2025-02-06, 16:00
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad som kan göras i det enskilda fallet behöver utredas från fall till fall. Utan en ordentlig utredning blir allt bara spekulationer. Frågan är exakt vad socialtjänsten gjort i detta fall.
Alla sådana uppgifter är såvitt jag vet sekretessbelagda. Jag vet inte om sekretessen hävs när personen dör som i det här fallet, men varje gång det är reportage om barn som far illa och ännu värre säger socialen att de inte kan uttala sig i enskilda ärenden av sekretesskäl. Sekretessen är också ett behändigt sätt att lägga locket på och förhindra insyn. Jag vet inte heller om socialtjänsten är skyldig att göra en Lex Maria-anmälan (eller motsvarande) om de upptäcker allvarliga brister i handläggningen av ett ärende?
Citera
2025-02-06, 16:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Alla sådana uppgifter är såvitt jag vet sekretessbelagda. Jag vet inte om sekretessen hävs när personen dör som i det här fallet, men varje gång det är reportage om barn som far illa och ännu värre säger socialen att de inte kan uttala sig i enskilda ärenden av sekretesskäl. Sekretessen är också ett behändigt sätt att lägga locket på och förhindra insyn. Jag vet inte heller om socialtjänsten är skyldig att göra en Lex Maria-anmälan (eller motsvarande) om de upptäcker allvarliga brister i handläggningen av ett ärende?
Socialtjänsten har skyldighet att anmäla allvarliga missförhållanden enligt socialtjänstlagen (lex Sarah).

Jag förutsätter att såväl IVO som polis och åklagare kommer att utreda vad som hänt.
Citera
2025-02-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amogussus
Vilket straff skulle GM få om han fortfarande levde?

Livstid, inte tidsbestämt
Citera
2025-02-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som sagt, vi får se vad utredningen kommer fram till – om det offentliggörs.
Det finns redan mycket info i media från anhöriga som antyder det jag anför.
Citera
2025-02-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Är socialtjänsten en ras? Socialtjänstrasen? Finns det raser? Du känns som en typisk trögfattad haschtomte med socialbidrag. När media berättar att motivet är uteblivet försörjningsstöd kommer du ändå påstå att det är rasism.

Nej. Men det där är väl en del det hela. Hur många från socialtjänsten är bland de som skadats eller dött? Jag tror det är en kombination av hat mot socialen och invandrare. Om jag får gissa då. Men det är väldigt tyst om det andra och istället blåser man gärna upp det om socialtjänsten. Den här högerextrema regeringen önskar säkert att detta inte handlar om rasism och invandrarhat. Fast jag tror att det är precis vad det handlar om. Om det stämmer att han ropat ”ni ska bort från Europa” så är det väl rätt solklart vad det handlar om?

Jag är ingen hashtomte med socialbidrag för övrigt. De där uttrycken brukar just hashtomtar använda. Den enda jag vet som använt det ordet var just en missbrukare. För övrigt använder du det som ett skällsord, många som går på socialbidrag gör väl så gott de kan! Även människor med beroendeproblematik. Nu råkar jag ha universitetsexamen, ett bra jobb och har aldrig någonsin haft problem med droger. Däremot har jag mött människor som haft det och de har inte direkt valt det livet. Man har många gånger olika förutsättningar. En del har otur i livet också. Jag blir lite ledsen när människor på Flashback uttrycker sig så.
Senast redigerad av Grantoppen2 2025-02-06 kl. 16:25.
Citera
2025-02-06, 16:17
Avstängd
HajPaDigs avatar
Skolministern vill ha öppna gränser och låsta skolor. Så oväntat 🤣🤣

https://www.vt.se/nyheter/vastervik/artikel/skolministern-vill-se-lasta-skolor-efter-massmordet/r39p2kkr
Citera
2025-02-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FasterAster
Kvinnor har inte röstat fram vare sig moderaterna eller sossarna och deras positivitet till invandring mer än vad män har. Det ä 50-50 faktiskt.

Men vi har två statsministrar som var män som är ansvariga. De två bör stå till svars!

Kvinnors röster gick i mycket stor utsträckning till C, V och L i stället för till SD som hade stor övervikt manliga röster. Fackföreningssverige var så hotade att det uteslöt SD are.
Har viss inblick i hur snacket gick i fikarummen på Sveriges största kvinnliga arbetsplats, sjukvården. Det hade varit "socialt självmord" att ge SD och Åkesson minsta stöd. Kvinnor följer "flocken" så nog kan de anses ha visat naivitet när det gäller Sveriges enormt stora imvandring av muslimer. Ingen kvinna kan väl oberörd ha sett vad Islams "Skamkultur" (Absolut inte hederskultur) innebär för kvinnor. Islam har visat hur de via Imamer påverkar muslimer. Varför "dömer" de inte muslimska terrorister lika hårt som t ex Salman Rushdie.
Kvinnor har absolut gjort det möjligt för Islam att få makt i Sverige, inte minst genom Socialdemokraterna som idag t o m erkänner överenskommelsen de gjorde med Islamiska företrädare i slutet av 80-talet mot politiskt inflytande.

Arma svenskar
Citera
2025-02-06, 16:21
Avstängd
HajPaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Vet inte men här står lite om det https://svenskjakt.se/start/nyhet/vapenutredning-foreslar-storre-vapengarderob-och-forbud-mot-vissa-vapen/

Ursäkta sent svar. Utan att kommentera det där vidare så handlar det om en utredning som ska vara klar 2026.

AR vapen står inte för Assault Rifles som det gör i media utan Armalite Rifles. Det är vapen av fabrikatet Armalite.
Citera
2025-02-06, 16:25
Medlem
Karmans avatar
I en sådan hjärna som GM:s kan flera motiv susa runt, han kanske inte visste säkert själv varför han gjorde det. Och vad spelar det för roll? Man kan inte lasta någon ideologi, religion för det här dådet, vad än han flummat om inuti sitt huvud. Han var en galen knäppgök helt enkelt.
Citera
2025-02-06, 16:25
Medlem
BavarianBeetles avatar
Är det bara jag som har märkt att massor av MAGA-amerikaner kommenterar "How is that gun control working out?" och liknande spydiga saker? Varför tror ni att så många av dem inte känner till att man kan köpa vapen lagligt i Sverige? Förutsätter de bara det eftersom vi är "one of those liberal countries", eller har Trump eller någon ljugit ihop något?
Citera
2025-02-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Är det bara jag som har märkt att massor av MAGA-amerikaner kommenterar "How is that gun control working out?" och liknande spydiga saker? Varför tror ni att så många av dem inte känner till att man kan köpa vapen lagligt i Sverige? Förutsätter de bara det eftersom vi är "one of those liberal countries", eller har Trump eller någon ljugit ihop något?
Problemet här är väl snarare att snubben skulle ha kontrolleras hårdare innan han fick en vapenlicens.

Hur rimligt är det egentligen att någon utan grundskola, jobbat obefintligt och har diverse diagnoser ens får vapenlicens?
Man måste börja göra en helhetssyn vid bedömningen.

Mer vapen så har vi istället Usa med 5 gånger mer mord per capita..
Citera
2025-02-06, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Istället för att samhället erkänner problemen med invandring så kommer det här dådet spela fel sida i händerna och vi kommer få höra om allt positivt med invandring.

Det här borde fungera som en katalysator för samhället. Nu är det allvar. Folk har tröttnat och snart har vi fler såna här dåd.

Jag har sagt det här i flera år.

En ekonomisk recension som drabbar Sverige kommer locka fram personer som likt Falling down analogi kommer göra slut på besvär som ramlar över dom. En felaktig kvinna våldtagen, en dotter som blir dåligt behandlad, en son som blir dåligt behandlad. Till detta en svensk jägare med skjutvana som blivit av med jobbet och frugan på det. Där har du det.

Ah men då så. Invandrare som får psykbryt pga diverse samhälleliga orsaker och därför söker sig till gängkriminalitet och begår våldsbrott - låt oss det bli en katalysator - klappa dem medhårs så de slutar kasta granater mot portar. ”Nu är det allvar”.

Du menar på fullaste allvar att du försvarar det pga folk begår sådana här brott av en ”legitim” anledning? Hur kan din slutledningsförmåga ens få dig att överleva dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in