2025-02-06, 18:44
Medlem
Paranoixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Enligt TV4 skrek Rickard Ni ska ut ur Europa allihopa.

"Enligt Tv4". TV4 har ingen koll på vad dom håller på med, eller så är du inkapabel till att dra egna slutsatser. Hur i helvete kan man veta att det är RA som säger nånting när det kommer från en video som en person har filmat inne på en toalett tror du? Sluta vara så korkad och använd hjärnan. Allt är spekulationer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Du har fel man får göra precis vad man vill med de pengar man får , summan är en schablon för tex mat och hygien, kläder, fritid osv per månad vilket inte innebär att man behöver göra av med hela summan per månad eller att man inte kan välja att lägga en större summa på fritid och leva på riktigt billig mat

Varför ifrågasätter du en som har jobbat på soc? Jag swishade pengar till en kompis som gick på soc.bidrag för ett tag sedan, då drog de bort den summan från hennes bidrag. Prova att gå på deras tiggepengar får du se vilket hemskt liv man får.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Beklagar att du har dålig hörsel

Vi kanske får enas om att enligt ett vittne så skrek en tant: "Ni ska ut allihopa" och GM som hade sinne för grötrim skrek: "Ni ska ut ur Europa"!
Citera
2025-02-06, 18:45
Medlem
Om han nu säger "Ni ska ut ur Europa"(själv hör jag något i stil med "Jag kan ju inte jobba") och om det är GM som säger det så vill jag påstå att det inte är så relevant.

Att han begår ett sjukt massmord gör varken till eller från i just det avseendet så vad är det egentligen som diskuteras? Det är knappast som att massinvandringskritiker inte håller med och andra ändrar nog inte uppfattning heller.

Vad motivet är tycks enligt mig underställt det faktum att han avslutat livet på en mängd människor och varför han gjort detta. Min gissning? Mental ohälsa, antidepressiva och dålig närmiljö. Vilket motiv han har haft är givetvis underställt andra faktorer då många har potentiella motiv till mycket utan att för den skull agera på liknande(förkastliga) vis.

Min åsikt är helt enkelt att, oavsett, vad GM har haft för tankar så är det inte anledningen till att det gick så långt. Där får man istället söka förklaringar på andra ställen då mer eller mindre alla går runt med tankar kring vad som är rätt eller fel utan att begå dylika gärningar.
Senast redigerad av Periodic 2025-02-06 kl. 19:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Toalettvideon visar ju att några poliser var inne i skolan medans skytten fortfarande sköt där inne. Just den tiden mellan polisens ankomst till platsen och när skytten skjuter sig själv skall ju bli intressant att få veta vad som hänt.

Jag får nog ta tillbaka att de inte gick in, men de hann aldrig fram till skytten innan han sköt sig själv. Poliserna i videon måste ha hört var skotten kom ifrån.
Det är väl inte en korrekt slutsats av toalettvideon.
Först hör man en massa skott som avlossas, och skrik.
Sen är det bortredigerat klipp av okänd längd, under vilket eleven hinner ställa mobiltelefonen på golvet.
När poliserna i nästa tagning kommer in på toan och genomför visitation hörs inga skott.
Citera
Medlem
"Ni ska bort från Europa!" kan ju i ärlighetens namn ha skrikits av vem som helst, behöver ju inte vara mördaren, det är ju nåt som tex Jomshof och Ekeroth för jämnan säger
Citera
2025-02-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Handlar det inte om att det ev kom order från högre ort att avvakta, i o m att NI var på väg?

Den regionala insatsstyrkan gick in 10 minuter efter larmet. De första poliserna gick in efter 5 minuter.
Den nationella insatsstyrkan kom senare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno
Citera
Medlem
”Han sa att det är problem på skolan, att han är skjuten i axeln och att han blöder mycket”

Från NA där de pratar med en familjemedlem till Salim, en av de avlidna.
Salim ska ha ringt videosamtal till närstående under skjutningen. Hade han kanske överlevt om polisen hade kommit in tidigare i skolan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Handlar det inte om att det ev kom order från högre ort att avvakta, i o m att NI var på väg?

Pdv ska ageras mot direkt finns inte tid för order. Först på plats agerar direkt. Nu var det väl kvinnor och invandrare först då går det inte de har det inte i sig. Inte ett skott avfyrades jag skäms som polis fy
Citera
Medlem
Stonegroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Det ryktas om att skolans rektor skall ha blivit intervjuad och sagt att denne sprang iväg från skolan.
Någon som sett filmklippet?
Vill veta om det ligger någon sanning bakom det. Har rektorn INTE hållit sig till den inrymningsplan skolan har hoppas jag innerligt att detta uppdagas då det i så fall skulle vara skandal!

Läraren som låste dörren och täckte för fönstren ska däremot höjas. Det är SÅ man ska jobba!
En eloge till dig/dem som på detta vis bidrog till att rädda liv!

Här är klippet. Förstår inte riktigt vad du menar, men tycker inte det hon beskriver i videon låter som en konstig reaktion. Även om läraren du beskriver låter som en hjälte givetvis

https://www.svt.se/nyheter/video/88b293dd2fbaedce-rektorn-pa-campus-risbergska-skolan-vi-sprang-for-livet?spellista=WyJhc3RyaWQtdmlkZ W9wbGF5bGlzdCIsIjAyYm00ZSJd
Citera
Medlem
Finns en massa bilder tidigare i tråden. Kolla inlägg runt ca 7200... Undrar vem som la ut dessa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
"Ni ska bort från Europa!" låter, med förlov sagt, extremt oidiomatiskt, vare sig du är rasist eller något annat. "Ni ska ut ur Sverige!" är väl det gängse sättet att uttrycka sig?

Själv kan jag inte höra ett ord av vad som sägs på TikTok-klippet.

NMR (Nordiska motståndsrörelsen) ser Nordeuropéer som rätt folk så att anse att invandrare från andra delar ska ”ut ur Europa” är inte så märkligt om man tror på deras idéer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in