2025-02-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vad jag tycker är mer skrämmande är man ens får ha vapen i hemmet. Jag kan förstå de som argumenterar för rätten att kunna försvara sig, speciellt när det ser ut som det gör i Sverige idag. Men även om man är en normalt fungerande människa med vapenlicens och har vapen i hemmet, så kan man aldrig i förväg veta om det senare i livet inträffar något som påverkar en så allvarligt att man inte längre vet vad man gör.

Man förlorar familj, hus och arbete. Alla reagerar vi olika på sådana händelser och i ett hopplöst läge och under en riktig dunderfylla så kan folk få för sig vad som helst.

Om man tror att fler vapen i samhället skyddar samhället mot skjutningar så är man ju helt tappad. Men många tror ju tyvärr det - se bara på USA där det finns fler vapen än invånare och det begås hundratals skolskjutningar.
Citera
2025-02-06, 14:25
Avstängd
Unobosss avatar
Efter att man läser att han hittades med tre vapen och en ansenlig mängd ammunition, sköt mot polisen och det fick dom att vänta nästan två timmar på insatsstyrkan gör att man nästan är lättad att bara elva dog.
Citera
2025-02-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Ja, man kan undra vart alla dårar kommer ifrån
En svensk har dödat 10 personer och sig själv, men det är invandrarnas fel?
Finns tyvärr många idioter här och i landet i övrigt.
Ingen idé att svara flertalet här, tyvärr.
Antingen är det invandrare som skjuter eller också är det invandrare som blir beskjutna och det där hänger ju helt klart ihop.
För en 40 år sedan fanns det ju inget speciellt hat mot invandrare medans nu har ju folk fått nog helt enkelt.
Men dom som är skyldiga till detta är ju politikerna och inte invandrarna i sig.
Men som sagt folk har tröttnat rejält på hur det har blivit i Sverige och då kan det bli att just invandrare råkar illa ut och misstänker att det kan komma fler liknande händelser framöver.
Citera
2025-02-06, 14:37
Medlem
Tycker man kan ändra definitionen av terrorism bara för att slippa se allt tjafs om det. Till exempel ”alla som mördar X människor på en offentlig plats är terrorist”. Vet inte men tycker käbblet om begreppen blir helt meningslöst till slut.

10 har dött och det var skräck för eleverna alldeles oavsett om man nu kallar det ”masskjutare”, ”massmördare” eller ”terrorist”. (Som om övriga är ”positiva” beskrivningar).
Citera
2025-02-06, 14:38
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ja, att prata om trauman är en del av det nödvändiga psykologiska egenarbete man måste göra för att kunna komma förbi traumat och tillbaks till livet igen.
Fast knappast i kvällstidningarna...den möjligheten har bara funnits i ett par decennier och människor kunde hantera trauman dessförinnnan. Det är som om människor inte får nog av massmedial uppmärksamhet. Ingen kan inbilla mig att man bearbetar ett trauma på det sättet. Jag undrar hur mycket de får betalt för en intervju?
Citera
2025-02-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbamonk
Jag röstar inte alls. Båda sidorna är lika ruttna.

Då är det bättre att rösta blankt. Om du struntar i att rösta så blir det procentuellt som att alla partierna delar på din röst. Röstar du blankt så får ingen av dem din röst vilket skickar ett tydligare meddelande. Varför skulle politikerna bry sig om soffliggarna om de ändå får dela på deras röster?
Citera
2025-02-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vad jag tycker är mer skrämmande är man ens får ha vapen i hemmet. Jag kan förstå de som argumenterar för rätten att kunna försvara sig, speciellt när det ser ut som det gör i Sverige idag. Men även om man är en normalt fungerande människa med vapenlicens och har vapen i hemmet, så kan man aldrig i förväg veta om det senare i livet inträffar något som påverkar en så allvarligt att man inte längre vet vad man gör.

Man förlorar familj, hus och arbete. Alla reagerar vi olika på sådana händelser och i ett hopplöst läge och under en riktig dunderfylla så kan folk få för sig vad som helst.

Du har väl en rimlig poäng, men betänk att svenskar har haft jaktvapen i hemmet sen urminnes tider. Ändå är det extremt ovanligt att de används i illvilliga syften, trots att människor gått igenom alla möjliga svårigheter genom livet.

Det här med skolskjutningar är ett nytt fenomen. Det är inte vapen i grunden som är problemet, eftersom, som sagt, människor har länge haft egna vapen. Det är nånting med vår moderna värld och psykologin hos gärningsmännen. Med det sagt är vi nog alla överens om att GM inte borde ha haft tillgång till vapen, men hur man skulle förhindrat honom att ha det är inte en enkel fråga.
Citera
2025-02-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Om man tror att fler vapen i samhället skyddar samhället mot skjutningar så är man ju helt tappad. Men många tror ju tyvärr det - se bara på USA där det finns fler vapen än invånare och det begås hundratals skolskjutningar.

Fast USA har ju många svarta och de står för de flesta skjutningarna, även skolskjutningar. Schweiz har massor med vapen men har inte alls samma problem eftersom de har en vit befolkning.
Citera
2025-02-06, 14:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Fast knappast i kvällstidningarna...
Alla har sina egna kanaler för det. Vissa pratar med media, andra pratar på twitter, facebook, flashback etc..

Jag kan dessutom inte ens föreställa mig vilket konspirationsrabalder som skulle dra igång om ingen ville prata med media efter en sådan här grej..
Citera
2025-02-06, 14:43
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Alla har sina egna kanaler för det. Vissa pratar med media, andra pratar på twitter, facebook, flashback etc..

Jag kan dessutom inte ens föreställa mig vilket konspirationsrabalder som skulle dra igång om ingen ville prata med media efter en sådan här grej..
Och du tror att det ska tala ut i medierna om de inte fick betalt...?! Jag tror faktiskt att ganska många tackar nej...människor med integritet. Men vissa drar sig inte ens för att utnyttja en tragedi för en kort stund i rampljuset och några tusenlappar. Patetiskt.
Citera
2025-02-06, 14:44
Medlem
" Ni skall bort från Europa " . Polisen och politikerna säger att han är inte terrorist . Adolf sa " ni ska bort från Tyskland " . Den mannen är terrorist och jag tror att han har fått hjälp av någon liksom Anton i Trollhättan , terrorist också
Citera
2025-02-06, 14:47
Medlem
redcollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2718281828459045
Fast USA har ju många svarta och de står för de flesta skjutningarna, även skolskjutningar. Schweiz har massor med vapen men har inte alls samma problem eftersom de har en vit befolkning.
Ja, dessa skyttar ser onekligen ut att vara väldigt svarta... https://scontent.farn1-2.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/68594564_10156174147506857_7907727948117966848_n.j pg?_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=xUNWXuWCSUAQ7kNvgF50qU5&_ nc_oc=AdjFTMVuyRVHTJmde1ZNjweCmutkUDA1HmZi7gJNcQgV HP1xfQiktgZFe7AG18xbchQ&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent. farn1-2.fna&_nc_gid=A6qzp5hQzKe9JcL5nBfWyFR&oh=00_AYBkvo kFEMs39Bzt21gG1aZX_ATLTqNLXXZ5QINlbLWwNg&oe=67CC12 B9

Snälla sluta med din rasistiska och vapenglorifierande propaganda och inse faktum kring vad detta handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in