2025-02-06, 14:13
Medlem
Ser att folk tycker att polisen borde gå ut med namn, när nu alla är identifierade, men om nu 99 procent var invandrare, så är det kanske för riskabelt att göra det?
Citera
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Att släppa fritt vapen som kan avfyra 100 skott på 3 minuter är att skapa ett farligt samhälle.

Droger är förbjudna, det är åldersgräns på alkohol och nikotin.

Vill man äga automatvapen så kan man flytta till USA och vara med om en masskjutning per vecka. Det är inte ett sånt samhälle jag vill ha.

Det är nog ändå rätt så hopplöst med vapenlagar. Polisen hittar oftare och oftare 3d skrivna vapen numera.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Är . En person som vill ha ihjäl massa folk kan ju enkelt kliva ombord på en fullsmockad tunnelbanevagn med 2 IKEA-knivar och lite molotovcocktails - eller handgranater som tydligen finns i massor att tillgå.

Köper du en tabbe så får du 10 handgranater på köpet som bonus. Så jävla billiga är dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckad
Man kan tycka att folk snarare borde kasta sin "rasist" teori.
Skolskjutningar har aldrig begåtts med rasistiska motiv vad jag vet.
Som tidigare nämnt i tråden så skulle han i så fall gått till en Moské.

I hela världen?

Det finns flera exempel från andra länder. Även möjligen ett från Finland.

Ex Skolskjutningen i Jokela, Finland (2007) (Möjliga rasistiska inslag) Skytten, en 18-årig student, hade nihilistiska och socialdarwinistiska övertygelser. Även om han inte var uttalat rasistisk, uttryckte han beundran för personer som förknippades med överhöghetsideologier och betraktade svagare individer som underlägsna.

Det finns andra ex från Sydafrika, USA, Brasilien och Tyskland. Där det åtminstone var nazistiska/rasistiska motiv. Ex Ett i USA med en Ung indian som var nazist.

Jag skulle säga rasister attackerar där gruppen finns som de hatar. Moskéer, kyrkor, skolor och mm. Angående denna skjutning har jag ingen aning. Många av personerna som fanns på platsen var invandrare. Men även om det är många invandrare, som dog, så behöver det inte vara ett rasistiskt motiv. Enligt polisens ena teori så var det socialpersonal GM hatade. Det kommer troligen visa sig vilket motiv GM hade. Men folk kommer välja den information som passar sin världsbild.
Citera
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixcomp
Det ska göras.

https://polisen.se/sv-ll/lattlast/pass-och-nationell-id-kort/fingeravtryck-till-pass/?utm_source=chatgpt.com

Ja jag har fått det svaret ötti-u gånger nu men de sparas inte i något system what so ever. Så fortfarande en idé som var dödfödd då den föddes.

F.Ö har offren säkert varit identifierade länge vid det här laget. Varför vi inte får veta namnet beror på något annat och är väl inte heller information viktig för allmänheten.
Citera
2025-02-06, 14:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ser att folk tycker att polisen borde gå ut med namn, när nu alla är identifierade, men om nu 99 procent var invandrare, så är det kanske för riskabelt att göra det?

Alla namn är snart ute i offentligheten vare sig polisen vill eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Bild o namn på den skadade Bosnier

https://www.oslobodjenje.ba/vijesti/bih/ovo-je-bosanac-povrijeden-u-pucnjavi-u-svedskoj-ranjen-dok-je-spasavao-zenu-1018959/

"Adn*n Ims*rovic" (32) , jobbade som vaktmästare på skolan

Han skadades när han skulle rädda en kvinna som belv skjuten.

Enligt Bosnisk ambasad har oxå en bosninsk kvinna dödats..
https://www.oslobodjenje.ba/vijesti/crna-hronika/ambasada-bih-u-svedskoj-u-pucnjavi-u-orebru-ubijena-bh-drzavljanka-1018979/

"Bosnien och Hercegovinas ambassad i Stockholm informerar om att en medborgare i BiH dödades, medan en medborgare i vårt land skadades i en masskjutning som inträffade den 4 februari 2025 i den svenska staden Örebro."

Han var alltså modigare än poliserna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastvind
Saken är ju den att han aldrig borde haft risken att hamna i utanförskap från första början med tanke på att han borde suttit inlåst. Synd för alla muppar som dragit nitlotten i livet, men för att skydda allmänheten borde vi tvångsförvara den här typen av människor som uppenbart är störda.

Så kanske man kan se det. Sen kan man också se det ur ett annat perspektiv; nämligen hade han fått rätt stöd och förutsättningar i skola osv kanske inte det här hade behövt hända. Bara se på fotona som publicerats; som liten ser han helt normal, glad och pigg ut sen är det som att något har dött i hans blick som vuxen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Bra skrivet.

Jag tror att man behöver sätta sig ner och verkligen prata med en person som RA. Fråga honom om vad han har för specialintressen och om han skulle kunna tänka sig att jobba med något som har med hans specialintressen att göra om det blir anpassat för just honom. Inte för att han är korkad utan för att det är vad han helt enkelt är genetiskt sett programmerad för.

Alla är ju anpassade för helt olika saker. Man kan inte forma någon till att bli något som man inte har DNA för.

Det finns en anledning till att vissa blir poliser, militärer, inredare, snickare, astrofysiker etc. ALLA har ett specialintresse, med eller utan autism.

Du är redan denna person när du föds. Determinism? Förmodligen.

Men kan man verkligen säga att jag har fel?

Ja.
Folk byter ibland arbeten och karriärer till något de drömmer om när de kan bibehålla åtminstone en del av sin levnadsstandard. Man kan inte säga att någon föds till ett arbete pga intresse. Jag t.ex. ville hela mitt liv bli operasångare pga intresse och fallenhet. Men jag hamnade istället på en helt annorlunda plats i arbetslivet där jag också trivdes och förblev.
Citera
2025-02-06, 14:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Nej det är en desperat man som gapar i affekt.... sen om det är precis "Europa" han avslutar med får vara osagt tills det eventuellt klargörs av polisens tekniker om vad som sagts i klippet.
OM dom nu släpper ngt från sin egen undersökning av klippet.

Finns ju andra källor som säger att han var helt tyst.
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Att släppa fritt vapen som kan avfyra 100 skott på 3 minuter är att skapa ett farligt samhälle.

Droger är förbjudna, det är åldersgräns på alkohol och nikotin.

Vill man äga automatvapen så kan man flytta till USA och vara med om en masskjutning per vecka. Det är inte ett sånt samhälle jag vill ha.

Min poäng är att Kina har samma problem... men där går folk in på skolor med kniv... skjutvapen är förbjudna. Man kan använda vad som helst om man vill skada många.

Ytterst handlar skillnaden i våra resonemang om att vi helt enkelt ser olika på statens mandat. Du är en sån människa som litar på att staten ska skydda dig med förbud, tills allt är förbjudet.
Citera
Medlem
Verkligen! Sett det i många fall. Och det har inget med verkligheten att göra utifrån vilka jobb som existerar att söka i verkligheten, i synnerhet inte för den som inte är helt normalt fungerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Du kan ha hur många sjukintyg som helst.
Försäkringskassan gör sin egna bedömning.
"Vi bedömer inte din sjukdom, vi bedömer din arbetsförmåga" eller nåt liknande..
Så många rejält sjuka får ingen sjukpenning, roller indragen sjukpenning..
För att hitta arbetsförmåga är Fkassan duktiga på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in