2025-02-06, 07:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det verkligen så att småspararna har fått betala?

Jag har köpt och sålt vid några tillfällen, och då har jag sett aktien lite åt spelhållet. Och det har inte varit några stora pengar, max 3-4k.

Har köpt mest för att det har varit kul, och så tror jag de flesta småsparare har gjort. Ingen har förlorat några stora pengar.

De som förlorat är de stora aktieägarna som inte kunnat sälja hur som helst. De största ägarna i dag är Avanza pension 3.2%, Handelsbanken fonder 2.7% och Nordnet Pensionsförsäkring AB 1.1%.

Sedan kan man se det som att det indirekt drabbar småsparare, men inte just de som köpt och sålt lite Fingerprint.

Det fetade. FE går ju ut till alla aktieägare. Även småspararna. Emissioner har gjorts ca 35 ggr! Dvs varje 8:e månad. Totalt underskott 1.4 miljarder.

De största ägarna med typ Avanza med 3.2% har ju ett värde idag som är under 10 Msek. Inget att yvas över, eller som man sitter i möte och analyserar. Den 11 februari går senaste FE ut, kursen lär hamna på under 1 öre. Dock blir AK högt, men riskerna större.

Jag tycker just Fing är ett fenomen som lyckats överleva tack vare blåögda sparare och stora utfästelser. Som aldrig kapitaliserar på sina löften.
Citera
2025-02-06, 08:52
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Fingerprint är ett bra exempel på mantrat att när man tror att man har förlorat allt, så finns det ändå alltid något kvar att förlora som man inte kom ihåg att man hade. -98,71 % på ett år, -56,85 % bara detta år.
Citera
2025-02-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Jag tycker just Fing är ett fenomen som lyckats överleva tack vare blåögda sparare och stora utfästelser. Som aldrig kapitaliserar på sina löften.
Men handlar det verkligen om så stora affärer som småsparare har gjort?

Köper man Fingerprint för en halv mille, så får man lite skylla sig själv. Men jag tror inga småsparare gjort så. Så det är inga stora förluster där.
Citera
2025-02-06, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Fingerprint är ett bra exempel på mantrat att när man tror att man har förlorat allt, så finns det ändå alltid något kvar att förlora som man inte kom ihåg att man hade. -98,71 % på ett år, -56,85 % bara detta år.

Det vänder snart, ska du se!
Citera
2025-02-06, 09:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men handlar det verkligen om så stora affärer som småsparare har gjort?

Köper man Fingerprint för en halv mille, så får man lite skylla sig själv. Men jag tror inga småsparare gjort så. Så det är inga stora förluster där.

Ackumulerade förlust 1.4 Miljarder. Känner en som bränt 5 mille. Finns en " sekt" på Facebook som hetsar varandra till köp via rena amsagor och påhitt. Allt som står på nätet är ju inte sant.

35 emissioner gör varningsklockorna dånar, i alla fall rätt ljudligt i min värld.
Citera
2025-02-06, 09:50
Medlem
Citat:
Ackumulerade förlust 1.4 Miljarder. Känner en som bränt 5 mille. Finns en " sekt" på Facebook som hetsar varandra till köp via rena amsagor och påhitt. Allt som står på nätet är ju inte sant.
Om man blåser fem miljoner på en så volatil aktie som Fingerprint, då tillhör man väl knappast kategorin småsparare.

Jag tror att de flesta småsparare kan tycka att det är lite spännande att ha lite innehav i sådana aktier, men att det då handlar om en ganska marginell andel. Ungefär som att man som småsparare lägger en eller kanske två procent på kryptovaluta.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-06 kl. 09:53.
Citera
2025-02-06, 11:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa

Det är roligt att gå tillbaka och titta i denna tråd när jag slängde in x antal varningar om att passa sig för denna aktie. Vilket getingbo.
Citera
2025-02-06, 14:12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är roligt att gå tillbaka och titta i denna tråd när jag slängde in x antal varningar om att passa sig för denna aktie. Vilket getingbo.

Förra FE tecknades bara till 57%. Denna är betydligt större. Undrar om det blir en teckning kring 40%. Dessutom skall 40 Msek åtgå till lösa lån som togs för överleva tills Februari.

Hamnar de på 50% teckning räcker pengarna till 31 Mars. Med nuvarande burnrate.

Sedan återställ i princip bara sms lån och andra med grisigt ränta.
Citera
2025-02-12, 10:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Förra FE tecknades bara till 57%. Denna är betydligt större. Undrar om det blir en teckning kring 40%. Dessutom skall 40 Msek åtgå till lösa lån som togs för överleva tills Februari.

Hamnar de på 50% teckning räcker pengarna till 31 Mars. Med nuvarande burnrate.

Sedan återställ i princip bara sms lån och andra med grisigt ränta.

72% tecknat inkl. det som tecknats av garanter.
Citera
2025-02-12, 10:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
72% tecknat inkl. det som tecknats av garanter.

Då har de fått in ca 115 Msek. Minus alla avgifter och de 40 Msek de skall återbetala för brygglånet, återstår ca 70Msek.

Räcker <3 månader.

Blir det kanske ny FE 1 April? I så fall nummer 36 i ordningen.

Kursen är inget som imponerar, 1 öre.
Citera
2025-02-12, 10:42
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Wow! Hade ingen aning om att Fingerprint fanns kvar.

Om man på dagen idag för 3 år sedan sålde ett relativt lyxigt hus i Marbella i Benhavis, El Madronal (tänk bara snäppet under Jon Olssons sista hus...eller samma som Jon Olssons första hus) eller tom ett av de mindre husen i La Zagaleta och tog alla pengarna man fick för försäljningen av fastigheten och tryckte in det i Fingerprint cards så har man idag inte tillräckligt med pengar för att betala för en charter för sin familj och bo en vecka på ett två eller trestjärnigt hotel med sunkig pool med äcklig plast-inlining i Playa Del Ingles.

Eller för att sätta det i ett perspektiv:
Ägde du det här för tre år sedan och sålde den och satte allt på Fingerprint:
https://www.idealista.com/en/inmueble/103634464/

så har du idag det här kvar:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-braten-park-mariestads-kommun-akaciastigen-6-21474177

och då pratar vi inte om fastigheten. Utan en enrumslägenhet på andra våningen.

Sjukaste kapitalförlusten ever.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-02-12 kl. 11:04.
Citera
2025-02-12, 10:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Då har de fått in ca 115 Msek. Minus alla avgifter och de 40 Msek de skall återbetala för brygglånet, återstår ca 70Msek.

Räcker <3 månader.

Blir det kanske ny FE 1 April? I så fall nummer 36 i ordningen.

Kursen är inget som imponerar, 1 öre.

Teckningskursen per Unit har fastställts till 0,48 SEK, motsvarande 0,01 SEK per underliggande B-aktie (Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt), vilket innebär att Företrädesemissionen, om den fulltecknas, kommer att tillföra Bolaget cirka 159,9 MSEK före avdrag för emissionskostnader hänförliga till Företrädesemissionen.
Avstämningsdagen i Företrädesemissionen är den 24 januari 2025 och teckningsperioden löper från och med den 28 januari 2025 till och med den 11 februari 2025.
Sista dagen för handel med B-aktier inklusive rätt att erhålla uniträtter i Företrädesemissionen är den 22 januari 2025.
Företrädesemissionen är föremål för efterföljande godkännande av den extra bolagsstämman som kommer att hållas den 17 januari 2025.
Förträdesemissionen omfattas av tecknings- och garantiåtaganden till ett sammanlagt belopp om upp till 115 MSEK.

115/159.9 = 71.9%

NE blev alltså tecknad till ett minimum. Med 115m (minus kostnader) minus då lånet om 40m så är det nog snarare 60-70m man får in netto. Är väl slut på pengar i mars så blir nog en expressemission med nytt lån emellan som krävs för att hålla fingret flytande ens till april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in