2025-02-06, 10:03
Medlem
Varför tar det så lång tid att identifiera de döda? Tydligen brann det på skolan i samband med massakern? Har mördaren försökt bränna liken? Identifiering borde väll gå lätt om det bara handlat om en skjutning. Nu skrivs det om tandundersökningar. Jag antar att de flesta så går till skolan har ID eller körkort med sig?

Aftonbladet skriver om att de saknas människor från socialkontoret. Det låter mycket konstigt. Jag är rädd för att det här kan vara något mycket värre än vad vi först trodde.
Citera
2025-02-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Hur ska man hantera en liknande situation i Norrland då om liknande händer?
Vänta på dom "tuffa" poliserna från Sthlm?

Dom är förövrigt inte tuffa alls.
I grupp och stort överläge kanske.

Men dom är nog inte så balla när dom är i uppenbart underläge eller civilt heller.

Polisen är ett skämt överlag i Sverige.

Det är ju en viss skillnad på vanliga poliser samt piketen och nationella insatsstyrkan, de sistnämnda är ju nästan mer som militärer.
Citera
2025-02-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Tragiskt, han var desperat och det finns ingen hjälp att få, skulle blivit hemlös

Ingen ursäkt till det han gjort.. finns massor med folk i samma situation som inte gör sånt här.. alla har ett eget ansvar för sin situation!
Citera
2025-02-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nja han hade skonat vita som det verkade..
Finns inga uppgifter om det, däremot som någon nyss skrev, så skall det eventuellt varit ett inplanerat möte på skolan från socialtjänsten den dagen. Sammanträffande? Jag tror inte på sammanträffanden.
Citera
2025-02-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Känns lite extremt, tycker väl det borde ske en bedömning från fall till fall isåfall. En ADHD-diagnos gör dig inte till en vandrande risk. Men, som du säger, går det inte sällan hand i hand med viss annan problematik.
ADHD innebär en försämrad impulskontroll. De måste väl ha en doktors godkännande för att få ta körkort t.ex.?
Citera
Medlem
Bara en sak
Tyckte Kungen och Silvia var så fina igår
Silvia: ”var tog det fina Sverige vägen”💞
De är hjältar
Citera
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ny presstäff från polisen kl.10.00.
Får vi veta något nytt eller blir det "det har jag inga uppgifter om" igen?

Något nytt borde komma men mest inga uppgifter antar jag.

GM verkar inte ha försökt skjuta sig in i klassrummen, av att döma av de vittnesmål jag läst ifrån som beskriver hur dom låst in sig och bara legat tysta och hört smällar från skotten.

Undra om majoriteten av dödsfallen kom till från folk som yrade runt i korridorerna?
Citera
2025-02-06, 10:06
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Varför tar det så lång tid att identifiera de döda? Tydligen brann det på skolan i samband med massakern? Har mördaren försökt bränna liken? Identifiering borde väll gå lätt om det bara handlat om en skjutning. Nu skrivs det om tandundersökningar. Jag antar att de flesta så går till skolan har ID eller körkort med sig?

Aftonbladet skriver om att de saknas människor från socialkontoret. Det låter mycket konstigt. Jag är rädd för att det här kan vara något mycket värre än vad vi först trodde.
Gissar att flera är svårt skjutna tex I ansiktet.
Sen kan det vara invandrare med få uppgifter om personen i Sverige. Kanske saknas anhöriga i Sverige för identifiering osv.

Det finns många sätt att fastställa annars med klockor, ringar, kläder, tatueringar osv men då måste ju någon känna till detta på personen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander

En del har nog inte släkt i Sverige
De får jaga anhöriga över halva jorden
Citera
Medlem
Varför MGM valt ut just dessa specifika offer på just den här specifika platsen ska jag inte spekulera i men drivkraften att verkställa det här vidriga attentatet måste grunda sig i något. Jag kan inte tänka mig att det ligger en enskild faktor bakom, utan det är nog en cocktail av olika ingredienser som fått jäsa ihop till en explosiv mix.

Jag såg precis att det ligger uppe en dokumentärserie på tv4 som handlar om nätsekten 764. Ni som inte känner till sekten får kolla upp det om ni är nyfikna. Det jag noterar är iaf att MGM passar in på pricken på dessa missanpassade sektmedlemmar. Är det här något som han har varit engagerad i? Kan isf definitivt ha varit en utlösande faktor som gjort att han gått från tanke till handling, då 764 går ut på att pusha varandra till att utföra dylika dåd...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Tragiskt, han var desperat och det finns ingen hjälp att få, skulle blivit hemlös

Kunde han inte suttit hos sina föräldrar och spela tv-spel ett tag tills det ordnat upp sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Finns inga uppgifter om det, däremot som någon nyss skrev, så skall det eventuellt varit ett inplanerat möte på skolan från socialtjänsten den dagen. Sammanträffande? Jag tror inte på sammanträffanden.

Kan vara både och…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in