2025-02-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Undrar om det här dådet kommer inspirera till ytterligare skoldåd utförda av svenska incels. Vi kommer nog se fler.
Eller av invandrare som vill hämnas. Vi har definitivt inte sett den sista skolskjutningen i Sverige i alla fall.
Citera
2025-02-06, 11:42
Medlem
Jag ser att fler bilder har laddats upp på GM. Det är så stor skillnad på bilderna från när han var mindre där han ser glad och lycklig ut, han har kompisar och är med i fritidsaktiviteter. Sedan ser man bilderna från ungdomen där han har den här kalla, tomma och mörka blicken. Han ser sammanbiten och blek ut. Vilken otroligt stark kontrast till bilderna från när han var liten (ser ut att vara runt 10 år). Häpnadsväckande!
Citera
2025-02-06, 11:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellasgarden
Exakt, och det var ju det vi kom fram till. Han hade kapacitet att ta jägarexamen, fixa vapenlicens och planera en attack, men han ville inte arbeta.

Det här är kärnan i offermentalitet – att skylla på samhället istället för att ta ansvar. Han var inte chanslös, han valde bara fel.
Vad hade alternativet varit? Snabbkurs i hemvärnet och åkt till Ukraina som frivillig.
Citera
2025-02-06, 11:43
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
nu förstår man varför polisen inte besvarade elden från GM. Det kan ha funnits elever och lärare i korridoren som kunde då bli träffade.
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rimligen borde väl han ha visat tecken på kraftigt avvikande beteende tidigare. Sluten psykvård hade nog varit det lämpligaste för honom.
Precis.. Rickard säger "något" med sina blanka ögon.. som han vore död inombords alt krigsskadad.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Han poserar även med hockeyklubba utan att ha blivit hockeyprofs😉
Jag tycker bilderna som barn ser väldigt vanliga ut.
När han är äldre ser han mer tom ut i blicken.
Gissar att han utsatts för något under skoltiden, övergrepp, mobbing eller liknande som tillsammans med ev diagnos format honom till enströring.
Någon anhörig kan säkert ha varit jägare men det för ju inte någon till mördare.

Snasvaglas är en 'fudd' som dikallart i Amerika. Min gammelfarmors bror jagade också. Han hade som ung vapen utan licens, för det fanns ingen vapenlag i Sverige när han började jaga. Konstigt nog var det bara bråkdelen av dagens vapenvåld i Sverige för 100 år sedan, fast alla bara kunde gå och beväpna sig om de ville
Citera
Medlem
Megadolmes avatar
Hade han inte kunnat sjukskriva sig o få soc-bidrag då? Då behöver man inte söka jobb, han verkade ju inte vara i form psykiskt? Det skulle säkert en psykiatriker också anse? Psykiatriker har dock skyldighet att anmäla om man är olämplig vapeninnehavare, så han kanske inte ville söka vård?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Exakt samma uppfattning jag fått. Jag bor i Örebro och har en anhörig som jobbar på skolan.

Ledig i går. Enligt den personen har soc personal uppdrag eller aktiviteter på skolan. Det ska även finnas soc-personal bland offren.

Det är dåligt att detta inte lyfts mer. Just nu triggas rasistmotivet mest.
Har soc upphandlade utbildningar för sina klienter på skolan?
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Då det inte blir nåt åtal, så nej.

Betyder det att locket bara läggs på? Fup blir sekretessbelagd? I så fall, ett utmärkt sätt att så ännu mer splittring i landet.

Slutlig presskonferens: Vi har jobbat robust och vet nu med säkerhet vem GM är, vi har inte funnit några motiv, och av hänsyn till anhöriga lämnar vi inga fler uppgifter. Slut på meddelandet.
——-

Påminner om Tjernobylkatastrofen där det var tydligt att de ljög och mörkade om att det var säkert att vistas ute. Högdjuren flydde Uppsala, men gemene man fick bristfällig information. Minns att de höjde ribban för ofarlig bequerellnivå rejält, allteftersom den steg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Ser inget konstigt i den bilden. Hade gladeligen poserat med jaktkläder å vapen i den åldern, luftgevär hade var å varannan familj. Förmodligen är nån i familjen jägare så inget konstigt om det blev ett intresse även för Rickard.

Var ser ni den bilden?
Citera
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Första poliser på plats hade, trots gällande taktik för pågående dödligt våld, inte rusat in och försökt stoppa gärningsmannen utan inväntade insatsstyrkan.
Vad innebär den taktiken?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Samtidigt så med alla tomma magasin som det nu nämndes om på pressträffen så undrar iaf jag -fortfarande- om inte som sk. "saknade" ligger utanför den så här långt officiella siffran.

Aha, du tror att det är fler än 10 dödade, men var är isf kropparna, eller tror du att polisen ljuger om antalet, det tror inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in