Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Kan bara hålla med. Den rimliga tidsfristen för att identifiera och meddela åtminstone någon anhörig gick ut efter 12 timmar. Längre än så är inte nödvändigt. Så många offer är det inte.
Jag såg i artikeln det handlar om skyddad identitet, men skyddad för vem? Polisen måste ha tillgång till vem som har skyddad identitet i sina register.
Även om flera kanske inte ens är svenska medborgare så måste det ändå funnits klasslistor och annat som visar vilka som vistas i området. Det är inte okända människor som springer runt där. Dessutom vi är alla tvingade att bära id-handlingar med oss, det är bara undantagsvis som du kan fråga en person i Sverige som de inte omedelbart kan identifiera sig.
Så nej, jag förstår inte heller varför det ska ta så lång tid.
Precis, jag hade kunnat förstå det bättre om det hade varit FLER offer att det hade tagit längre tid med identifikationen. Men nu rör det sig om 10 personer.
Skolan måste ju ha register på vilka personer som går på utbildningarna. Anhöriga har redan hört av sig till polisen och har kunnat bistå med information om personen som de saknar. Etc etc etc.
Borde inte vara så svårt för poliserna att samköra uppgifterna, få fram foton på de avlidna och bekräfta identiteten.