2025-02-06, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Så vad borde ha gjorts? Tvångsutredning?

Till att börja med kunde snubben fått behålla sina smulor från socialen. Därefter borde man tagit fram en individuell plan, vilket förmodligen aldrig har gjorts.

Politiker tror att det blir enklare att komma ut i arbetslivet om man går hungrig och hemlös. Sedan är de ju förvisso efterblivna också.

Nu var det soctanter och andra oskyldiga som fick sätta livet till pga Uffes politik. Vem som hamnar i skottlinjen nästa gång kan man bara spekulera i.

Själv plockar han ut 200.000:- i månaden och anstränger sig ungefär lika mycket som RA. Det måste vara svettigt att sko sig på skattesänkningar hela dagarna.
Citera
2025-02-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Man kan få försörjningsstöd även om man inte söker arbete, så länge man har kontakt och någon slags behandlingsplan med psykvården. Det hade jag under många år. Man hamnar helt enkelt i en annan kategori av socfall.

Tack för info. Jag har inte sekundbevakat rapporteringen men av det jag sett verkar han inte ha haft kontakt med psykvården. Att läkare har anmälningsskyldighet enligt vapenlagen då en psyksjuk innehar vapenlicens verkar också bekräfta att han inte har haft med vården att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det var massmedia som skrev att poliserna uppfattade han sköt mot dem. Men ja, det kan vara svårt tyda för det verkar inte som att det var på nära håll precis. Isåfall hade polisen kunnat skjuta tillbaka.

Man får leva med att mycket information som skrivs är inte korrekt.
Ja, det är märkligt det som poliser har berättat.
Det låter som en ursäkt att inte gå in och ingripa.
Detta med rökutveckling, varifrån kom det? Handgranat? GM hade tid att elda något? Polisen gar inte grundläggande skydd för det????
Visst är det mycket svårt och farligt men polisen borde vara tränade för detta tycker man....
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
De borde skicka in försvaret istället. Deras jobb går ut på att skydda oskyldiga och ta emot kula om så är fallet.

Det är en fet lögn att polisen stod passiva och väntade utanför.

Första poliserna på plats gick in i skolan och lyckades skifta fokus mot sig själva istället för civila, då dom blev beskjutna.

Bekräftas här;
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-tappade-bort-mordaren--under-skolskjutningen-i-orebro/
Citera
2025-02-06, 22:09
Medlem
Någon som har namnen på dom som är bekräftat döda?

En kristen syrian har ju namngivits utav media.

En bosnisk vaktmästare som sköts i axlarna (överlevde) har publicerats.

Men övriga?
Citera
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Det måste bli möjligt att anskaffa sig och bära vapen i syfte av självförsvar. Polisen vågar inte agera och är rädda för kriminella, då måste det finnas andra alternativ..
Hade GM inte fått vapenlicens hade han inte haft skjutvapen så att dela ut vapen till alla som vill ha är nog inte rätt väg.
Citera
Medlem
Nu visade TV4 Nyheterna ljudklippet igen med texten "Ni ska bort från Europa".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
"Drygt tio minuter efter larmet anlände den första insatsstyrkan, som hade rätt andningsutrustning och kunde gå in i lokalerna. Men då hade gärningsmannen tappats bort, skriver"

Även det står i artikeln.

Att ha insatsstyrkan på plats 10min efter larmet är enligt mig godkänt. Att poliserna inte kunde gå in och skjuta i rök förstår jag, man vill nog inte råka döda fler civila så att säga.

Ser inte riktigt vad polisen skulle gjort annorlunda. Eventuellt springa in i rökfyllda lokalen på chans. Men tror inte det är enligt nuvarande rutin för dessa händelser.

Precis. Poliserna först på plats kunde inte skjuta vilt i rök å börja jaga GM i blindo.

Att söka genom 17000 kvm i rök samtidigt som skjutningarna fortsätter måste varit ren å skär skräck för insatsstyrkan. De visste inte om det finns sprängladdningar eller flera skyttar.

Folk som gnäller tror att polisen kan rusa genom rök å hålla andan för sen övermanna GM runt nästa hörn. Som nån jävla action film
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaQi3
Helt riktigt Cypher, situation som denna är det inte naturligt att springa in och leka allan ballan, det behövs göras noggrant och med säkerhet. Begriper inte att man överhuvudtaget kan klandra poliserna att de ens är där är borde vara tillräckligt. Gemene man ska inte sitta bakom skärmen och dividera huruvida de kunde bekämpat GM om de gjorde si och så. Vi får tacka poliserna att de kunde infinna sig på brottsplatsen snabbt och stödja de civila, men att springa in i skolan nej nej utgör en ytterligare fara

Inte bara en fara för ens eget liv utan även civila som kan få kula från GM som börjar spraya, eller om man själv börjar spraya för man inget ser.
Nä så trött på idioter som tror sig veta bättre.
Håll käften tills ni åtminstone gjort värnplikten.
Men förmodligen är ni gen z som inte gjort annat än köra Forre och ARMA där man respawnar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Du pratar om något du uppenbarligen ha absolut noll koll på.
Jag använder ChatGPT dagligen i yrket.
Men bra du har visat din bakåtsträvighet. Fine!
Då lämnar jag dig helt enkelt.

Noll koll på? Företaget själva skriver ju i sina användarvillkor att tjänsten inte är tillförlitlig som fakta!
Vad trodde du att AI är 100% korrekt eller?

OpenAI användarvillkor:

När du använder våra Tjänster förstår och godkänner du att:

Utdata kanske inte alltid är korrekt. Du bör inte förlita dig på Utdata från våra Tjänster som den enda källan till sanning eller faktisk information, eller som ett substitut för professionell rådgivning.

Du måste utvärdera Utdata för noggrannhet och lämplighet för ditt användningsområde, inklusive att använda mänsklig granskning vid behov, innan du använder eller delar Utdata från Tjänsterna.

Du får inte använda någon Utdata som rör en person för något ändamål som kan ha en juridisk eller materiell inverkan på den personen, såsom att fatta kredit-, utbildnings-, anställnings-, bostads-, försäkrings-, juridiska, medicinska eller andra viktiga beslut om personen.

Våra Tjänster kan ge ofullständig, felaktig eller stötande Utdata som inte representerar OpenAI:s åsikter. Om Utdata hänvisar till några tredjepartsprodukter eller -tjänster betyder det inte att tredje parten godkänner eller är anknuten till OpenAI.

Så jag hoppas verkligen inte att du är så urbota korkad att du på riktigt använder ChatGPT i yrket.
Citera
2025-02-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag gissar nu, men jag tror inte att någon mer blev dödad eller skadeskjuten efter att polisen anlände och såg honom. Han såg polisen, sköt mot dem och sedan verkar det blivit tyst. Polisen tappade bort honom och fann honon sedan en timme senare död i självmord.

Om den teorin stämmer så är ganska mycket av debatten om huruvida polisen kunnat rädda liv genom att direkt attackera honom vid första synkontakten, meningslöst.

Givetvis är det ju bara att fråga polisen. Hörde de fler skott eller inte? Rimligtvis borde det vara ett skott, det sista som dödade gärningsmannen som de hörde isåfall.

Med stor sannolikhet kan diskussionen om huruvida polisen har agerat på bästa tänkbara sätt, inte föras i dagsläget. Detta då de inte gått ut med händelseförloppet och vilka avvägningar som gjordes. Eller den kanske kan föras, men riskerar nog att bli högst spekulativ. Blir dock lite trött när det beskrivs som om polisen valt att inte gå in alls, eller varit passiva. Jag har för mig att det sades på någon presskonferens att fyra eller fem poliser behövt uppsöka sjukhuset till följd av att de andats in rök/gas. Tror det nämndes i samband med en av de presskonferenser som sändes samma kväll som händelsen inträffade.

Jag tror den allmänt platta diskussionen som förekommer i den här tråden, både avseende polisernas insats och gärningsmannens motiv, beror på att dådet förorsakat både rädsla och ilska och då uppstår lätt ett behov av att hitta någon att rikta sin ilska mot.

Det tråkiga i det hela är ju att det bara eldar på mera hat och en pöbel-mentalitet, där exempelvis flera oskyldiga felaktigt pekats ut som gärningsman och därefter fått motta en mängd hot.
Citera
2025-02-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Det är en fet lögn att polisen stod passiva och väntade utanför.

Första poliserna på plats gick in i skolan och lyckades skifta fokus mot sig själva istället för civila, då dom blev beskjutna.

Bekräftas här;
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-tappade-bort-mordaren--under-skolskjutningen-i-orebro/

Ifrån din jävla egna artikel står det ju "Men när de såg skytten och uppfattade att de blev beskjutna ska de ha tagit skydd"

Det säger allt.

Två eller fler beväpnade poliser gömmer sig och tar skydd istället för att skjuta tillbaka och därmed kunde mördandet ifrån autist cepet fortsätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in