2025-02-06, 17:47
Medlem
- Rökutvecklingen var aldrig någon brand, utan orsakades av någon form av pyroteknik

- Det finns olika nationaliteter bland offren, likaså kön och ålder

- Det var färre elever än normalt på skolan vid denna tidpunkt pga ett prov

- GM har GÅTT MOT polisen i samband med beskjutningen

/Enligt expressens uppdaterad information under dagen
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Han har av allt att döma inte haft någon vårdkontakt.

Det borde ha framkommit i så fall, i intervjuerna med anhöriga.
Om han inte haft vårdkontakt , varför sägs det att han hade psykiska problem?
Är det nåt nån anhörig bara hittat på?
Citera
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallvattenberedare
Det framgår ju inte när han dog, men kanske en timme. Jag undrar varför inte polisen besvarar beskjutningen. Det låter som dom gick in i skolan, blir beskjutna och sen i stort sett flyr? Jag antar att dom inte stannar kvar när dom blir beskjutna åtminstone.
Har också problem med en sån "taktik."* Polischefen talade om en "väl motiverad" GM. Jag önskar att polisen var också mera motiverad i sitt agerande.*
Citera
2025-02-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Fattar aldrig hur en ensam klen person kan skjuta ihjäl 10 vuxna människor. Vad är det för fegisar som låser in sig på toan. Det hade räckt med att en person hoppar på honom bakifrån. RA ser ut som en liten smal tönt. Jag hade knockat honom med en enkel box eller lavett bakifrån.

Hade dem 10 han sköt ihjäl alla sprungit mot honom så hade Max 1 dött av skott.

Haha, ska du bara hoppa fram och försöka ta en med skarp ammunition med surprise som en Assassins Creed karaktär eller?

Märks att du aldrig hanterat vapen, det är då klart!
Citera
2025-02-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Skulle hålla med dig om planen var en långdragen aktion med shootout med polis. I detta fallet handlade det om att gå runt i korridorer och sedan ta sitt liv. Finns inget praktiskt i att dra på sig militärkläder för en sådan aktion.

Om nu skytten mest satt hemma så hade han väl till vardags mjukis-brallor. Inte särskilt praktisk klädsel för en person med flera vapen och rökgranater

Jag tror dock att klädbytet gjordes för att ge ett mer skrämmande och seriöst inryck, samt för att försätta sig i rätt sinnesstämning. Fast hans tankegångar behöver iofs inte ha varit särskilt komplicerade.
Citera
2025-02-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
När han gick på komvux på skolan 2018-2021 flera gånger för att läsa kurser i matematik som han inte klarade. Var han placerad där av soc, arbetsförmedlingen eller liknande? Det skulle förklara mycket om man tänkte sig på den lösningen igen mot hans vilja kanske och med indraget bistånd dessutom alldeles i närtid och hade möte där om eller med honom just där och då den dagen i tisdags.

Socialtjänstens avdelning för försörjningsstöd jobbade i skolans lokaler, de hade alltså permanent kontor där under kontorstid, det är redan bekräftat sedan länge.

Eftersom han hade nekats ekonomiskt bistånd ifrån försörjningsenheten så är det naturligt att det är dessa kontor han söker sig till.

Även arbetsförmedlare, vägledare osv jobbade i skolans lokaler.
Citera
2025-02-06, 17:50
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Hur i h-lv-te kunde detta psykfall få vapenlicens, och äga 4 vapen?
Noll koll kallar jag det
Om han hade haft kontakt med läkare för psyket ska väl läkaren anmäla?

Ingen aning om någon läkare behöver anmäla saker av det slaget och med tanke på att GM inte var straffad sedan tidigare fanns det väl inga hinder på så sätt, men jag undrar ändå vad de som tog hand om hans skytteprov tänkte och om varningsklockor inte borde ha börjat ringa där, om nu GM faktiskt var så udda som vissa (bl.a. klasskamrater) har påstått.

Jag menar, här dyker det upp någon som vill göra skytteprov men han vill inte prata, håller handen för munnen, osv. Känns kanske inte helt optimalt.
Citera
2025-02-06, 17:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuskerDuMai
ar15

Så om man har en ar15 så fungerar inte polisens kulor längre? Om han har en skyddsväst kan han bli skyddad, att han har ett annat vapen skyddar honom inte. Den som skjuter först och siktar bäst vinner, inte den som har längst vapen.
Citera
2025-02-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
För att det finns idioter som inte klarar av att avvakta ytterligare information.
För att dom kreverar av ovisshet trots att det inte är deras egna anhöriga det gäller.

Så till den milda grad att de via sina egna fördomar (!) och förutfattade meningar (!) tror sig ha tillräckligt på fötterna och då med STOR hjälp av TV4s journalister som tagit fram ett ljudklipp som lika gärna kan handla om att någon ropar: -ni måste ut allihopa! innan kulorna faller...

Tv4 har gjort bort sig! ÄVEN om det i efterhand visar sig stämma att det är just han som skriker "ni ska ut från Europa", vilket jag allvarligt tvivlar på.
De ska ge fan i att störa arbetet på detta sätt!
Skulle de publicera ljudklipp på en äkta make som håller på att hugga en mamma inför barnen??

Det handlar om ett pågående brott (ljudklippet) som de väljer att publicera-utan att ens veta VEM YTTRAR ORDEN?!

Låt säga att det är ett brottsoffer som skriker: -UT HÄRIFRÅN ALLIHOPA!!!......

Klippet TV4 har spridit ut med sin egen "utkristallisering"-sprids just nu i hela världen!

Och likt Zina Al-Dewany på Aftonbladet så påstår dom att någon skriker: -NI SKA BORT FRÅN EUROPA!

- Vi får VERKLIGEN hoppas för deras skull (Tv4, Zina mfl) att det inte är ett av OFFERNA som DESPERAT vill varna de andra i korridorerna med ett: -NI MÅSTE UT ALLIHOPA!

För Tv4 försökte idag mildra sin fadäs genom att säga att "vi har inte sagt VEM som ropar orden!"....
Hahahhaha... spela inte dumma, tack!!! HELA världen fattar vad ni ville säga!!

Det var min första tanke med, att någon annan i skolan skriker just: "UT ALLIHOPA!!!!" typ.
Citera
Medlem
HuskerDuMais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
En fråga från en som är totalt okunnig i vapen dom nämnde 10 tomma magasin hur många patroner/ kulor innehåller ett magasin .? Förstår att det förmodligen är olika beroende på vapen så kanske omöjligt att besvara.

beror på om det var för jakt eller tävlingsskytte, olika magasin med olika antal kulor som man har licens för att ha. men du kanske redan visste detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Fattar aldrig hur en ensam klen person kan skjuta ihjäl 10 vuxna människor. Vad är det för fegisar som låser in sig på toan. Det hade räckt med att en person hoppar på honom bakifrån. RA ser ut som en liten smal tönt. Jag hade knockat honom med en enkel box eller lavett bakifrån.

Hade dem 10 han sköt ihjäl alla sprungit mot honom så hade Max 1 dött av skott.
Det är nog för att de inte har din stridsvana. Tyvärr reagerar de flesta med panik och försöker ta sig därifrån när folk skjuter på dem, det krävs en man av din kaliber för att organisera en counter-terrorist-cell spontant.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
En fråga från en som är totalt okunnig i vapen dom nämnde 10 tomma magasin hur många patroner/ kulor innehåller ett magasin .? Förstår att det förmodligen är olika beroende på vapen så kanske omöjligt att besvara.
Vid jakt är magasin med max 5 kulor godkända. Men till dom flesta vapen kan man köpa magasin för alla möjliga antal.
Men 5 till 15-20 är kanske de vanligaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in