2025-02-06, 13:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Att mycket-ska-ha-mer mentaliteten är dominerande i dagens samhälle är ingen svensk vänster-högerfråga. Vi har importerat nyliberalismens ideal och att ackumulera kapital är prio ett för många människor. Då lämnas folk som varken har möjlighet att göra det eller folk som skiter i pengar utanför.

Den gamla vänstern hade idealet att pengarna som produktionen genererar ska vara medborgarna och samhället till gagn. Ingen har stått upp för de idealen, varken dagens sossar eller obviously högern.

Det går inte ha ett samhälle där alla pengar till slut centreras till en liten klick, vilket är fallet nu. Det måste finnas ett samhälle där det går att stötta medborgarna. Det är borta, putsväck. Det finns ingen återvändo nu.
Vi betalar mycket skatt och det finns oerhört mycket pengar i offentliga sektorn. Frågan är snarare VAD pengarna används till. Kärnverksamheterna vård, skola och omsorg är oerhört eftersatta då politiker och verksamhetsledningar har valt att satsa på annat istället. Vi skulle kunna ha mycket väl fungerande kärnverksamheter om pengarna använts annorlunda.
Citera
2025-02-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SelfAware
Det är verkligen någonting fruktansvärt som skett. Att kalla det för en skolskjutning är antagligen väldigt fel.

Vi har en person som befann sig i stor psykologisk press. Nekad fortsatt trygghet.

Skulle tro att det hela var riktat mot de personer han uppfattade som ett hot mot sin trygghet och rättigheter. Alltså mot de personer han varit i kontakt med på socialtjänsten.

Förstår verkligen inte hur det har kunnat gå så här. Blir äcklad över dådet men även hur profileringen skett. Ensamma män med svårigheter har blivit utpekade som potentiella gärningsmän helt utan grund.

Inser att fokus nu inte kommer ligga på att förbättra situationen utan snarare skuldbelägga vita män med psykiska och finansiella bekymmer.

Sverige har ju en av de mest överbelånade och skuldsatta befolkningarna i hela världen iof, så vem har INTE "finansiella bekymmer" egentligen? Kan man fråga sig. Folk med finansiella problem blir nästan aldrig massmördare och folk med psykiska problem blir inte heller de massmördare, i princip. Massmord är så otroligt ovanligt att det knappt ens existerar som en "grej".

Nu vill man dra växlar på det här såklart, och det är ju synd iof... men 100% väntat.

Det kommer inte att handla om att "förbättra samhället" dock... skulle jag inte tippa på utan landar nog snarare i strängare lagar samt skärpt övervakning och kontroll. Lite mera "strikt" och lite mera "polis-statigt", i sann polisstats-anda
Senast redigerad av Spelemannen 2025-02-06 kl. 14:03.
Citera
2025-02-06, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Nej, jag tänker inte göra ditt jobb.
Inte konstigt att Sverige ser ut som det gör med såna som dig. Mycket tragisk.
Citera
2025-02-06, 13:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Varför ska du tvunget ha ett automatvapen då?

Tvunget och tvunget. I dag har tusentals svenskar licens för automatvapen (tex AR-15) och många använder dessa vapen vid tävlingsskytte. Jag är för att det införs någon form av striktare kontroll innan du får licens för dessa typer av vapen. I dag är det extremt lätt att få licens för dessa vapen.
Citera
2025-02-06, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Självklart ska den polis som är först på plats agera så snabbt som möjligt när det kommer till att rädda liv. Du argumenterar för något helt annat.

Som en annan skrev så kan det haft med rökutvecklingen att göra och det argumentet köper jag. Dina argument däremot är helt verklighetsfrånvända.
Är det verklighetsfrånvänt att inte skicka in levande måltavlor?
Ok, du pratar om salvor.
Om jag skulle göra samma massaker så skulle jag först skjuta de mål jag hade. När alla låst in sig, vilket bör ha skett innan poliserna han fram, så hade jag fixat skydd och lagt mig på golvet i en korridor. Där hade jag haft perfekt skottlinje åt alla håll och med det hade jag plockat dem en och en med punkteld.
Eventuellt hade jag även fixat gasmask och hörselskydd för att motverka dessa polisvapen med.
Detta är vad polisen borde förväntat sig och du hade som polischef skickat in dessa poliser till en säker död.
Men, vad förstår jag när du förstår så mkt bättre?
Citera
2025-02-06, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Inte konstigt att Sverige ser ut som det gör med såna som dig. Mycket tragisk.
Jo, jag vet. Men vi som tänker logiskt är snart ett minne blått. Snart kan ni som tycker att Invandring förklarar allt vara i majoritet medan vi som tänker, personlig ansvar är borta.
Citera
2025-02-06, 14:01
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Personer som lider av psykisk ohälsa, ofta med olika typer av diagnoser är verkligen de lägst prioriterade i vårt samhälle. Större resurser borde avsättas för att fånga upp dem och ge dem hjälp. Det är väl slutsatsen som borde dras av detta. Men det lär inte ske. Staten ger heller pengarna till ytterligare en HBTQ-festival eller till "nyanlända". Till dessa finns det alltid pengar.

En annan slutsats som man kan dra är att "liberalerna" är gränslöst skamlösa. Om en svensk begår ett brott så har plötsligt alla som någonsin kritiserat svensk invandringspolitik "blod på händerna" och kritiska inlägg på flashback har "bidragit till att radikalisera."

De är ute efter att inskränka yttrandefriheten. Och de uppvisar även en grotesk dubbelmoral då de samtidigt tar noll ansvar för de tusentals brott som begåtts som direkt resultat av den politik som de själva förespråkar.
Exakt!
Citera
2025-02-06, 14:01
Medlem
Masingas avatar
Sverige är helt tappat som land. Detta blev kulmen av all skit vi i princip dagligen ser. Politiker kommer som vanligt bara försöka vinna poäng på detta, såg Maggan på tv4 prata om detta och blev spyfärdig direkt.
Citera
2025-02-06, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Sverige har ju en av de mest överbelånade och skuldsatta befolkningarna i hela världen iof, så vem har INTE "finansiella bekymmer" egentligen? Kan man fråga sig. Folk med finansiella problem blir nästan aldrig massmördare och folk med psykiska problem blir inte heller de massmördare, i princip. Massmord är så otroligt ovanligt att det knappt ens existerar som en "grej".

Nu vill man dra växlar på det här såklart, och det är ju synd iof... men 100% väntat.

Det kommer inte att handla om att "förbättra samhället" dock... skulle jag inte tippa på utan landar nog snarare i strängare lagar samt skärpt övervakning och kontroll. Lite mera "strikt" och lite mera "polis-statigt" i sann polisstats-anda

Det är ett galet dåd.

Finns skillnad i ”finansiella bekymmer”. Nu råkade fel person bli trängd i ett hörn som inte borde existera.
Citera
2025-02-06, 14:02
Medlem
PrincessAnnes avatar
Det är klart att det var fruktansvärt att vara med om en sådan händelse, men blir det bättre av att tala ut i kvällstidningarna? Är det pengarna som lockar? Varje dag är det någon överlevande eller något vittne som uttalar sig. Jag kan säga att jag tycker det är konstigt eftersom jag själv bara skulle vilja bli lämnad i fred med mina närmaste omkring mig, inte se min egen bild på Aftonbladets löpsedel.
Citera
2025-02-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Är det verklighetsfrånvänt att inte skicka in levande måltavlor?
Ok, du pratar om salvor.
Om jag skulle göra samma massaker så skulle jag först skjuta de mål jag hade. När alla låst in sig, vilket bör ha skett innan poliserna han fram, så hade jag fixat skydd och lagt mig på golvet i en korridor. Där hade jag haft perfekt skottlinje åt alla håll och med det hade jag plockat dem en och en med punkteld.
Eventuellt hade jag även fixat gasmask och hörselskydd för att motverka dessa polisvapen med.
Detta är vad polisen borde förväntat sig och du hade som polischef skickat in dessa poliser till en säker död.
Men, vad förstår jag när du förstår så mkt bättre?

Du menar att polisen ska skickas rakt in i huvudgången? Ja då lär de massakeras. Jag tar för givet att det finns fler ingångar än just huvudingången. De kunde väl ha tagit sig in från olika fönster till klassrummen t.ex och omringat psykfallet?

Polisen tränar ju inför såna här insatser för att de just ska kunna gå in på direkten och rädda liv. Vad är poängen med den träningen om de sen inte går in vid skarpt läge?
Senast redigerad av Kimma7 2025-02-06 kl. 14:08.
Citera
2025-02-06, 14:05
Medlem
RutgerFuchss avatar
Syriska medborgare finns bland dödsoffren, något som bekräftas av Syriens ambassad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in