2025-02-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nle201
Beträffande halv-automat, vilket vi kan utgå från, så får det endast vara 5 skott per magasin, dock vet vi inte om magasinet var manipulerat att innehålla flera.

Men om man drar ett snävt snitt, vilket jag själv inte tror, så kan det handla om,10×5=50*skott, men som sagt, detta är bara ett generöst estimat. Jag tror befintligt lägre.
Man får inneha större magasin. Det är bara vid jakt magasinstorleken är begränsad till fem patroner.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
På ABs film kan man höra 7-8 snabba skott. Så det måste vara mer än 5.
Möjligt. Eller två vapen.
Men troligt hade han olika storlekar på magasin. Det är vanligt.
Men för jakt får man inte använda mer än 5, men det hindrar ingen att köpa större.

Jag har för 5, 10 och 17 till mina gevär.
Citera
Medlem
Taebbans avatar
Utifrån bilderna som tidigare publicerat så verkar han ju vara ganska berest för att vara en enstöring.
Citera
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Körde bil?? Han hade väl inte körkort

Misstänker nog att man kan begå ett ringa lagbrott och köra bil även om man inte har något körkort. Speciellt om man planerar en masskjutning på en skola…
Men - det som talar för att han INTE kört bil till skolan själv är ju att polisen då borde ha hittat en bil som stått parkerad ända sedan i i tisdags och någon sådan info har ju inte kommit fram.
Misstänker att han helt enkelt promenerat.
Knappt en timmes promenad så fullt rimligt. Hade han gevären i fodral liknande lång väska är det ingen som skulle reagera (hur många går inte runt med t ex innebandyklubbor i fodral till och från träning)?
Citera
Medlem
Han var säkert på droger. Skulle inte förvåna mig alls.

Det är mycket man kan som är omänskligt, när man är på droger.

Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Jag har 3studsare kal 30.06 och 6,5mm och 2hagelbockar kal12

Uppskattar att de väger ca3,5kilo styck = 10kilo/3st
Ammo är mycket tungt = 20-30kilo (Polisen sade ju 10st tomma magasin plus ytterligare mängder av oanvänd ammo bredvid kroppen)

Har fasen har han tagit sig till skolan?
Citera
2025-02-06, 11:19
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Så kan det vara.
Tycker dock att AR10/15 bör smälla högre. Men de kan ju varit ljuddämpare på också.
Känns som det inte spelar så stor roll.
10/22 (22lr) har nog inte använts.
Ruger PCC är väldigt vanlig och ganska trolig.

Oavsett vad han haft för vapen så är det troligt olika kalibrar.

Mycket tjat om AR15 överallt, nästan som en önskan då det blivit en hets kring AR sen det blev godkänt 2023.
Det folk missar är att det som är nytt är hur vapnet får se ut, alltså tex kolv, handtag, skenor osv och inte själva funktionen av geväret.
Halvautomat har varit godkänt sedan väldigt länge.
Blir ändå intressant att följa politiska efterspelet här.
Vad gäller vapen. Oavsett vilka har använts här så tror jag att den gemensamma nämnaren är svarta vapen med långa magasin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Va fan har inte stolpskotten ens tillgång till svensk media som alla har bild på rätt GM?
Skrämmande lättlurat folk. Nån länkar en bild en gång och utan grund så hakar hundratals på..
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhx
De flesta automatkarbiner har magasin med 20-30 patroner. Så 200-300 skott? Om alla var automatvapen.
Väldigt udda kille.. sett för mycket på film.
Fortfarande intresserad av hans familje-konstellation då han var utfryst och..
sannolikt inga riktiga vänner.. gaming kille antar jag med för mycket vapen och 4 licenser.
Ett av barndoms fotona bär han ju vapen vid sommarstugan.. så det började tidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och varför i helvete skulle de ha lagt märke till honom? Han var en så totalt insignifikant person att inte ens hans grannar kände igen honom. Sinnebilden av en nobody. Jag ser hundra likadana varje dag och jag kommer inte ihåg en minut senare vad de eventuellt bar på. Vad menar du att folk längs vägen skulle ha tänkt? ”Kolla där går han som kommer att vara värdskänd som massmördare senare idag. Ser man ju direkt hur sjukt suspekt han är. Typisk gångstil för blivande skolskyttar.”

Släpa på VAPEN och AMMO som väger runt 30-40kilo tror du inte väcker uppmärksamhet?
Citera
2025-02-06, 11:20
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Det är inte helt ovanligt att personer som har invandrat har tveksamma personuppgifter och även i vissa fall mer än en identitet för att få dubbla bidrag.

Kan inte vara lätt att identifiera de omkomna.
Citera
2025-02-06, 11:20
Medlem
Väldigt lite har egentligen kommit ut gällande RAs livssituation. Vet inte huruvida killen hade diagnoser eller inte.
Av erfarenhet vet jag att det finns många med oidentifierade eller uteblivna diagnoser då många saknar sjukdomsinsikt och inte vill söka vård inom psykiatrin.
Det finns så många föräldrar till barn som inte accepterar diagnoser och väljer att inte söka vård i tidig ålder.
När barnen sedan växer och hamnar i puberteten ökar deras problematik vilket medför att tonåringar och unga vuxna är i princip obehandlade och odiagnostiserade och får allvarliga problem med att fungera i samhället.

Med det sagt vet jag inte hur RA har haft det historiskt med sitt mående, men av det lilla som hittills kommit fram är det uppenbart att han inte fungerade i samhället. Vad detta beror på vet endast familj och han själv samt eventuella vård- och kommunala kontakter.

Det finns tusentals RA ute i dagens samhälle som är o-kapabla till att själv söka hjälp för att få struktur till sin situation.
Citera
2025-02-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja får inte alls bilden av ett rasistdåd, hur gärna TV4 vill få det till det.

Jag återkommer när namnen på offren blivit offentliga. Innan dess finns en viss, liten sannolikhet att det är ett rasistdåd men jag tror mer på socialtjänstspåret.

Jag håller helt med, att hans indragna försörjning är motivet till vad som har hänt. I ljuset av det är ju platsen ”skola” egentligen slumpmässig och inte riktad mot skolan som sådan utan bara att de råkade befinna sig där. Nu pratas det endast om skolsäkerhet i alla medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in