2025-02-06, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Invandrare på TikTok och instagram har redan tagit narrativet att detta var något slags Breivik-attentat och run with it. Det mesta lutar ju att det hade med socialen att göra och att han var superautist som typ Adam Lanza. Finns ju inget Manifesto. Inget spår av högerextrema åsikter online. Tydligen ska svenskar också vara skjutna. TV4 eldade på detta med sitt ohörbara "Ni ska ut från Europa!"-klipp. Vänstern kommer att använda detta som ett politiskt slagträ även om det fortsätter att rånas, våldtas skjutas och sprängas varje dag resten av året.

Vänsterfolket är också igång med hänvisning till klippet. Trist att det kanske håller på att triggas igång en trolig vedergällning. Polisen borde släppa namn på de hittills identifierade, så folk ser att det finns svenskar bland dödsoffren.
Citera
2025-02-06, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det här med Flashback som den oumbärliga superdetektivbyrån tycks alltid bli ett kollektivt ”vi” när man framhåller dess förträfflighet. I själva verket är det väldigt få i det där ”vi”:et som faktiskt bidrar konstruktivt. 98-99% är ett meningslöst jävla brus från folk som inte bidrar alls och i många fall har en IQ närmare 50 än 100.

Tänk dig att Sverige ska spela landskamp i fotboll. 11 elitspelare står redo. Men i samma ögonblick som domaren blåser igång matchen så kommer plötsligt alla elever från hela Sveriges särskolor inspringande och inrullande på planen och ska ”hjälpa till”. Landslaget måste springa omvägar runt tusentals blockmongon som täcker nästan hela planen. Glatt flabbande sparkar mongona ut bollen långt upp på läktaren innan de återgår till att skita sig i händerna, smaka lite på det och kleta ansiktet brunt. Publiken stirrar häpet ut över vad som i princip är en enda stor nerbajsad mosh pit för muppar med Downs. Till slut lackar forwarden och tar sats och hoppar mellan särisarnas låga pannor som mellan stenar i vattnet och når fram till mål och sätter den i krysset. Sverige vinner och när nationalsången spelas står det tusentals diarréinsmorda mongon står i långa rader och vill ha varsin guldmedalj för det snygga målet de anser sig ha bidragit till.

Det är ”Flashback löser brott” i praktiken. Tänk så mycket bättre det vore om varje sånt här fall hade en proffstråd och en pöbeltråd, där endast ett 50-tal med lång track record av att ha bidragit med klockren info får skriva i proffstråden, som då skulle vara ett perfekt destillat av den matnyttiga info som alla nyfikna söker. Och så får pöbeltråden vara en mer eller mindre icke-modererad mosh pit för IQ44-gänget som brinner av längtan att posta gravt felstavade idiotspekulationer som inte tillför ett skit. Deal? Nähä, trodde väl det.
Haha! Fast du drar ju till med en långsint liknelse som kan få en att ifrågasätta din mentala hälsa men håller med! Den här typen av chatt för alla borde alltid finnas, men borde även finnas mer priviligierade chattar där personer med ett bättre track record endast får kommentera
Citera
2025-02-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Vad fan heter han då?
S*m*n i efternamn. *=i,o
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamparep
Jag har väldigt svårt att tro att han gick till skolan för att skjuta socialtjänstpersonal. Det är något ”en källa” sagt till Aftonbladet och finns inget bekräftat om att socialtjänsten skulle hålla till på skolan.
Däremot, en sådan sak som indraget socialbidrag bör rimligen kunna ha varit en utlösande faktor. Med tanke på hur mycket det hetsas från vissa kretsar om att invandrare skulle få en massa bidrag skulle denna svårt vridna hjärna kunnat få för sig att försöka hämna sitt eget livs upplevda oförätter på människor på SFI.
Att det tar tid att identifiera offren tyder också på att de måste identifieras med dna och inte går att identifiera med tandkort. De allra flesta infödda svenskar har en tandvårdsjournal.
Ja socialspåret verkar långsökt. Hur många sökande till bidrag har koll på vilka som jobbar inom just socialen och vart de befinner sig vid ett speciellt tillfälle? Och vad gjorde alla som anställda på Risbergska skolan?
Kan vara en rökridå som polisen skapar för att ev, dölja att det är ett rasistdåd.
Vi får helt enkelt se när namnen på offren släpps
Citera
Medlem
blunteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man kan sjukskrivas, då behöver man inte söka arbete och kan ändå uppbär försörjningsstöd. Mot bakgrund av hur sjuk denne man visat sig vara så hade ett sjukintyg säkert inte varit något bekymmer att få.
Så sjuk var han nog inte med ett beviljande vapentillstånd till 3 vapen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Han var bekymrad över det att det "naturliga urvalet" hade missgynnat honom, hans efternamn härstammade från en fransman. Kanske därför han ville byta?

Tror han bytte till pappans ursprungliga efternamn för att han ville bli ännu mera anonym.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Vad gäller vapenlicens.
Jag har sportlicens på flera vapen, arbetar i skytteklubb och skjuter flera gånger i veckan.
Vad jag vet har inte polis koll på journaler osv från sjukvården. Dom har inte möjlighet att samköra register mellan myndigheter. Just detta är ju något regeringen lagt fram tidigare, då för polis och socialtjänst mfl.
När någon söker licens finns inget om diagnoser eller sjukdom mm att fylla i och då tror jag inte heller att polisen kollar sånt.
Som jägare är det examinatorn som ansvarar vem som får godkänd examen. Klarar du av att göra det som krävs bryr man sig inte om diagnoser.
Man kan även få extra hjälp om man har svårt att läsa, skriva osv på samma sätt som vi vanligt körkort, alltså att göra teori muntligt osv.
Föreningsintyg krävs för sportlicens.
Du ska då ha varit aktiv i föreningen minst 6 månader och föreningen går i god för att du kan hantera vapen, söker vapen för rätt ändamål och det blir bara godkänt från polisen om det är ett vapen som stämmer med föreningens verksamhet och de förbund man är ansluten till.

Reglerna som är idag är bra.
Vi har en av dom hårdaste ansökningarna i världen. Och hur det kan förbättras ytterligare är svårt.
300.000 jägare och 200.000 sportskyttar sköter sig. Det är inte dessa som tar liv med sina vapen.

För sportlicens tycker jag att det är väldigt bra.
För jakt skulle man kunna kräva att man ska tillhöra en klubb och kompilera med föreningsintyg även där, i alla fall för första vapnet.
Att bli av med vapen om man inte förblir aktiv i förening osv blir för omständligt att hantera från polisen.

För pistol krävs kontinuerliga skjutprov men det vore överkurs för gevär och även det skulle bli för omfattande om alla jägare krävs på detta.

Polisen behöver sammköra sina register med vården och andra myndigheter vid licensansökan.
Läkare behöver skriva in ev diagnoser och avvikande beteende och mående och detta bör polisen kunna läsa och då avgöra lämplighet genom (även för körkort mm med demens osv).
Psykvården måste stärkas kraftigt generellt!

Annars är det idag fortfarande dom illegala vapnen och gängskjutningar/bombningar som man bör lägga kraft på. Det är där morden sker i stort.
Citera
2025-02-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-47N
Såklart du har. Och fu har en Flashback-kuk med? Jävla tönt.

"skjöt"?

Det finns ingen anledning att sabotera för de hundratusentals människor med vapen, som sköter sig. 99% av alla skjutningar sker med illegala vapen. Vad är det du itne begriper?

Och vi har gott om oskyldiga som drabbats av gängkriminella som skjuter. Flertalet dödade. Och enorma kostnader. DET är ett mycket större problem än en extremt ovanlig sak som denna.

"itne"...."fu"....?

AG 90, PSG 90, KSP 58, KSP 90, AK-47 och M16 är några exempel, sen en del vanliga jaktvapen samt pistoler av olika fabrikat. Vad vill du veta mer? Ska jag mäta min kukstorlek också?

Vi har inte gott om oskyldiga som drabbas av gängkriminella. Dödligt våld per capita är lägre nu än början på 90-talet. Sedan år 2000 har inte det dödliga våldet varit över 1,2 per 100 000 invånare. 1989 var det flera gånger över och 1989 låg det på 1,51. Det är bara att googla fram siffrorna. Jag hittar inte på.
Den bild du målar upp stämmer inte även om media gillar att vältra sig i skiten. Sannolikheten att svennebanan skall bli skjuten på öppen gata är inte högre idag än för några decennium sedan.
Senast redigerad av Ivanhoe1881 2025-02-06 kl. 10:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamparep
Jag har väldigt svårt att tro att han gick till skolan för att skjuta socialtjänstpersonal. Det är något ”en källa” sagt till Aftonbladet och finns inget bekräftat om att socialtjänsten skulle hålla till på skolan.
Däremot, en sådan sak som indraget socialbidrag bör rimligen kunna ha varit en utlösande faktor. Med tanke på hur mycket det hetsas från vissa kretsar om att invandrare skulle få en massa bidrag skulle denna svårt vridna hjärna kunnat få för sig att försöka hämna sitt eget livs upplevda oförätter på människor på SFI.
Att det tar tid att identifiera offren tyder också på att de måste identifieras med dna och inte går att identifiera med tandkort. De allra flesta infödda svenskar har en tandvårdsjournal.

Det borde ju finnas tandvårdsjournal för nyanlända också. När jag skulle boka tid hos tandläkaren fick jag höra från sköterskan att det inte fanns tid för att man prioriterat nyanländas dåliga tandhälsa. Man renoverar deras tänder först. Lite märkligt ändå kan man tycka.

Samma när det kommer till BUP, nyanlända har ”värre” trauman än de svenska inhemska barnen och går före i kön.

Hur blev det så här?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Skitsnack. Journalister får info från poliser som läcker, i första hand.
De läser självklart hör med
För att veta vad de ska fråga efter
Citera
2025-02-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Nej, det görs ingen körning av licensinnehavare och det finns inget "misstankeregister". Håll dig till fakta.
Tror du på riktigt att läkare ens ställer frågan om vapenlicens till sina psykfall med adhd, autism, etc?
Eh va?

Misstankeregistret innehåller personuppgifter om den som är skäligen misstänkt för brott eller har begärts överlämnad eller utlämnad för brott. Det är endast den som är över 15 år som kan finnas med i registret. Registret innehåller bland annat namn- och adressuppgifter och uppgifter om de brott som misstanken avser. Det är polisen som enligt lag är skyldig att föra registret men det används av hela rättsväsendet.

Källa: https://polisen.se/lagar-och-regler/behandling-av-personuppgifter/polisens-register/
Citera
2025-02-06, 09:45
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Aa det låter fan som det...

"Jag kan ju inte jobba!"

"Aa, men rektorn har sagt"

"vafan!"
Förstår inte hur ni kan höra ”rektorn har sagt”?
Jag tycker verkligen det låter som ”jag kan inte jobba!” vilket också skulle vara helt ok logiskt om det stämmer att han var ute efter socialarbetare (eller vad han trodde var socialarbetare) som nekat honom ersättning och ville tvinga ut honom i arbetslivet.
Men logiken att någon på det skulle svara ”men rektorn har sagt…”
Dels har rektorn väl inget att göra med socialarbetares bedömning (tydligen 4 år sen han senast gick på komvux), dels tror jag få skulle ”tjafsa emot” i det läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in