2025-02-06, 18:21
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Källa till det?

(FB) Örebro: Våldsdåd - tråden där vi diskuterar offren
Citera
Medlem
Man kan vara rasist och psykiskt sjuk på samma gång.

Man kan gå in för döda invandrare men döda andra som kommer ivägen för målet.

Han kan va rasist, vänstervriden, mobbad, psykisk sjuk, hämndlysten, hbtqi+, crossdresser I smyg(där av ingen har sett av honom)eller en alien. Sitt lungt i båten och sluta leka experter och journalister.

Låt polisen göra sitt arbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captainalex
Mer än vad jag visste.. men de 99.99% säkert på att de är denna Rickard han hade väl ingen koppling till skolan?

Detta var en tes som lätt kunnat inträffa i början då det är rörigt vid platsen nu vet man att det är Richard.

Men tesen skulle man kunna bygga vidare på ex Om ev GM visste om att Richard hade massa vapen hemma och gick på den skolan. Då skulle ev GM åka hem till Richard sno vapen för att åka till skolan och mörda en massa för att sedan lägga vapnet hos Richard i hans hand som man trycker och fyra av så han verkar vara den skyldiga för att sedan springa ut med alla andra.
Citera
2025-02-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Den som inte såg hur chockade myndighetspersonerna var vid den första pressträffen har knappast mental förmåga till att kritisera något av det polisen har gjort...

Väldigt oroande - otroligt låg lägsta nivå. Arbetet i efterhand har varit ännu värre vill jag nästan påstå.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
https://resources.bonniernews.se/api/v1/resources/5569481 50 sekunder in. Skriken.

Toalettvideon visar ju att några poliser var inne i skolan medans skytten fortfarande sköt där inne. Just den tiden mellan polisens ankomst till platsen och när skytten skjuter sig själv skall ju bli intressant att få veta vad som hänt.

Jag får nog ta tillbaka att de inte gick in, men de hann aldrig fram till skytten innan han sköt sig själv. Poliserna i videon måste ha hört var skotten kom ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUGGY
¨

Självklart är det väldigt många som ångrar sitt yrkesval? Men om en polis är rädd eller ångrar sitt yrkesval så kan den personen inte göra ett bra jobb när det väl gäller eller hur?

En polis har sitt liv och sina kollegors liv att ta hand om i dessa typer av situationer. En telefonförsäljare eller en truckförare som ångrar sitt yrkesval är ju inte direkt samma sak eller hur?

Rädd skriver han inte att han är och jag tror han kan vara normalbra ändå. Men det kan ju dyka upp yrken man ångrar att man inte valde istället. Man kanske även inser att löneutv, arb tider mm inte är som man trodde.
Citera
2025-02-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUGGY
Vadå i starten? Då dådet hände att någon annan hade tagit hans vapen? Haha.
Men varför skriver du detta nu för då? Om du i starten tyckte så men inte nu? Hm

Jag skriver det som en alternativ tes om hur en ev GM lätt skulle kunna komma undan i början av händelsen. Polisen har ju gjort fel när detta hände. Alla som sprang ut från skolan, skulle man stoppat och tagit namn på men tydligen så hade polisen ingen kontroll.
Citera
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Du kanske skulle googla vad som hände i Uvalde. Polisen stod utanför och väntade i 77 minuter.

https://www.theguardian.com/us-news/2024/mar/07/uvalde-police-failures-school-shooting-investigation

Och Uvalde var också väldigt ovanlig händelse där polisen blev hårt kritiserad. Inte representativ, din fjant!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Fast det är heller inte så konstigt att man inte gör det.
Om motivet tex skulle vara att han ska döda en socialsekreterare och stoppa andra i sin närhet så är ju motivet just det.
Går man då ut först och säger att han tex skulle ropat Allahu akbar eller tex Ni ska bort från Europa så har man ju gett folk något att välja som motiv även om det inte är grundmotivet.
Var sak bör ha sin tid i utredningen.
Sen är det galet att media skapar sin egen bild av motivet innan polisen.

Pressen är den fjärde myndighetsgrenen vars uppgift det är att kontrollera den lagstiftande, rättsliga och verkställande makten, så pressen gör bara sitt jobb när de får information om ett möjligt motiv.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vad är alternativen?

* En misslyckad högerman/rasist som tar ut sig på mörkhyade eller politiker, likt Breivik eller Tarrant.

* En i utanförskap som tar hämnd på mot ett sammanhang han ingått i, som så många skolskyttar i USA.

* En rättshaverist som tar ut hämnd mot en myndighetsfiende, likt diverse masskjutningar i Sverige genom åren.

* En psyksjuk som vill mörda, likt Linköpingsmannen.

Nej jag tror mer på en helt annan kategori - mupp som muppar sig. Diagnoser i kombination, oberäknelig.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-02-06 kl. 18:26.
Citera
2025-02-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Fast det ljudklippet finns upplagt där det faktiskt hörs säga så

Fast du kan inte vara säker på att han säger så? En intervju med en person i tv så säger han att han sagt "Ni ska ut allihopa" inte "Ni ska bort från Europa"

Jag tycks höra att han säger "Ni ska dö allihopa"

Så du kan inte med 100% säkerhet säga att han sa så. Onödigt att sprida saker då man egentligen inte vet eller hur? Så onödigt
Citera
2025-02-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Rädd skriver han inte att han är och jag tror han kan vara normalbra ändå. Men det kan ju dyka upp yrken man ångrar att man inte valde istället. Man kanske även inser att löneutv, arb tider mm inte är som man trodde.

Jag tog rädd som en anledning? Han skrev ju inte heller att han inte var det? Ångrar man ett yrkesval som polis så är det inte bra i tjänst att ångra något eller vara osäker på sitt jobb att man jobbar i sånna situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in