2025-02-06, 12:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Jo, tyvärr kan nog mycket härledas till den nedskärning sossarna gjorde i psykvården på 90-talet.

Det släppte lös alla galningar ut till samhället

Psyk-Ädel reformen kom 1995 med den var utarbetad tidigare av Bo Könberg ( Folkpartiet ) som stod bakom hela iden.

men 1995 var det sosseregering.
Citera
2025-02-06, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anythiing
Håller med i detta, har själv AuDD (Autism och ADHD) och en jämförelse de gav mig var ”jag har ju glasögon för jag har dålig syn så jag förstår..” jo för det är ju liknande.. 🫠 Blir totalt överkörd av socialen som gång på gång tycker att jag är oengagerad, har låg motivation, icke mottaglig, känslokall och så vidare... Ja om man inte känner mig eller vet något om mina diagnoser kanske. Men de vägrar lyssna och förstå.

Här har du hela kärnan till problemet. Ja vi vet vad npf är men vi har ingen kunskap hur det fungerar i praktiken med samsjuklighet , vilka egenskaper som påverkas osv och så fortsätter de sitt myndigehtsdravel som inget hänt. Soc har en stor delaktighet i detta och det är detta som politiker borde diskutera ihop med kunskap om npf på skolor inte att skärpa vapenlagar för jägare.
Citera
2025-02-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han borde framför allt ha haft vårdpersonal omkring sig dygnet runt. Så här sjuka människor ska inte bo ensamma i egen lägenhet.

Exakt samma mönster som killen i Linköping som högg ner två personer, varav ett var ett barn. Psykiskt sjuk ensamvarg som bodde i egen lägenhet. Det är åt helvete. Så här sjuka personer ska ha övervakat boende dygnet runt. Gruppboende eller sluten psykvård i nån form ska de ha.
Det skulle i så fall kräva en lagändring; man kan inte tvinga folk att ta emot vårdpersonal i hemmet om de inte vårdas enligt LPT.

Som det är nu kvalificerar inte NPF-diagnoser för LPT.

(Om mördaren i Linköping var aktuell för LPT, vet jag däremot inte.)
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Såg dom här bilderna nu. Inte en kille som log särskild mycket det här, vad? 😁 Iaf Inte på dom senaste åren......

Vilka semestrar, dock. Och i usa under plandemien.

Hans föräldrar verkar ha daltat enormt med honom. Bjudresor till Thailand, Jamaica och USA, bara de senaste åren.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Hur länge pågick själva skjutandet?

Eftersom han inte sköt vem som helst eller alla blir det mindre intressant. Antalet verkar inte ha varit hans drivkraft, då hade det varit hundratals när han kunde skjuta i timmar vad det verkar. Nu sköt han "bara" 16 personer. Dom är utvalda personal av olika slag. Sen slumpvisa offer som kommit emellan just där han sköt.
Citera
2025-02-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Håller med. Politikerna har skapat ett samhälle som inte alla passar in i. Man kan då inte ha myndigheter som jagar dessa personer och försöker få de passa in i en praktisk samhällsmall.
Man bör istället försöka skapa ett samhälle där folk har utrymme att vara som de är.

Men genom att skapa ännu mer förbud och lagar vill man försöka tygla olikheter. Det kommer aldrig att gå. Man måste se till att ge olikheter plats i samhället. Att alla ska stå på led och gå till jobbet varje vardag kl 8 för att sluta kl 17. Detta för att nå upp till 40h/vecka. Fixar man inte det ska man genomgå olika omprogrameringsprogram genom Försäkringskassan eller Arbetförmedlingen.

Kanske dags för samtliga politiker att läsa på lite och ge folk utrymme att leva ett eget liv. Inte ett liv utstakat av staten som är utformat för att uppnå maximal ekonomisk tillväxt. Är väl skit samma att uppnå ekonomisk tillväxt om folk ändå mår dåligt.

Jo men precis. Många gånger känns det förlegat hur vi har byggt upp samhället. Det är inte alla ungar som trivs med att sitta rakt upp och ner på en stol och lyssna koncentrerat på en lärare som babblar. Bara en sån sak som att vi är skapta för att röra på oss medan skolan bygger på stillasittande under typ 6-8 timmar per dag, 5 dagar i veckan. Det går ju emot den mänskliga naturen även för en person utan några psykiska problem. Och så har vi politiker som gärna pekar på andra men har svårt att rannsaka sin egen politik.
Citera
Medlem
OM han skulle varit rasse så måste det vara den dummaste rassen av alla. Vem fan hatar en annan ras och reser till Jamaica för att vara bland mörkhyade?

Fittmedia kommer få det till rasmotiv, även om det var ett brott mot hela samhället. Efter det kommer det fokuseras på fel saker och inget kommer ändras vad gäller de faktiska problemen vad gäller exempelvis psykvård.
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Har dom sagt att dom inte besvarade elden?

Om du kan göra saker bättre så se till att bli polis då

Ja, en polis sa just i SVT att de inte avfyrade några skott, vilket låter märkligt om de blev beskjutna.

Sedan tog det en timme innan de påträffade GM igen?

Bilden är att polisen väntar till dess att tyngre bestyckad polis anländer.

Går inte det emot det senaste PDV-direktivet, att finna och oskadliggöra GM?

Kort sagt: Det hela är över sedan länge när polisen väl sätter igång. Men efteråt är det stor show med blinkande ljus, helikoptrar, folk som rycker fram iförda full mundering, o.s.v.

Men som har sagts: Det var en stor skola med mycket yta. En svår uppgift.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Nej det har de verkligen inte. Dåligt med kompetens överlag har de, men framför allt finns ingen kunskap i npf-diagnoser. De verkar heller inte intresserade av att lära sig förstå. Jag försökte hjälpa en person med autism i dennes kontakt med soc gällande en vårdnadstvist. Det var vidrigt att bevittna hur de bar sig åt, från högsta chef ner till vanlig socionomkärring.

Instämmer fullt ut. Finns inget ansvar för helheten. Man ser endast till sitt begränsade uppdrag och agerar i mångt och mycket väldigt fyrkantigt. Såväl skola och sociala myndigheter borde få utbildning om vad npf innebär. Att det handlar om bristande förmågor och inte bristande vilja hos dessa individer.
Citera
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Priserna mellan en ny AR15 och Ruger PCC är några tusen. Ingen av dom är jättedyrt, 12-20.000kr.
AR15 har ett mer kraftfullt ljud. Men ljudbilden kan även ändras oavsett vapen med tex ljuddämpare eller olika ammunition.
Om det låter pang eller boff osv tror jag en inte vapenvan person har svårt att beskriva. Det är när man jämför man hör skillnader annars smäller det bara.

Och varför skulle polisen gå ut med att det var en AR15 direkt?
Jag tror man väntar med uppgifter tills man har samlat allt.
AR15 kan ha använts men det spelar ingen större roll. Det är mest media och okunniga som förknippar just de geväret pga felaktigheter kring nya reglerna från 2023 och att AR15 används vid terrordåd, bla mot dom svenska fotbollssupportrarna (om jag mins rätt).
Man vill så gärna de de nya reglerna skulden trots att det bara handlar omnutseende på vapen och inte dess funktion.

Det är ungefär 100% prisskillnad. Ruger PCC slumpas bort för 7-8k pga att alla som har råd vill ha AR.

Polisen skulle gå ut med att det var en AR15 direkt på grund av att polisen vill förbjuda AR15 och gärna piskar upp antipatier mot vapen med det "förbjudna utseendet".

Och så ett tillägg till min tidigare post:

6. På presskonferensen kallar polisen det för ett ”gevärsliknande vapen”. Låter som en Ruger PCC, som ju ser ut lite som ett vanligt jaktgevär. Hade det varit en AR15 hade polisen direkt uppfattat vad det var, och ingen polis hade kallat det för "gevärsliknande".
Citera
2025-02-06, 12:09
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indocte
I Örebro län har drygt 41 000 av länets 276 000 invånare utländsk bakgrund. Detta innebär att 15 procent av befolkningen har utländsk bakgrund
Knappast 15 procent invandrare på skolan vid tiden för skjutningen, utan att veta tippar jag på att långt över 50 procent av de studerande var invandrare kanske rent av 70-80 procent.

Nyadeln tar mycket av samhällets resurser.

Då blir det också invandrare som stryker med.
Enkel logik.
Citera
2025-02-06, 12:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indocte
I Örebro län har drygt 41 000 av länets 276 000 invånare utländsk bakgrund. Detta innebär att 15 procent av befolkningen har utländsk bakgrund

Blattarna har ynglat av sig i flera generationer nu så de där siffrorna ljuger lite.

De som är födda i Sverige av föräldrar födda i Sverige räknas inte som "utländsk bakgrund" hur mycket Abdullah de än är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in