2025-02-06, 22:04
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Hur bra koll har Säpo på galningarna som beställer hem AR-15, hamnar man på deras watch-list? Såg att den potentiella GM ställt frågan i en egen tråd
Citera
2025-02-06, 22:05
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Hoppas du har fel men är rädd att du har rätt.

Tänk om man kunde se på hur det fungerar i USA, och då menar jag inte Chicago utan den delen av USA där vapenlagarna verkligen är generösa. Tex Texas. Inte många masskjutningar där, för där vet folk att om de börjar skjuta så skjuter 10 personer tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Nej, det stämmer inte.
https://www.forbes.com/sites/ariannajohnson/2023/05/08/texas-has-the-second-most-mass-shootings-in-2023-how-its-other-gun-violence-crimes-measure-up/

Texas, med några av USA:s mest tillåtande vapenlagar, har näst mest masskjutningar av USA:s delstater. Allra flest har Kalifornien, som har bland USA:s hårdaste vapenlagar.

Kan det vara så att vapenlagarna inte gör vare sig till eller från? När vapenlagarna är helt olika i de två delstater som har flest masskjutningar, kan det finnas något som de däremot har gemensamt? Hmmm...

Andel vita i befolkningen:
Texas 39,1% (2022)
Kalifornien 34,5% (2022)

Låt oss testa sambandet lite grann. Detta är inte någon doktorsavhandling så please, gnäll inte över ifall vissa siffror blir marginellt fel, jag hämtar dem ur olika tabeller som exempelvis kan ha 2020 respektive 2022 som senaste uppdatering.

USA som helhet hade under 2022:
58,9% vita
12,6% svarta
19,1% latinamerikaner
9,4% övriga

Av dessa är det ett faktum att svarta är den överlägset mest våldsamma rasgruppen, som står för uppåt 50 procent av morden.

Tyvärr är det svårt att göra motsvarande statistik för latinamerikaner då de räknas som en "etnicitet" och inte en "ras" i tabellerna och därför kan räknas som antingen vita eller svarta och hispanic samtidigt. Men, för att citera FBI (se länk): "When the race of the offender was known, 55.9 percent were Black or African American, 41.1 percent were White, and 3.0 percent were of other races. The race was unknown for 4,752 offenders." Så, vi håller oss till svarta och vita där det är lättare att få fram exakta fakta.

De fem delstater som hade högst mordfrekvens år 2022:

District of Columbia 29,3 (vita 40,8%, svarta 44,2%) -- USA:s striktaste vapenlagar
Louisiana 16,1 (vita 55,8%, svarta 33,1%) -- liberala vapenlagar
New Mexico 12,0 (vita 36,1%, svarta 2,3%) -- medelmåttiga vapenlagar
South Carolina 11,2 (vita 60,9%, svarta 29,1%) -- liberala vapenlagar
Alabama 10,9 (vita 62,6%, svarta 29,8%) -- liberala vapenlagar

De fem delstater som hade lägst mordfrekvens 2022:

Rhode Island 1,5 (vita 68,7%, svarta 5,0%) -- strikta vapenlagar
Iowa 1,7 (vita 84,5%, svarta 4,1%) -- liberala vapenlagar
New Hampshire 1,8 (vita 88,3%, svarta 1,5%) -- liberala vapenlagar
Utah 2,0 (vita 75,3%, svarta 1,1%) -- liberala vapenlagar
Massachusetts 2,1 (vita 71,4%, svarta 8,2%) -- strikta vapenlagar

Ganska lätt att se vilka samband som finns respektive inte finns, eller hur?

Något helt linjärt samband mellan andelen svarta respektive vita i befolkningen och antalet mord/dråp per capita finns det förstås inte, men sambandet är likväl uppenbart och starkt.

För vapenlagarna finns inget tydligt samband över huvud taget.

Enkelt uttryckt, försöker du gissa en delstats mordfrekvens utifrån vapenlagarna så hade du lika gärna kunnat singla slant. Försöker du däremot gissa den utifrån befolkningens rasliga sammansättning så kommer du konsekvent att gissa någorlunda rätt och aldrig helt fel.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_the_United_States_by_state
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._states_and_territories_by_intentional _homicide_rate
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._states_by_non-Hispanic_white_population
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._states_and_territories_by_African-American_population

Kan vi lägga ner tramset om vapenlagar nu och fokusera på relevanta saker som invandringen och sociala skyddsnät?
Citera
2025-02-06, 22:05
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddstrumpa1337
haha sån boomer kommentar i dagens aktuellt, "vad spelar dataspelande för roll i sånna här tragiska händelser"
TV4 är lika (ännu) vidriga i denna terror PORR.
Citera
2025-02-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HajPaDig
Så är det inte.

Inte?

Du menar att data tar hänsyn till locatio?
Citera
2025-02-06, 22:07
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hariwan
Sånt här beteende är inte normalt i ett vackert samhälle som sverige.
Idag, verkar sprängningar, skjutningar och allt möjligt ha blivit normalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Och om det visar sig att majoriteten av de dödade inte alls är elever utan arbetat inom socialtjänsten, är det fortfarande uppenbart rasistiskt? Jag tänkte också först att det självklart är rasistiskt motiverat p.g.a. stället, men kan finnas andra skäl än att det var SFI på skolan som gjorde att han angrep just den.
Eftersom polisen fortfarande (Aktuellt 21 ikväll) vägrar berätta vilka offren är så får vi leva i ovisshet, vilket är avsiktligt. Att man inte lyckats lista ut vem som dött efter 48+ timmar är en löjeväckande dålig psy-op.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kuslig trådstart.
Ekonomin är viktig om man tänker bli skolskjutare. Vår Rickard hade ingen bra ekonomi. Pengarna var sopslut. Frågan är hur han fick tag på vapnen, rökgranaten och kläderna om han hade 0 i inkomst.
Ja men var visst inte han så tog bort inlägg, plus att det verkar vara regelbrott så får se om man klarar sig 😏 Flashback själva säger sig ha bevis för att det inte har en koppling. (Står sist i tråden nu)
Citera
2025-02-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddstrumpa1337
haha sån boomer kommentar i dagens aktuellt, "vad spelar dataspelande för roll i sånna här tragiska händelser"

Det är ju inte dataspelandesomär grejen utan det antisociala.

Plus det faktum att ribban för mayhem ligger högt.

På 1800-talet hade kanske målet vara att hugga pigan i benet. Nu är det massaker.
Citera
2025-02-06, 22:08
Medlem
Hariwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy

Det är det som skrämmer mig och gör mig förbaskade arg! :/
Citera
2025-02-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Eftersom polisen fortfarande (Aktuellt 21 ikväll) vägrar berätta vilka offren är så får vi leva i ovisshet, vilket är avsiktligt. Att man inte lyckats lista ut vem som dött efter 48+ timmar är en löjeväckande dålig psy-op.

Man har pratat om att man behöver gå igenom både fingeravtryck, tänder och DNA. Vilket för mig tyder på att vissa är så skadade att dom är svåra att identifiera, men jag vet inte. Igår pratade dom om ytterligare 48 timmar för vissa offer.
Citera
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Bombarna får pausa några dagar, dom följer MSM showen som alla andra.
Citera
Avstängd
HajPaDigs avatar
Citat:

Självklart med den politik som förs. Det såg jag komma för nästan 20 år sedan. Det som händer nu också med utoressn7ng mot butiksinnehavare för "beskydd" såg jag då också. Jag hade internetbutiker istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in