2025-02-06, 08:43
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filteer
Det är dina fördomar det där. Verkligheten är något annat. Finns en del som förstört för sig själva kan man tycka, men det finns alltid en bakomliggande orsak. Många har dessutom diagnoser som de inte kan rå för, speciellt folk med schizofreni, paranoia, ospecifika psykiskasjukdomar. Många hör röster som ber dem göra sjuka saker. Tro mig du vill inte ha dessa på ditt jobb. Vi försöker göra det bästa av situationen, underlätta deras vardag, så att de ska fokusera på sin hälsa. Finns även ensamstående som kommer ifrån galna destruktiva förhållande som knappt tagit sig ur med livet i behåll, så nej jag tycker inte att ditt påstående överensstämmer med verkligheten.

Han däremot kanske tyckte att han hade rätt till detta, att få ekonomiskbistånd, jag vet tycärr inte hela hans bakgrund. Fick en kort sammanfattning. Han verkade inte ha alla hästar hemma iallafall.

De gånger soc har skickat folk till psyket med hjälp av polis, som timmar efter får åka hem.

Dags att öppna fler avdelningar, överfulla akutmottagningar så får folk åka hem direkt.

Gör man inte rätt för sig så får du inte stödet du behöver, finns alldeles för mycket folk där ute som GM som inte tydligt klarar små saker som gör att du får bidrag
Citera
2025-02-06, 08:43
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Intressant, exakt detta la jag fram som ett möjligt scenario igår. I princip en kopia.
Tycker själv det låter väldigt rimligt och troligt.
Polisen har såklart tillgång till detta och garanterat därför de gått ut med det möjliga motivet att det är socialen han va ute efter.

Aj då kanske var dig jag såg. Trodde det var någon som inte skapade ett scenario utan som faktiskt fått ett sånt mail som student eller nåt 🤪
Citera
2025-02-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Sverige borde sträva efter att ha världens strängaste vapenlagar, om GM inte hade haft tillgång till skjutvapen hade han inte kunnat genomföra den fruktansvärda skolskjutningen.

Finns såklart illegala vapen men definitivt blir det en extra tröskel att inte ha tillgång till vapen legalt.
Han skulle utan minsta tvekan inte haft licens, varenda varningsklocka klämtar för fullt på den individen.
Stor skam att licenser utfärdades på honom och det borde Polismyndigheten ta på sig och nu göra uppföljning på hur det kunnat ske, samt åtgärder framöver för att minimera det sker igen.
Citera
2025-02-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Bara att läsa tidningen, där har du källa. Det enda nya som framkommit är att han även fick sitt socialbidrag indraget - detta fick bägaren att rinna över.

Mycket kan nog tyvärr ledas tillbaka till sossarnas vårdreform på 90-talet då man släppte ut alla tossiga i samhället.

Som sagt, mobbning slutar aldrig bra.

Fast då gick det ju att bli förtidspensionär är ca omöjligt idag. LSS/SoL hanterar också många av dessa. Även massa kraftiga neddragningar i omgångar sedan efter finanskrisen 2008.

Så det med att allt skit skulle stamma från sossarnas 90-tal stämmer ju inte.
Citera
2025-02-06, 08:45
Medlem
Ja de borde väl ha varit mer uppmärksamma och begripit att det var nåt rejält vajsing med honom. Har man sunt förnuft begriper man ju sådant ändå. Räcker ju med att se till hans märkliga CV så fattar man ju. Men visst, idag ger de väl bort examen till folk precis som man delat ut medborgarskap till kreti och pleti.
Var den här killen verkligen autistisk då? Jag är tveksam till att han verkligen fått den diagnosen. Eller någon diagnos över huvud taget. Gick han på vårdcentralen? Eller hade han träffat en psykiater som ställt en riktig diagnos? Social fobi är jag också tveksam till. Kan lika gärna varit något folk har uppfattat att han led av då han undvek dem. Hans sociala fobi verkar minst sagt ha varierat ordentligt efter sammanhanget. Han hade då ingen social fobi när han tog jägarexamen för att skaffa sina vapen. Han hade också klarat ett antal kurser på gymnasiet, som bland annat estetiska kurser medan han helt misslyckats med andra.
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kanske vore bra då om soc hade lite mer utbildning inom psykologi och inte bara socialpsykologi. Personer med autism kan ibland uttrycka sig perfekt med ord men blir inte trodda för att de t ex saknar kroppsspråk som stämmer. Bland svenskar som har soc är NPF extremt vanligt. Så hur kan man inte kunna sådant? Hade han inte brutit med familjen? Kanske för att de inte heller såg honom. Personer med autism är dessutom notoriskt dåliga på att söka stöd från sin omgivning och kan då tro att saker är värre än de är.
Citera
2025-02-06, 08:45
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Jag pillade med ljudet lite och postar länken igen, för den som vill försöka höra vad han säger. TV4 står ff kvar vid "Ni ska bort från Europa". Jag hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan! (skott)" Det låter som en kvinna svarar honom "Men rektorn har.." Så långt kom jag. Mest vill jag lyfta hur jag anser TV4 har och gör fel när de sprider detta som fakta. https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2
Ja, här låter det verkligen som han säger ”jag kan inte jobba”. Just ”jobba” hörs väl väldigt tydligt? Hör dock inte det andra som du hör.
Citera
2025-02-06, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Aj då kanske var dig jag såg. Trodde det var någon som inte skapade ett scenario utan som faktiskt fått ett sånt mail som student eller nåt 🤪

Hoppas det va nån annan som faktiskt bekräftade det, för låter som en rimlig förklaring.
Citera
2025-02-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Exakt, det hade blivit en masspåkörning med bil och knivattack i stället.

Inne på skolan? Nu va du smart va.
Klart som fan att riskerna för skjutningar minskar om man drar in licenser för extremt olämpliga personer. Skärp dig.
Citera
2025-02-06, 08:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
”Stackare”? Det finns mängder av småsadistiska/inkompetenta myndighetspersoner. Sedan finns det självklart professionella också, men har GM råkat på den dryga översittarattitydstypen till socialsekreterare …

En människa i nöd, som riskerar att kastas ut i hemlöshet bryts snabbt ned och förlorar känslan av människovärde. Jag tror inte någon kan föreställa sig situationen som inte har varit där själv. All trygghet raseras.

De flesta med psykiatriska diagnoser lever med en konstant ekonomisk stress som förvärrar, och ofta är upphov, till ett söndertrasat psyke. Att ständigt oroa sig för överlevnaden; grundbehovet av mat och skydd underminerar existensen. Det är åt h-e att psykiatrin, socialtjänsten, arbetsförmedlingen m.m vägrar att se sambandet mellan ekonomisk trygghet och psykisk hälsa. Själva lever myndigheterna gott på att kategorisera och nedvärdera klienter.

Dryga myndighetspersoner eller ej, så arbetar dessa efter direktiv från regeringen. Att ständigt flåsa folk i nacken och orsaka kroniskt stresspåslag står alltid högst upp på dagordningen.

Nu gick det som det gick, och vi har återigen blod på våra politikers händer. Det är ett under att inte fler har tappat fattningen för längesen.
Senast redigerad av Sosseresistent 2025-02-06 kl. 08:58.
Citera
2025-02-06, 08:49
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eScapeGoat
Vi behöver omhänderta och frihetsberöva alla med aspergers syndrom tills vi vet vad som pågår. Det är alltför ofta som sådana människor begår våldsdåd.

Ja, bra idé! Spärra in 1-2% av befolkningen!
Citera
2025-02-06, 08:49
Medlem
Det jag undrar
Han hade väl diagnostiserad Autism och Aspbergers
HUR KUNDE HAN FÅ VAPEN DÅ??? Han fick inte göra lumpen och körkort är jag osäker på
Men ut ”och jaga” ja det går bra
Nej antingen fel i lagen eller helt enkelt felhanterat
Sen om familjen visste att han hade vapen och var så antisocial och isolerad är de ”medskyldiga”
Dessutom kunde han ju ta sitt liv Fe verkar inte ha brytt sig!
Citera
2025-02-06, 08:50
Medlem
Kan någon göra ljud utan att ändra nåt färutom qtt ta bort skotten?såg någon lagt upp, hör inga röster där heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in