2025-02-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Vet du att han hade social fobi? Jag tänkte själv tanken att det kanske var social fobi som utvecklades där i tonåren när han drog sig tillbaka från vänner, gömde ansiktet och så vidare.
Det är den bild jag får när jag läser intervjuer med hans anhöriga.

Men visst, jag är ingen psykiatriker. (Men har sådan i min umgängeskrets.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
250-300 spänn för ett mag.
Så dom är inte dyra.
Och varför skulle en handlare reagera?
Inom sportskyttet används ofta rätt många mag.
Även om nan har försörjningsstöd får man egentligen göra vad man vill för pengarna...
Äta nudlar 31 dagar per månad, och gå på krogen för resten...
Eller köpa magasin..
Stämmer inte. Jag har själv jobbat på ett socialkontor och där luslästes kontoutdrag efter transaktioner till systembolaget samt krogar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja har man nån psykiatrisk åkomma som hindrar en från att arbeta ska man få ersättning från sjukförsäkringen.

Spontant kan man tycka att det borde ligga i Socialtjänsten myndighetsutövning att förmedla medborgare vidare till rätt myndighet. Slussa dessa människor som har stort hjälpbehov annars skulle de inte vara där de är.

Saknar man kunskaper om
tex npf och på vilket sätt det påverkar förmågan så är det nog stor risk att man missar det och ställer lite felaktiga krav på personen ifråga.
Citera
2025-02-06, 16:36
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Du kan ju ta färska fingeravtryck från valda 'items' och ytor i hemmiljön för de anmält saknade personerna (t ex tandborstens handtag) - och jämföra med offrens avtryck.

Ja, det har du ju faktiskt rätt i.
Tänkte inte så långt, sorry…
Citera
2025-02-06, 16:37
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Alla asylsökande som är äldre än sex år (eller någon liknande ålder) måste göra det. Detta sparas i ett gemensamt europeiskt register.

Ok, visste inte det…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse240
Jävla gnäll på polisen och folk som skriver att de minsann hade gått in och skjutit gärningsmannen. Jo tjena för det första så är det väl ganska uppenbart att de inte kan skjuta in i en skola fullt med oskyldiga människor! Sen är strid inomhus något helt annat än på film testa avlossa ett vapen i ett rum eller korridor utan att tappa fokus det blir en jävla smäll och tryck detta med massa oskyldiga i panik runt omkring dessutom som kan misstas för gärningsmannen eller hamna i skottelden. Det är knivigt som fan och inte som i nån Hollywood film

Plus att det var fullt med rök. Nån polis vårdades ju för att ha inandas rök..
Och skjuta hej vilt i en rökig lokal utan att se ev oskyldiga som är där, vore helt fel
Insatsstyrkan hade rätt utrustning.
Sen är det ju inte bara att springa fram och skjuta gärningsmannen.
Det är att beta av rum för rum, vilket tar tid i en lokal som så stor..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Åtminstone en död låg utanför skolan har han/hon då blivit skjuten inomhus men fortsatt ut ur skolan och rasat ihop och dött eller?
Kan ha varit han vaktmästaren vars anhöriga snackat med media? Han träffades i båda axlarna men lyckades ta sig ut och kollapsade utanför bygget innan han fick hjälp bort. Han klarade sig som tur var.

Misstänker det kan vara honom man ser i ett av de tidiga videoklippen där man ser två personer släppa iväg en livlös kropp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
APROPÅ "NI SKA BORT FRÅN EUROPA":

Brukar lyssna på Ring SwebbTV och idag tog en kille upp "Ni ska bort från Europa"... Han hade genomfört en analys och kom fram till samma preliminära bedömning som jag. Gärningsmannen förefaller nämligen att ganska tydligt vara alldeles utanför dörren... Skotten är väldigt höga och man kan tydligen som påpekas av honom men även av en annan eller andra här på tråden höra ett antal hylsor. Han tyckte även att vad som låter som "Ni ska bort från Europa" är en del av en konversation mellan personer som befinner sig på just ett ANNAT avstånd. Dessutom tyckte han att det som låter som "Ni ska bort från Europa" kommer från en person som inte är av svenskt ursprung. Låter absolut som om det är ett sammanhängande e och o ljud alltså kanske "kan inte ropa" eller dyl i en intilligande toalett... Kan vara vad som helst! Kanske just en tjej som ringer sin mamma som tycker att hon pratar för högt. Det är absolut inte omöjligt att det är han som säger det och att han vänder sig bortåt eller varierar sitt avstånd till toaletten (men ändå verkar det inte som troligast)... Vad som är KLART DOCK är att det är SKAMLIGT av TV4 och ETC att agera som det gör

Fullkomligt idiotiskt av dem att gå ut med det. Problemet är ju att man hör det man vill höra och planterar någon vad som sägs så fyller hjärnan i resten så att det är det man hör.

Om det SKULLE finnas rasistiska motiv så kommer det garanterat fram med något kasst manifest eller andra spår på forum etc. De som gör skit på någon sorts ideologisk grund ska ju alltid få ut något budskap som rättfärdigar deras handlingar.
Citera
2025-02-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Fast det är det jag skriver? Socialförsäkringen är samma sak som det du kallar Sjukförsäkring.
Nja medel från socialförsäkringen beslutas av socialtjänsten medan försäkringskassan administrerar sjukfösäkringsmedel.
Citera
2025-02-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Bland just dessa avlidna funderar man ju dock på hur många som har sina fingeravtryck registrerade sen tidigare 🤔?

Man kan tycka att någon borde ha fingeravtryck registrerade av offren, men det är långt ifrån säkert. Därför används även tandidentifiering, som ofta är en snabb och säker metod om tidigare tandröntgen finns. DNA-test är också ett alternativ, men kan ta längre tid.
Citera
2025-02-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det låter som de inte var kvalificerade och hade fel utrustning.

Om du har en pistol har du möjlighet att bekämpa en brottsling – en pistol är utrustning.
Citera
2025-02-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasminbyn
Jobbade alla som har dött inom socialen som det talats om tidigare??
Fått reda på en salim som skulle gifta sig, en Bassam som jobbade i kök/restaurang, en kvinna från Iran vid namn Nilofar, en Svenskalärare vid namn Hanna (som var SFI lärare på skolan) som är skadad.

Nej inte alla som dog tror jag inte, men flertalet var det... eftersom flera inom socialtjänst... inte dykt upp på sina jobb, och vad gör flera ifrån socialtjänsten på en skola om dom inte är där i ett specifikt ärende, det är ingen slump tror jag att han visste att dom var där, garanterat ett möte inbokat 12:30 för att lösa hans situation eftersom hans bidrag var indraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in