2025-02-06, 20:12
Medlem
Ropet innan skotten pả skolan: "Ni ska bort frán Europa!"

TV4 Nyheterna har analyserat ljud frán dädet e Uppdaterad: Idag 18:59 Publicerad: Idag 18:44

Tio personer sköts till döds när gärningsmannen öppnade eld pả skolan i Örebro - samtidigt gömde sig flera elever pá olika platser i lokalerna.
Pả en film inifràn skolan har ljud fängats upp fràn dädet - som TV4 Nyheterna lätit analysera.
- Ni ska bort frán Europa!, hörs nagon ropa, kort efter avlossas tvà skott.
Men varken politiskt
Citera
2025-02-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Jag är inte polis expert men reagerar på polisens arbete polisen är på plats på skolan efter 5 min
efter 1 timme begår Rickard självmord så rikard har en timme på sig att leta och välja offer .
Polisen är där mer än 110 poliser väntar och väntar tills det märker att skjutande är slut.

VAD ÄR DET FÖR JÄLVA POLISER

Fast det där har du ju feltolkat själv. Peka gärna på en pålitlig källa som säger att alla stod och väntade? 5 min var första polis på plats och gick in. Det tar en jävla tid att söka igenom en hel skola. Ffa när man träffar folk i vart och varannan rum som man ger en snabb instruktion och förvissar sig om att det inte är GM. Så att dom hittar han efter 1h är inte alls orimligt.
Citera
2025-02-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
6 rökskadade poliser tyder på att det var så många som gick in när man stötte på rökgranaten, och man lämnar antagligen inte utsidan helt obevakad. Minst 3 bilar, antagligen fler, hade redan anlänt.

Uppgifterna som har skrivits i tråden är att första bilen med aspiranter kom till platsen efter 5 min och RI efter ytterligare 5 min. Det var vad jag citerade. Har inte uttalat mig om det du skriver om.
Vi får ivf hoppas på att de gjorde allt som stod i deras makt, trots att det ärligt talat inte riktigt känns så. Det verkar ha gått lång tid mellan sista skottet och att polisen gick in och hämtade de skadade. Flera kan därmed ha dött av förblödning i väntan på polisen. Hoppas bara inte i väntan på Sthlm-polisen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Ditt pucko!
De sa exakt nu på SVT1 vad jag skrev.
Du kan dra åt helvete!

Sa dom att polisen är instruerad att i blindo(rök) och under beskjutning röra sig in på skolan utan möjlighet att kunna se varifrån beskjutningen kommer?

Polisen;

Citat:
Flera faktorer har påverkat polisens möjligheter att avbryta ett pågående dödligt våld:

· Skolan är över 17 000 kvadratmeter – vilket innebär en omfattande yta att söka av.

· Omfattande skottlossning med ett gevärsliknande vapen. Man har anträffat ett tiotal tomma magasin. Intill den avlidna gärningsmannen anträffades en stor mängd oanvänd ammunition.

· Kraftig rökutveckling gjorde det svårt att gå in på skolan då skyddsutrustning behövdes.

· Läget var kaotiskt – många rädda människor som sprang runt inne i- och utanför lokalerna.

· I den situation som rådde var det osäkert om det var en eller flera gärningsmän.

– Sammanfattningsvis var polis utifrån omständigheterna snabbt inne i byggnaden och kunde fortsätta insatsen. I det tumult som rådde inne på skolan handlade det om att identifiera och avväpna gärningsmannen samt om att hjälpa skadade och rädda liv, säger Lars Wirén.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Kommunikation är en extremt central del i att hantera krissituationer som dessa. Det tog 6 timmar att kommunicera antalet döda - varpå offren inte har identifierats ännu? Ponera att antalet poliser uppgick till 140 styck.

Om detta inte tyder på antingen grav idioti eller total kollaps av svensk polis då vet jag inte. Betydligt högre krav bör ställas.

Även om det var 130-140 poliser på plats så var kanske 30-40 av dem utbildade och utrustade att handskas med en situation som denna.

Men ställ dig frågan. Vad är viktigare, räkna de döda eller säkra byggnaden och få ut kvarvarande personal och elever säkert.

När de väl hade konstaterat att gärningsmannen var död så kan de inte veta att han var ensam utan de måste utgå ifrån att det kan finnas fler förövare och säkra området innan de kan börja föra ut kvarvarande personer ur den.

Sen när det gäller identifiering så har polisen varit väldigt tydliga att när väl obducenter osv kan påbörja sitt arbete så kommer arbetet att minst 48 timmar innan de har identifierat alla. Trotts att så var det först natten mot igår som alla offer transporterades till rättsmedicinalverket i Solna.

Denna artikel publicerade igår vid lunch tid.
Han hoppas att identifieringen kommer vara klar inom 48 timmar.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skolskjutningen-i-orebro-katastrofexperter-ska-identifiera-kropparna/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ytterliggare en fråga. Hur ser det ut med kännedom om byggnaden. Tex, hur eller hur lång tid tar det innan ni får reda på hur många in/utgångar det finns och antar att första uppgfift är att säkra att potentiella flyktvägar eller?

Du vet inte mer än nån annan. Först på plats söker av rum för rum. Pdv ska ageras mot direkt. Inga order finns. Allt är förändrat förut skulle du vänta på förstärkning nu ska först agera direkt
Citera
2025-02-06, 20:14
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Du ser för mycket polisfilmer.
Det är inte så att polisens hacker plötsligt dyker upp och leder alla runt.

Det vore ju fint om det skulle finnas en sådan synkning att alla offentliga platsers övervakningskameror är kopplade till polis. Men så är ej fallet. Och hur jävla övervakad är en vanlig skola?

Menar du att världen inte ser ut som sådär på tv... när dom rullar in en tradare med såndär inredning med glasskivor som projicerar upp all information som hologram?? Herregud, jag trodde alla skolor hade en snabbkoppling till såna tradare
Citera
2025-02-06, 20:14
Medlem
Orkar inte tagga alla inlägg i mitt svar här men lite fakta om Risbergska skolan o polisen…

Risbergska skolan är väldigt stor o har FLERTALET ingångar som används lika mycket omkring byggnaden. Det är lite som en labyrint därinne o inte självklart o veta vart man ska gå i alla korridorer. (vilket gör att jag direkt i tisdags sa att GM är tidigare elev där från gymnasiet eller elev på senare tid på komvux där o ev blivit avvisad på nått sätt.) Ingen skola man random kliver in i o genomför något sånt här utan att känna till omgivningen.

Detta gäller ju även för poliserna som kommer dit. Lika många olika ingångar/utgångar o labyrintkorridorer.

Flertalet av poliserna som va på plats först dvs ca 5min efter första larmet va dessutom aspiranter. Men utbildade i PDV så även dom visste hur dom skulle agera. Innan 10min efter första larmet går första polisstyrkorna in i skolan o börjar söka sig fram. (Fullt rimligt tycker jag) När dom går in hör dom fortsatt skottlossning vilket rapporterades/tolkades som att polisen blivit beskjuten men kan i efterhand lika gärna vara beskjutning av eleverna. Dom ser GM längre bort i en korridor o en rökbomb går av vilket gör det omöjligt för polisen att fortsätta fram o flera får rökskador o behöver behandling. Det är då man tror att det är en brand startad. Bara några minuter efter det är regionala insatsstyrkan på plats. Alltså Max 20min efter larmet är även RI på plats.

Vid det läget vet fortfarande inte polisen hur många GM det finns, om det är en brand startad o finns även misstankar/rykten om eventuell bomb på platsen.

Polisen täcker alla ingångar runt huset med folk o börjar systematiskt söka igenom skolans utrymmen o ca en timme efter första larmet hittar polisen GM avliden med sina vapen. Fortfarande vet dom inte om det finns fler GM i huset o måste fortsätta sökandet som att faran inte är över.

Att en del elever fick sitta ca 2tim inrymda är inte konstigt alls med tanke på det arbetet polisen va tvungen att göra för att säkra huset.

Vill även vara tydlig med att i den delen där GM gick igenom o sköt så är det inte enbart SFI, det är en stor del vanlig komvux o även yrkesutbildningar tex undersköterska mm. (men ja det finns så klart fler med utländsk bakgrund just där pga SFI)
Citera
2025-02-06, 20:15
Medlem
Hur ska Flashback kunna avgöra om polisen agerat korrekt eller inte? Polisen kommer att utreda detta själva och dra lärdomar, som alltid.
Citera
2025-02-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kling och Klang har begränsad taktisk utbildning om ens någon.

Att röra sig samordnat och säkert i en komplex miljö är inte något man gör utan att ha övat. NI har den kompetens, erfarenhet och förmåga som krävs.

Ställ dig frågan vad som kunde gått sämre om man inte väntat?

Man kan bara spekulera men inte osannolikt kunde poliser vådaskjutit varandra men också elever och personal inne i byggnaden.

Men läser man lite emellan raderna här då så menar du ju att polisernas taktik här då var att vänta tills han skjutit klart.
Skulle han kunnat få hålla på hela em?
Det var ju inget polisen hade vetskap om innan, det är då ingen skillnad på att gå in när insatsstyrkan kom eller 1 timme senare eller 3 timmar senare... det var ju PDV , inget som gick att förhandla med GM om eller dylikt,
Citera
2025-02-06, 20:16
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Resorna lär han inte ha betalt en enda krona själv till så att ens nämna det är B, sen lika med vapnen, dessa har han säkert även fått av släkt, ev "ärvt" när ngn köpt nytt.

Jag noterar att det är helt normalt att gå på försörningstöd med krav på att söka arbete samtidigt som man glassar på lyxsemestrar i Miami, Thailand, Jamaica etc betald av sina föräldrar och "B" att nämna detta. Är det av egen erfarenhet du dragit denna slutsats?
Citera
2025-02-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken99
Vill varna för att polismyndigheten tappat det helt med ammunitionen i våra skjuthallar. Vi kan ta hur mycket ammunition vi vill den tilldelas inte. Stor militär låda bara lasta och ta hem. Nästan lika lätt på polisskolan. Ammunition borde tilldelas såklart. Med tanke på alla babbar som kommer in i polisen nu så är detta livsfarligt. Så nu har jag varnat.

Detta är ju inte klokt! Det lär nog inte dröja länge innan utredare kommer fram till att det just är polisens ammunition som har använts i olika gängkrig:-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in