sig själv?

Han började skjuta mot poliser istället för civila, till att börja med.
Citera
2025-02-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Menar du att GM åkte på resor när han fick ersättning från soc? Han verkar ju ha nolltaxerat en massa år och man skattar ju inte på socialbidrag, har han levt på soc-bidrag i flera år? Har inte följt mediebevakningen särskilt mycket då jag har annat att göra men är likväl intresserad. Står ändå fast vid att han borde ha varit ett vårdfall, inte ett soc-fall.

Det är förmodligen föräldrarna som bjudit med sin son på de här ”lyxiga” resorna. Han ser måttligt road ut på de bilder jag har sett och jag tycker nästan man kan se hur dåligt han verkar må - alla vackra exotiska miljöer till trots.

Menar inte att mästra, bara poängterar att det åligger individen att styra upp och ta ansvar för sitt eget liv. Detta är helt klart en person som verkar ha lidit av diverse sociala fobier väldigt länge. Han borde alltså ha varit ett fall för vården. Märkligt att anhöriga inte reagerat på det tidigare.

Det är det jag menar också. De (Socialtjänsten) borde ha hjälpt honom till att söka sjukersättning eller i vart fall inte under hot om att förlora sin försörjning pressat en person med uppenbar social fobi att söka jobb och övriga aktiviteter.

Jag är rätt övertygad om att hans familj har försökt hjälpa honom hela hans liv. Uppenbarligen finns det inte så mycket hjälp att få i Sverige.
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekking
Steg till arbete är privat upphandlat, AF. Har svårt att se att man kan beskriva det som "nära samarbete" i relation till komvux. Vad grundar du det på?

Det är deras egen verksamhetsbeskrivning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Som sagt tidigare. När detta händer igen på en skola nära dig så räkna inte med att kunna hämta barnen sen. Det är kört

Definitivt kört… om polisen ska lära sig agera style dataspel - nej det är inte realistiskt att börja skjuta hej vilt i rökfyllda lokaler utan utrustning. De första på plats var också aspiranter… som antagligen var närmst när larmet kom, de gick in..

jag vet inte var din brist och avsaknad på verklighetsuppfattning kommer sig av. Det är såna som är farliga för samhället..
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det var nog föräldrarna som bekostade utlandsresorna med familjen, kanske i försök att hjälpa RA ur isolering och misär och att hålla kontakt med RA.

Avkastning av kapital drygt 100 000 kr gällde väl 1 år, 2017. Det är 8 år sedan.

Visst RA levde nog livets glada dagar i lyx. Skulle inte tro det.
Precis, jag gissar på ett stort medberoende från föräldrarnas sida och att han bjöds med på resorna som ett sätt att låta honom vara lagom social. De hade pengarna och sköt jobbiga tankar om honom framför sig. Kan inte tänka mig att de skulle ha sovit gott på hotellet om de inte ens försökt att få med honom.

Däremot kan det vara intressant om de varit intresserade av att han kunde utredas eller om de avfärdade allt med att "han har haft det lite jobbigt i livet".
Citera
Medlem
Hoppas verkligen detta renderar i en storskalig satsning och revidering för säkerhet inom skolan som omfattar planer och hur man går tillväga om det skulle ske. Bland annat behövs portsystem med protokoll på vem och varför personen i fråga besöker skolan, har hen väska med sig, vad finns i väskan? har rektor befogat besöket? Samt taggar med särskilda koder för varje elev kommer vara vitalt. Dessutom behöver varenda dörr ses över för att kunna funka som sista säkerhet mellan GM och civil. Någon slags förstärkning som man kan fälla ner framför dörren (inifrån) borde även ses över samt att dörren måste öppnas åt rätt håll annars är barrikaderna helt förgäves.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in