Citat:
Ursprungligen postat av
WhitePw99
Alla sosskärringar jag haft att göra med har varit vidriga, arroganta och inkompetenta jävla sopor. De ska hjälpa människor som inte kan försörja sig själva inte godtyckligt sitta och neka folk på rena petitesser.
Så det är inte konstigt om de får hat. I synnerhet inte om hela din försörjning (om du blir hemlös bokstavligen eller ej) ligger på dem och de nekar dig över något godtyckligt som att du sökt 3 jobb för lite.
Kanske är det lagen i sig som måste ändras, så att den är mer strukturerad i vad som krävs så att de inte godtyckligt kan bete sig på det sättet hur de själva vill. Det är väl en del av problemet. Problemet är väl också att de just hellre fäller svenskar och folk som behöver hjälp än att ge dem pengar.
Det är ju nog så förnedrade att bara behöva gå till soss liksom & också bli nekad försörjning gör nog de flesta förbannade efter man också gått igenom massa jobbsökningar och ansökningar och skit.
Skoja inte. När jag inte hade råd med körtkort så fick invandrare hjälp med det, när jag inte hade råd med pendelkort till min flickvän så fick asylsökande det gratis. De får unika jobbmöjligheter och utbildningsmöjligheter osv som bara går till dem. Nej fyfan. Politikerna som godkänt denna invasion av vårt land kan alla dra åt helvete.

Milt sagt.
Ok, där skiljer vi oss. Good riddence till sosskärringarna om så är det fallet. Som sagt min erfarenhet av dem som yngre säger mig att de är as och jag har ingen som helst sympati för dem.
Skulle aldrig vilja ha med dem att göra igen.
Ditt inlägg är en uppvisning i offermentalitet och entitlement. Du ser dig själv som ett hjälplöst offer för systemet, samtidigt som du uttrycker en enorm rättighetskänsla, som om samhället är skyldigt dig något. Ingen respekterar en sådan inställning. Det som skedde i Örebro med Richard Andersson visar exakt hur farligt det är när människor går från att tycka illa om systemet till att rättfärdiga hat och till och med våld mot enskilda tjänstemän. Om du vill ha förändring, är detta det absolut sämsta sättet att argumentera för det.
Du klagar på att socialtjänsten nekar människor bistånd och kallar det godtyckliga beslut, men det du beskriver är i själva verket regler som gäller lika för alla. Försörjningsstöd är inget man får automatiskt. Det kräver att man uppfyller vissa kriterier, däribland att man aktivt söker arbete. Om du blir nekad stöd för att du har sökt för få jobb, handlar det inte om att någon godtyckligt bestämt sig för att sätta dit dig. Det betyder att du inte har uppfyllt kraven. Om du tycker att regelverket är fel, borde du argumentera för en förändring av lagstiftningen istället för att attackera enskilda tjänstemän som bara tillämpar de lagar och riktlinjer de är skyldiga att följa.
Att du säger att det är självklart att socialsekreterare får hat är en direkt rättfärdigande av det som skedde i Örebro. Om du inte förstår vad du egentligen argumenterar för, är det dags att ta ett steg tillbaka och tänka igenom vad det leder till när man avhumaniserar yrkesgrupper på det sättet. När du påstår att de "hellre fäller svenskar än att hjälpa dem" lägger du in en konspirationsteori i argumentet, som om socialtjänsten aktivt försöker förstöra för vissa grupper. Det är en grov förenkling av ett system som har många brister, men inte fungerar enligt den fantasibild du målar upp.
Du påstår att invandrare får allt medan du själv blir utan. Har du någon konkret data på detta, eller bygger du detta helt på din egen känsla av orättvisa? Att någon du känner fick avslag på ett stöd samtidigt som någon annan fick beviljat ett annat stöd är inte ett bevis på systematiskt förtryck. Det är en känslomässig reaktion som du sedan klär i ett narrativ som passar din världsbild. Om du vill förändra något borde du argumentera med fakta istället för att kasta ur dig anekdoter.
Ditt resonemang kring migration och ekonomi är en blandning av missförstånd och ren främlingsfientlighet. Att du listar utgifter kopplade till migration utan att samtidigt ta hänsyn till vad invandring också genererar i form av arbete och skatteintäkter gör att argumentet blir ensidigt och vinklat. Dessutom blir det ganska ironiskt att du själv klagar över att inte få bidrag, samtidigt som du tycker att andra människor som är i en utsatt situation inte borde få hjälp.
Att du avslutar med att skylla allt på kvinnor och äldre generationer och till och med talar om att boomers snart är döda visar tydligt att du egentligen inte är intresserad av att lösa problem, utan bara vill hitta syndabockar. Ingen kommer att ta dig på allvar när du pratar på det sättet.
Det som hände i Örebro är ett direkt resultat av den typ av retorik du använder. När människor upprepade gånger får höra att de är offer för ett system som är riggat emot dem, är det bara en tidsfråga innan någon tar steget från ord till handling. Att uppmuntra hat mot tjänstemän och sprida konspiratoriska teorier bidrar inte till att lösa något. Det gör bara att du gräver ner dig ännu djupare i en bitterhet som aldrig kommer att ge dig det liv du vill ha.
Men ja, det är alltid enklare att skylla ifrån sig istället för att ställa sig framför spegeln och vara hundra procent ärlig mot sig själv.