2025-02-06, 11:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du verkar inte förstå att ett samhälle inte kan ha miljoner parasiter. Skulle kommunen finansierat hans TV-tittande tills han satt på hem för dementa och kollade TV? Felet var att han en uppenbart störd person om man ser till hans prestationer i skola och på arbetsmarknaden gavs tillstånd att äga vapen. Om han blivit vräkt och uteliggare hade det fått hanteras det har alltid blivit så för människor som inte vill arbeta.

Jag har svårt att se hur ett samhälle kan ha 1 promille av en miljon som tar till vapen. Eller ens en hundradels promille.
Citera
2025-02-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast det stämmer inte alls i detta fall. Har flera polare som är lärare och på deras skolor så har man pratat och tränat inför såna här scenarier i flera år. Ibland i samarbete med polisen. Många lärare har nog bara gått och väntat på att något sånt här ska hända.

Och ändå får GM gå runt där och slakta människor i 1 timma medans polisen tittar på. Får vara glada att GM avslutade livet på sig själv annars hade han kunnat rensa hela skolan.

Var det verkligen det här poliserna förberedda sig inför? I så fall blev det inget lyckat resultat.
Citera
2025-02-06, 11:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Då får man börja ge vanlig polis tillgång till automatvapen. Om vanliga medborgare kan få vapenlicens och tillgång till automatvapen så måste såklart polisen ha tillgång till det också, det säger sig självt. Vad är anledningen till att polisen inte har det redan?

Polisen har tillgång till automatvapen även om de inte har med dessa som standard i de vanliga radiobilarna.

Men även om de haft automatvapen hade de förmodligen inte kunnat förhindra Rickard att döda tio pers i detta fall. De kan inte bara gå in och börja peppra då de inte har någon koll på situationen. Då riskerar de bara att råka skjuta oskyldiga.
Citera
2025-02-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Varför svamlar du om vapen när du inte kan nånting? En vanlig pistol är ett automatvapen med den definitionen. Tror du polisen har revolvrar?

Polisen gjorde bedömningen att deras vapen inte räckte till mot GMs, annars hade de såklart gått in och avslutat honom. Det fattar du väl.
Citera
2025-02-06, 11:52
Medlem
Har inte läst hela tråden, men har det framkommit nåt motiv? Var offren invandrare? Kan det ha funnits rasistiska motiv?

Psykiska problem borde vara skäl att ej bevilja vapenlicens.
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Polisen har tillgång till automatvapen även om de inte har med dessa som standard i de vanliga radiobilarna.

Men även om de haft automatvapen hade de förmodligen inte kunnat förhindra Rickard att döda tio pers i detta fall. De kan inte bara gå in och börja peppra då de inte har någon koll på situationen. Då riskerar de bara att råka skjuta oskyldiga.

Särskilt som gm kastade rökgranater så de såg ingenting.
Citera
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag har svårt att se hur ett samhälle kan ha 1 promille av en miljon som tar till vapen. Eller ens en hundradels promille.
Du har svårt förstå varför ett samhälle inte kan ha miljoner parasiter som likt fågelungar sitter och gapar efter mat? Var kommer mat och logi ifrån? Vem betalar?
Citera
2025-02-06, 11:53
Medlem
Citat:

Men något måste de göra. Bättre att göra något än att låta GMs gå runt där fritt och göra vad fan han vill i en timma. Bättre att göra något än ingenting alls. Det kunde ändå inte bli värre än vad det redan var.
Citera
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Gärningsmän som Richard lär öka i samhället, lex USA, medan gärningsmän som Flink lär hålla sig på en stadig nivå. Oavsett måste samhället förstå hur NPF fungerar och stigmat minska. Vi behöver inte ett högersamhälle där alla människor har en etikett och faller under samma ramar. Människan är betydligt mer organisk än så.

Detta är i grunden samhällets fel där vi tidigt stöps i samma form. Killen är ett offer för okunskap om hur våra hjärnor fungerar. Det kommer aldrig gå att lösa med tuffare tag, vi behöver utbildning, utbildning, utbildning. Mer pengar och insatser. Men pengarna och insatserna finns inte. Allt är utsålt, ett fåtal tar den stora delen av kakan medan det offentliga saknar resurser. Invandringen är en bisak.

Jag har själv varit nära radikalisering, åt vänster, åt höger, mot samhället. Jag har autism. Jag ser inte att samhället går i rätt riktning. Det här kommer bara fortsätta, och fortsätta.
Jag instämmer i det du skriver om NPF men problemet handlar inte om höger- eller vänsterpolitik. Alla partier har varit delaktiga i att montera ner samhället och förstöra förutsättningarna för vården och socialtjänsten under flera decennier i Sverige.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Och ändå får GM gå runt där och slakta människor i 1 timma medans polisen tittar på. Får vara glada att GM avslutade livet på sig själv annars hade han kunnat rensa hela skolan.

Var det verkligen det här poliserna förberedda sig inför? I så fall blev det inget lyckat resultat.

Källa på att Rickard fick gå runt ostört i en timme? Jag tror att hans aktiva tid som skytt var betydligt kortare än så.
Citera
2025-02-06, 11:54
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Polisen gjorde bedömningen att deras vapen inte räckte till mot GMs, annars hade de såklart gått in och avslutat honom. Det fattar du väl.
De gick in så jag vet fortfarande inte vad du svamlar om. Han hade skjutit sig innan de hittade honom.
Citera
2025-02-06, 11:55
Medlem
Citat:
Källa på att Rickard fick gå runt ostört i en timme? Jag tror att hans aktiva tid som skytt var betydligt kortare än så.

Kanske, kanske inte. Hur som helst så var det GM som satte stopp för sig själv. Polisen gjorde inte ett skvatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in