2025-02-06, 17:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ok hade inte en aning om det då jag aldrig sett en patrullerande polis bärandes på en gasmask men men.

Nu har Expressen lagt det bakom betalvägg (såklart) men tidslinjen verkar vara att första poliserna var på plats mindre än 5min efter larmet. Första insatsstyrkan inom 15min och sedan så går det ca 45 min innan GM hittas död.

Jag kan tycka att det är ganska snabbt agerat och är mer skeptisk till deras informationshantering
Ja det är snabbt agerat när det gäller den här typen av katastrofer.
Men man vill gärna ha en syndabock att lägga sin ilska och sorg på och då är polisen nära till hands att få skulden för det ena och det andra.
Citera
2025-02-06, 17:52
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är säkerligen inte så att som polis, bara för att skytten slutat skjuta tar för givet att han skjutit sig själv. Genomsökandet av byggnaden görs nog rätt systematiskt och försiktigt då man inte vill missa något.

Ja och jag tror inte ens han slutade skjuta utan att dom under pågående insats hörde ytterligare skottlossning från en annan plats av byggnaden, dom vet ju heller inte vad dom har att göra med här, om det är flera gärningsmän eller terrorister.

Med tanke på tidigare dåd i Sverige och världsläget så är det väl mer troligt att det är ett terrordåd...
Citera
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
En fråga från en som är totalt okunnig i vapen dom nämnde 10 tomma magasin hur många patroner/ kulor innehåller ett magasin .? Förstår att det förmodligen är olika beroende på vapen så kanske omöjligt att besvara.

Nån annan i tråden skrev att vid laglig jakt sätter gränsen vid fem patroner. Kanske ett närmevärde i brist på mer information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ja visst. Jag säger vad jag hör men erkänner att det kan sägas vad som helst.
Både vi här och media gissar.
TV4 gissar med ljudtolkningen också.
Trist när media inte kan vänta på polisens bekräftade uppgifter utan vill skapa en vinkling innan hela motivet är utrett.

Trist att Polisen inte kan ge en ledtråd mycket snabbare åt vilket håll motivet ska hittas, via alla sina informationskällor och förhör med vittnen.
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Hur kom det sig att de privata bilderna på honom släpptes så snabbt? Hade han ett facebook konto? Släppte anhörig eller vän bilderna? Vem fick tag på dom först? Lite märkligt tycker jag
Citera
Medlem
https://resources.bonniernews.se/api/v1/resources/5569481

50 sekunder in.

Skriken.
Citera
2025-02-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Fattar aldrig hur en ensam klen person kan skjuta ihjäl 10 vuxna människor. Vad är det för fegisar som låser in sig på toan. Det hade räckt med att en person hoppar på honom bakifrån. RA ser ut som en liten smal tönt. Jag hade knockat honom med en enkel box eller lavett bakifrån.

Hade dem 10 han sköt ihjäl alla sprungit mot honom så hade Max 1 dött av skott.
Du och jag är de enda riktiga männen i den här tråden!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Det står lika åt andra hållet påpiskat av en höger"individ" Malin Yamato Lääkkö
Sök på hennes namn på Facebook så ser ni vart detta börjar luta åt. "Vi och dom" från två sidor.
Oavsett vem som har "rätt" av dessa vinklingar (förmodligen ingen) så får ni söka detta själva.

För hennes del handlar det om något annat som inte har med dettta att göra. Du snackar om en aktivist för yttrandefrihet som riskerar att dödas av islamister för att hon kritisera islam och är transvestit. Hon är ju en av dom första som kommer kastat från taket när islamister får fotfästet i Sverige. Det finns ingen vinkling alls i detta utan det räcker bara att kolla genom vad som händer med LGBTQ i islamiska länder för att veta vad som är sant.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Gasmaskar är något varje polis har med sig i polisbilen. Dock i sina egna väskor.

Så varför hade dom första plats inte det med sig då? Kan det ha vart en speciell "rekrytbuss" som inte var korrekt eller fullt utrustad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så om man har en ar15 så fungerar inte polisens kulor längre? Om han har en skyddsväst kan han bli skyddad, att han har ett annat vapen skyddar honom inte. Den som skjuter först och siktar bäst vinner, inte den som har längst vapen.

Jo, fast miljön kanske gav dålig möjlighet till anfall. Många skolor har ju en korridor eller längre hall vid entréerna, vilket ger liten möjlighet att ta sig framåt mot skytten utan att riskera för mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det finns väl mer än en dörr på byggnaden??
Den där byggnaden är som en jäkla labyrint. Fy fan för att vara polis och gå in där under en pågående skjutning innan man vet hur många gärningsmän det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
250-300 spänn för ett mag.
Så dom är inte dyra.
Och varför skulle en handlare reagera?
Inom sportskyttet används ofta rätt många mag.
Även om nan har försörjningsstöd får man egentligen göra vad man vill för pengarna...
Äta nudlar 31 dagar per månad, och gå på krogen för resten...
Eller köpa magasin..

300kr för ett nytt mag? vart då?
Att köpa 10+mag i ett stycke får nog en del att lyfta på ögonbrynen.
Att det skulle röra sig om sportskytte är dementerat sen länge.
Problemet är att soc ser ju vart pengarna går och det är ju extremt strama summor, dessa räcker inte på långa vägar till 10+ mag även om de hade kostat så lite som 250kr/st.

Man måste även inhandla dessa, få hem och sedan utföra gärningen=planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in