2025-02-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Nej det har de verkligen inte. Dåligt med kompetens överlag har de, men framför allt finns ingen kunskap i npf-diagnoser. De verkar heller inte intresserade av att lära sig förstå. Jag försökte hjälpa en person med autism i dennes kontakt med soc gällande en vårdnadstvist. Det var vidrigt att bevittna hur de bar sig åt, från högsta chef ner till vanlig socionomkärring.

Håller med i detta, har själv AuDD (Autism och ADD) och en jämförelse de gav mig var ”jag har ju glasögon för jag har dålig syn så jag förstår..” jo för det är ju liknande.. 🫠 Blir totalt överkörd av socialen som gång på gång tycker att jag är oengagerad, har låg motivation, icke mottaglig, känslokall och så vidare... Ja om man inte känner mig eller vet något om mina diagnoser kanske. Men de vägrar lyssna och förstå.
Senast redigerad av Anythiing 2025-02-06 kl. 12:08.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Snart bör väl dom första intervjuerna med skadade komma.
Antar att Aftonbladet smyger omkring på sjukhuset i vit rock för att kunna va först med detta, eller andra nyheter för stora rubriker med många klick.

Intervjuer med drabbade bör ge klarast bild om händelsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Bidra du till samhället sen får du se hur mycket samhället bidrar till dig när du blir sjuk.

Word!

Det är inte mycket man får tillbaka av det man bidragit till. Man blir ifrågasatt, misstänkliggjord och kallad för diverse saker av allmänheten, som aldrig själva varit i samma situation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Läste också att han bland annat hade tillstånd på en 30-06:a. Den är ju ingen ärtbösssa direkt.

Verkar även som om han var en god skytt, i brist på annat sätt att beskriva det.

En polis sa uttryckligen på P1 igår att GM sköt mot dem med ett gevär. Han kan förstås ha haft mer än ett vapen
Citera
2025-02-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Det är bra att man inte daltar med desss personer med påhittade diagnoser för att slippa bidra till samhället. Parasiter ska bekämpas.
Det ska inte daltas med nån, men kompetens hos folk som får betalt för att hjälpa andra är väl det minsta man kan begära. Dessutom är det få som väljer att bli udda och leva i utanförskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Hur vore det om de började att tala om den svenska sjukvården och psykvården? Hade varit mer lämpligt… nästan så manblir lite konspiratorisk när de är så snabba att kommentera om censur och lagar.

Håller med. Politikerna har skapat ett samhälle som inte alla passar in i. Man kan då inte ha myndigheter som jagar dessa personer och försöker få de passa in i en praktisk samhällsmall.
Man bör istället försöka skapa ett samhälle där folk har utrymme att vara som de är.

Men genom att skapa ännu mer förbud och lagar vill man försöka tygla olikheter. Det kommer aldrig att gå. Man måste se till att ge olikheter plats i samhället. Att alla ska stå på led och gå till jobbet varje vardag kl 8 för att sluta kl 17. Detta för att nå upp till 40h/vecka. Fixar man inte det ska man genomgå olika omprogrameringsprogram genom Försäkringskassan eller Arbetförmedlingen.

Kanske dags för samtliga politiker att läsa på lite och ge folk utrymme att leva ett eget liv. Inte ett liv utstakat av staten som är utformat för att uppnå maximal ekonomisk tillväxt. Är väl skit samma att uppnå ekonomisk tillväxt om folk ändå mår dåligt.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Har någon en länk till uppgiften om att socialtjänsten haft ett möte i lokalerna specifikt dagen och tiden för skjutningen?
Citera
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantani
Sett flera gånger nu att personer nämns som ”saknade” i media. Tror vi de är inkluderade i de 10 som avlidit och personer helt enkelt inte är informerade än eller håller polisen tillbaka antalet tills de vet mer säkert?

Familjen ska först underrätta familjen, du får vänta.
Den man inte får kontakt med är helt enkelt saknad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad gjorde poliserna inne i byggnaden under den timme som dom påstår sig befunnit sig där utan att varken besvara elden eller konfrontera GM??

Det är 17000 kvadratmeter att söka igenom

De gick säkert systematiskt från dörr till dörr. Om GM redan hade begått självmord så hördes inga fler skott och de kunde inte veta var han satt och campade
Citera
2025-02-06, 12:02
Medlem
Citat:
Vad gjorde poliserna inne i byggnaden under den timme som dom påstår sig befunnit sig där utan att varken besvara elden eller konfrontera GM??
De väntade på att få dina klarsynta instruktioner, gå in först och visa hur det ska gå till nästa gång är du snäll!
Citera
Medlem
Citat:

Har dom sagt att dom inte besvarade elden?

Om du kan göra saker bättre så se till att bli polis då
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han borde framför allt ha haft vårdpersonal omkring sig dygnet runt. Så här sjuka människor ska inte bo ensamma i egen lägenhet.

Exakt samma mönster som killen i Linköping som högg ner två personer, varav ett var ett barn. Psykiskt sjuk ensamvarg som bodde i egen lägenhet. Det är åt helvete. Så här sjuka personer ska ha övervakat boende dygnet runt. Gruppboende eller sluten psykvård i nån form ska de ha.

Hur kan man veta att någon är kapabel till något liknande när personen aldrig är dömd för något våldsbrott?

Du ska veta att massor av våldförövare som är dömda och har bott på rättpsyk bor på vanliga LSS-boenden idag som de åker ut och in från när de ibland begår nya brott. Personal på gruppboenden kan inte förhindra att de begår brott igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in