Citat:
Ursprungligen postat av
Mzl2021
Nej, ingen vill det. Men efter man avskaffade mentalsjukhusen så är det där vi är många gånger. Jag vet (handläggarna säkerligen också) att det är svårt med vårdkontakter, remisser, utredningar och diagnos men grabben verkar ha haft ett nätverk runt sig och kontakt med psykiatrin verkar även de mest nerknarkade och nersupna klara av. Men inte RA.
Hur som helst, du undviker min poäng. Handläggarna var bakbundna utifrån den lagstiftning vi har och RA:s underpresterande när det kommer till att jobba sig mot självförsörjning. Socialtjänsten kommer inte kunna utreda för diagnoser, det är psykiatrins jobb.
Självklart följer de sina riktlinjer, och det är inte berättigat att rikta aggression mot dem. De gör sitt jobb, men för en person med psykisk ohälsa kan det kännas som att de motarbetar en personligen.
Om socialtjänsten ser att någon inte uppfyller kraven borde de ha flaggat för det tidigare. Samverkan mellan psykiatrin och socialtjänsten borde vara bättre.
Byråkratin är frustrerande. Som god man har jag sett hur en person kan falla mellan stolarna – de som inte klarar av kontakter, remisser och ansökningar själva, som inte vet att de kan ansöka om god man eller vilka rättigheter de har. Ändå förväntas de skaffa jobb och får avslag på försörjningsstöd.
Kanske har man i RAs fall utgått från att hans familj borde kunna hjälpa eller husera honom?