2025-02-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Jag tycker att det är idioti att ge licens för halvautomatiska vapen för jakt. - Det drar till sig "fel" klientel.

- Och eftersom man inte kan skilja det ena halvautomatiska vapnet från det andra "som AR-15", göra en bedömning av om det ser militärt ut. - Tycker jag att alla halvautomatiska jaktvapen bör förbjudas. - Speciellt de som är militära kloner och kan förses med 20-30 skotts magasin.

Jag är seriös jägare. Avlivat en och en annan älg. Rådjur, hjorta, många vildsvin och fasaner...

- Jag ser inget som helst behov av halvautomatiska jaktgevär. - Speciellt inte sådana som kan förses med militära magasin...

Mvh

/WTF

Varför blev de tillåtna?
Finns det nån vapenlobby i Sverige eller är det rika moderata politiker/jägare som röstat för detta?
Senast redigerad av Svempa2014 2025-02-06 kl. 15:16.
Citera
2025-02-06, 15:13
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Om inte annat så åtminstone dragit slutsatsen att "den här personen kommer aldrig någonsin att kunna jobba eller fungera ute i samhället eftersom han inte lyckats på 20 år hittills så vad sägs om att inte dra in hans enda lilla inkomst i form av försörjningsstödet han får?"

Det hade med stor sannolikhet kunnat bespara oss åtminstone det här lilla psykbrytet.
Det är inte soc som avgör det utan försäkringskassans läkare som har instruktioner på att neka i dom flesta fall.
Har varit så sedan moderaterna började med "arbetslinjen".
Citera
Medlem
[quote=What-The-Fuck|90936525]
Jag tycker att det är idioti att ge licens för halvautomatiska vapen för jakt. - Det drar till sig "fel" klientel.

- Och eftersom man inte kan skilja det ena halvautomatiska vapnet från det andra "som AR-15", göra en bedömning av om det ser militärt ut. - Tycker jag att alla halvautomatiska jaktvapen bör förbjudas. - Speciellt de som är militära kloner och kan förses med 20-30 skotts magasin.

Jag är seriös jägare. Avlivat en och en annan älg. Rådjur, hjorta, många vildsvin och fasaner...

- Jag ser inget som helst behov av halvautomatiska jaktgevär. - Speciellt inte sådana som kan förses med militära magasin...

du blandar ihop frågorna, denna kille skulle kört med kniv, skaffat vapen illegalt för det finns massor med illegala vapen i krigslandet sverige, eller varför inte bara kapa en lastbil och köra in i en folksamling osv.

det enda jävla sättet att skydda samhället från sådant här är att sluta skära ned på socialtjänst och psykvård, sedan går det att förbjuda hur mycket som helst för vanliga medborgare och kränka deras rättigheter men problemet kommer att återuppstå så länge det saknas ett skyddsnät i samhället. USA saknar allt vad skyddsnät heter och de har skjutningar upprepade gånger, länder som israel, ungern, tjeckien, ryssland, ukraina som har mängder med vapen har inte denna typ av problem för de har ett större skyddsnät än u landet USA
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Det gäller att försvåra för de som vill döda människor. Då ska man inte släppa fritt vapen som kan avfyra ett stort antal skott på kort tid.

Du pratar om terror, men fler människor dog på Risbergska än på Drottninggatan.

Det här var det första massmordet med ett halvautomatiskt vapen, inte det sista.
Och hur ska du förhindra det? Begära in alla jaktvapen och sen förbjuda alla att äga vapen?
Halvautomatiska gevär har varit godkänt för jakt i Sverige sedan 80-talet utan att någon dött.
Fler dog nu än på Drottninggatan, men det var ju bara tur att det inte var fler än det var då. Hade lastbilen kommit fram längre hade fler dött än vad det blev. Och det var ju bra.
Det är ingen tävling om vilket dåd som dödat flest. Alla är djupt tragiska och önskan är så klart att dom aldrig sker.
Men det är hela samhället som spårat ut. Psykvården, skolan, kriminaliteten, social media osv osv. Det är där felet ligger.
Det kommer alltid finna sätt att döda. Nu var det med skjutvapen, en annan gång är det med kniv, lastbil, svärd, flaska, rakblad, spade, yxa, sten, händer eller vad som helst.
Det går inte att förhindra allt.
Ja många dör av vapen, men hur ska det realistiskt förhindras!?
Hur ofta är det med legala vapen!??
Det kan säkert ske igen, det har de ju gjort i andra länder och ofta triggar dom varandra. Men grundproblemet är fortfarande människan som mår dåligt.
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nofear99
Hur många skott kan du avfyra innan du behöver ladda om med vapnet han använde ? Låter som att han hade en kraftigare ombygd modell som kan ha mer ammunition än originalet med tanke på att det tar en stund att ladda om.

Han hittades ju med en massa tomma magasin och en drös laddade så nog var han förberedd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Helt enig. Skärpt tvångsvårdslagstiftning vore humant om något.
Ja som jag skrivit många gånger i tråden: LPT borde skrivas om så att den här personerna skulle kunna tvångsvårdas. Inte minst för deras egen skull.

Hade GM haft en vårdkontakt hade han antagligen fortfarande haft en försörjning.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Hur var han klädd?
Citera
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Bråk med socialen? Varför skjuter han inte socialförvaltningens kontor i så fall?
För att det är låst
Citera
2025-02-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Detta undrar jag. För vi kan placera barn utan diagnos i särskola om de är för ”problematiska”. Inte ovanligt att de med särbegåvning hamnade där innan vi förstod att det de behöver är ist mer utmaningar på högre nivå än vad som erbjuds.

Han verkar ha gått i vanlig skola tidigare. Satte man honom senare i en sådan klass för han skulle få mer hjälp? Det är inte ovanligt att skolor gör så & speciellt förr.
Hade varit intressant att veta kriterierna för att komma in där då han gjorde det.

En förutsättning för att gå där är väl att man har en diagnos. Den typen av skola är ofta anpassad med färre elever och mindre intryck dvs den yttre miljön är anpassad då barn inom autismspektrat oftast är intryckskänsliga för ljud- och ljusstimuli, i övrigt är det i regel att de följer samma läroplan med viss modifikation.
Citera
Medlem
Citat:
Bråk med socialen? Varför skjuter han inte socialförvaltningens kontor i så fall?

det är väldigt oklart detta men tydligen saknas flertalet anställda vid socialkontoret sedan flera dagar så gissningsvis är dessa bland de döda
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMXBAQ/under-dadet-i-orebro-skot-inte-polisen-mot-rickard-andersson

Över 1 timme tog det innan fegis polisen vågade gå in. Över 120 poliser och ingen vågade göra ett skit.
Över en timme tog det att hitta skytten död, och ytterligare tid innan man ansåg faran över, dvs säkerställt att det inte fanns fler skyttar. Att söka systematiskt genom 17000 kvm och inte råka gå förbi gärningsman och råka få honom i bakhåll tar tid.
Citera
Medlem
Citat:
Han kommer inte in där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in