2025-02-06, 13:00
Medlem
Det er absolutt mulig at motivet kan være ideologisk ja, det er også mulig at det ligger en diagnose bak eller bare ren ondskap. Kan du dkomentere at han har asperger, eller er det bare noe du tror?
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Nej det kanske du inte har. Men du skrev väl innan att "det kan väl vara tänkvärt?"

Nej är alltså svaret på din undran om den tanken var tänkvärd.

Svaret är att han är en aspie, så han tänker ej sådär.
Citera
2025-02-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja enligt denna artikel har de gått in direkt som de skall göra, men inte hittat gärningsmannen förens allt var över 1 timme senare. 130 poliser!

Detta citat: "Drygt tio minuter efter att polisen larmats till platsen anländer insatsstyrkan och inleder en genomsökning av de delvis rökfyllda lokalerna." Det måste väl då vara en lokal insatsstyrka? Inte den som kom med helikopter från Stockholm?

Kanske får jag fel i att polisen inte agerat om detta stämmer.

Insatsstyrkan kom inte med helikopter, den första var det bara totalt 2 pers i (pilot & andrepilot) och den andra 5 pers varav 3 släpptes av på platsen direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Å andra sidan är fingeravtryck värdelöst om personen inte blivit daktad tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Allas fingeravtryck finns inte i register.

Alla som har migrerat till Sverige måste väl lämna fingeravtryck för LMA kort och alla som har pass får lämna fingeravtryck och det gäller väl också främlingspass
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det går att förstå att DNA tar tid att testa. Det är säkert något labb som har kontorstider.

Men hur många minuter ska det ta att verifiera fingeravtryck? Det borde gå på mindre än en timme. Polisen daktar nån på fem minuter.

Jag kanske missat något. Men hur är du så säker på att polisen har deras fingeravtryck sedan tidigare att jämföra med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Överintelligenta alltså? Har du belägg för det bisarra påståendet?
Elon musk tex
Är allmänt känt

För rättvisans skull finns det en annan grupp också som har låg kognitiv förmåga dvs lite utvecklingshämmade
Senast redigerad av popll 2025-02-06 kl. 13:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Jag hör någon med brytning säga" jobba, man måste jobba!"

Ja det är ju väldigt troligt att nån säger det under en pågående skjutning...
Citera
2025-02-06, 13:02
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Det märkliga är ju de som ligger kvar och trycker i klassrummen. Varför öppna inte fönstret och hoppade ut? Det första man skulle göra

Just det. Tyvärr har mupparna i samhället som oftast freeze beteende.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Man uppträder inte inför polisen när man söker licens.
Man skickar ansökan med post, eller mejl.
Är nog väldigt få som lämnar in ansökan över disk idag, även om det går..

Jag är chockad över hur lätt det verkar vara att få vapenlicens i Sverige. Hade ingen aning om hur proceduren gick till innan det här hände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Alla som har migrerat till Sverige måste väl lämna fingeravtryck för LMA kort och alla som har pass får lämna fingeravtryck och det gäller väl också främlingspass
Var det många ”vi vill inte anmäla” som studerade där?
Ny kanske de inte tycker det är så bra ändå
Citera
Medlem
Har det kommit fram exakt vilka vapen som användes vid skjutningen?
Citera
Medlem
Gällande TV4's "experter" som "verifierat" att GM skriker "Ni ska bort från Europa":

Jag köper inte att det är det han skriker. Det rimmar helt enkelt inte med satsmelodin i det som skriks. Det låter i mina öron mer som "Ni ska fucking ropa!" men med ett nästan Skånskt "gomsegels-R" i "Ropa".
Jag får inte in "Ni ska bort från Europa" får inte plats i det som skriks. Sen låter det som flera andra sagt som att rösten som skriker är längre bort än den som skjuter. I ett annat klipp hör man hur tomhylsor landar på golvet, men rösten som skriker det omdebatterade är längre bort.
Såklart svårt att avgöra med en vanlig mobilinspelning.

Men jag menar att TV4 gjort fel och gått på en mina här.
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Men herre gud bara för att man är med på ett foto här och där betyder inte att man vill umgås med familjen jag är förvisso ingen enstörning men tycker det finns idioter jag gärna håller på avstånd i min släkt, men vid tillställningar så biter jag ihop och tar mig dit av respekt för mina föräldrar.

Sedan växte jag upp med en barndomsvän som påminner lite om GM. Misstänker att han också har någon underliggande diagnos han tycker verkligen inte om folk men konstigt nog gillar han mig. Mig kunde han besvära i flera timmar med prat och skratt, men sina syskon som han knappt träffat på 5 år avrundar han samtalen på ett par minuter.

Sedan ser ju majoriteten av fotografierna ut att vara tagna av någon annan i smyg och han ser inte direkt lycklig ut.

Du har inte läst orsaken till min kommentar.
Den gällde dip:s dumma påstående om att polisen inte skulle ha vetat identiteten på mördaren trots att man stängt av ett halvt kvarter i stan och sprängt sej in i hans lägenhet. Och detta gjorde man i ett mycket tidigt stadium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in