2025-02-06, 21:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixcomp
Tack! Värt att tillägga är ju faktumet att alla vittnesmål säger att brottsoffren skrek, medan GM var helt tyst. Hur får tv 4 ihop det? Ljuger alla?

Precis! Men TV4har fått massor av klick och tittare…det enda som betyder nåt för ett vinstdrivande företag…som konkurrerar med det andra journalistiska lågvattenmärket Aftonblaskan.
Båda dessa medier har visat sina allra värsta sidor under denna händelse.

Jag hoppas att både Tv4 och Aftonbladet (dess hyenajournalist Fredrik Björkman och dess ansvarige utgivare, tillika moraliskt fördärvlige, Anders Lindberg) får öppen kritik.
https://postimg.cc/9Dp8hBfB

”Aftonbladetintervju massanmäld till Yrkesetiska nämnden - Journalisten”
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1iixude/aftonbladetintervju_massanm%C3%A4ld_till_yrkesetis ka/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Man kanske inte skulle ha tvingat en person med vad det verkar social fobi etc att söka jobb och delta i aktiviteter. Rimligt hade nog varit om Socialtjänsten slussat honom till Försäkringskassan och att han hade fått ersättning därifrån istället. Det är vad jag tycker.

Hoppas verkligen att de går igenom hans ärende hos Socialtjänsten grundligt.

Förutsättningarna för att erhålla ersättning från socialtjänsten är att man aktivt söker arbete. Precis som när man uppbär a-kassa eller aktivitetstöd från försäkringskassan. Om han led av psykisk ohälsa skulle han vänt sig till vården. Det är alltså individens fel att han inte har levt upp till de regler som är lika för oss alla i samhället. Han har heller inte vad det verkar överklagat några beslut. Men pengar skulle han ha, utan att göra något i gengäld. Om du tycker att en person ska uppbära bidrag från skattemedel utan att göra ett skit så kan du väl donera allt som blir över efter din månadslön till flashback. Eller till mig. Om inte, varför?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo651
Kommer fler och fler uppgifter i medierna att poliserna gjorde grova misstag. Enligt Rutin ska de in direkt och hitta gärningsmannen. Men det tog dem 1 timme att hitta honom. 1 timme!!!!

Vet inte vad/vem Rutin är, men är det baserat på omständigheter som: Rökfylld gigantisk pyramidbyggnad full av skrikande, blödande, döende människor och minst en person(kanske fler) med automatvapen i krokarna?

Dessutom är det svårt att direkt hitta en död/tyst person.
Citera
Medlem
Topshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Har ingen ljudklippet?

Vilket? Kan du vara mer specifik?
Citera
2025-02-06, 21:38
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ingen vet. Inte ens när folk har fixat till ljudet så är det tydligt. Vi vet inte vem som skriker ens. Finns inget vittnet till händelsen vad vi vet

Snubben som spelade in är ett vittne.
Men jag får inte intrycket att tv4 ens pratat med honom. Verkar mer som att de bara tog hans videoklipp från nätet och kokade soppa på det utan hans medgivande.
Senast redigerad av fluff995 2025-02-06 kl. 21:42.
Citera
2025-02-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Snälla... ChatGPT som inte ens kan föreställa sig hur en normal människa ser ut med 8 fingrar på ena handen och 3 på den andra.

Lite hjärna måste det väl finnas innanför pannbenet?
Sån här skit tillför ingenting mer än massa trådsanningar, ingen vet vad som sägs på ljudklippet och det är fullständigt meningslöst att fortsätta spekulera i det.

Men snälla nån, använd hjärnan själv.
ChatGPT är ett hjälpmedel och inte en sanning.
Flera vittnar om att det är svårt att höra vad som sägs.
Detta är såklart ingen sanning men en rimlig redovisning av fonetiskt uttal och hur man kan tolka det, samt en rimlig förklaring till att dessa fraser lätt kan blandas ihop.

Förklara för mig vad i det svaret som är fel?
Innan du kastar automatiskt skit om att det är fel.
Motivera tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Det är så uppenbart att Sverige inte alls är förberedd för dessa krissituationer, allt går så långsamt. Det är kört för oss om det blir krig i framtiden.
Poliserna ska väl ändå inte kriga snälla nån ? Är en himla skillnad på polisiäras och försvarsmakten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Hittad inte den informationen någonstans i din länk.
Du vet att när man använder citat-tecken så ska ord för ord stämma?

Däremot finns det en random Anders som skriver att han tror det är det som sägs. I nästa kommentar skriver han att han inte vet.

Han ”random”-Anders har en öppen profil så du kan lätt kolla om han verkar ha kopplingar till någon som varit på plats. För övrigt verkar citatet vara hämtat från en sub-kommentar till någon som vi kan kalla random-Dan
Citera
Medlem
Nja. Utseendet spelar väl ingen roll? Det finns MÅNGA underliga kufar ute i skytteklubbarna i landet, En del ser betydligt mer märkliga ut än denna GM. Tro mig.
Citat:
Ursprungligen postat av nosik
Killen ser psyk ut på alla bilder. Ytterst förvånande att han kunnat få vapenlicens. Tragiskt.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Man kanske inte skulle ha tvingat en person med vad det verkar social fobi etc att söka jobb och delta i aktiviteter. Rimligt hade nog varit om Socialtjänsten slussat honom till Försäkringskassan och att han hade fått ersättning därifrån istället. Det är vad jag tycker.

Hoppas verkligen att de går igenom hans ärende hos Socialtjänsten grundligt.
Jag är också fundersam vilken plats han skulle haft på arbetsmarknaden med hans uppenbarligen grava personlighetsstörning. Jag vet folk som är mycket mer högfungerande och de jobbar på skyddad verkstad. Även om han själv eventuellt skulle ha beslutat att "förändra sitt liv" som vissa påstår. Han skulle inte ens platsa i alla dagaktiviteter.

Att begära att så skadat gods ska söka vanliga jobb för att få ersättning finns inte på kartan. De tilldelas sysselsättning och ersättning så de ska klara sig månaden ut.

Jag har aldrig mött någon med så grava problem som orkat eller kunnat bli hyggligt socialt fungerande att ha vanligt jobb där man förväntas vara självgående, även om man har en normal eller hög IQ. Det gör mig mer nyfiken på de påstådda konflikterna med soc eller Komvux.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Jo eller hur. Elever stod och filmade en skjutande galning, medan han försökte döda folk. Låter rimligt?

Vi kör på det.
Kommer du inte ihåg tomten som stod och filmade rånarna med ak47 i Södertälje? Polisen skrek backa, men tomten stod rakt upp och ner och fortsatte att filma... Tills en av rånarna blev lobotomerad av en speer gold dot och överkörd av sina kumpaner... Så, jo.. Folk filmar, för kameramannen dör aldrig.
Citera
2025-02-06, 21:40
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Nä. Poliserna som gick in och blev beskjutna räddade att inte 50+ dog i detta dåd.
Räddade de nån överhuvudtaget? De tog skydd och avlossade inte ett enda skott. För allt vi vet lessnade gm bara efter ett tag och sköt sig i en skrubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in