2025-02-06, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Va? Ersättning betalas ut månadsvis.
Vilket bidrag betalas ut i en sådan klumpsumma??
Han blandar ihop privata försäkringsbolag med försäkringskassan.
Citera
Avstängd
Ingen vågar säger som det är; att han var främlingsfientlig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intenegermen
Nu är väl inte dådet direkt logiskt men borde han inte ha gått till socialkontoret som ligger 500 meter från hans lägenheten då?
Enligt källa på aftonbladet så är det flera saknade frpn socialtjänsten

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Detta kommer från en reporter på plats från tv som har analyserat en inspelning från en inne på skolan, det har även informerat och gett polisen klippet... Men sen sa en på från tv i studion att "men det finns annat som pekar åt andra hållet" utan att berätta vad isåfall, typiskt PK.
Tror att polis och media är rädda för att det kommer ut att han var trött på utlänningar och agerade, för detta kan ev trigga andra missnöjda i sverige att göra detsamma...
Tror de kommer att försöka tysta detta och få det till att han var störd och gjorde dådet omotiverat...

Du verkar vara en sån "påverkare", men du är kass på att visa på fakta, mest killgissningar.

Konspirationsteorier får du dra i rätt forumdel.
Citera
2025-02-06, 07:01
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigt.
Har du bränt 300k på vapen och bilar får du inte soc heller i närmsta taget...

Går du på socialen så kommer dom försöka att ta hans egna bil för han ja. Men det beror sen vem den skrivits på..
Citera
2025-02-06, 07:02
Medlem
Polisen efterlyser filmer och foton
Polisen sa vid en pressträff på onsdagsförmiddagen, ett knappt dygn efter masskjutningen, att man gärna vill att allmänhet som har filmer eller bilder från Risbergska skolan tar kontakt med polisen och delar med sig av dem.
Nu upprepar polisen sin vädjan.
På sin hemsida skriver polisen i Örebro:
”Med anledning av skolskjutningen i Örebro efterfrågar polisen filmer och foton från händelsen.
Om du har filmer eller bilder som du tror kan vara till hjälp i utredningsarbetet kan du ladda upp de här: incident.polisen.se
Polisen är tacksam för ditt bidrag.”

https://incident.polisen.se/upload/choose/?utm_source=ios-app.expressen.se

Ni är många som delar bilder och filmer, gör det även här <3
Citera
2025-02-06, 07:03
Medlem
Gibbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Allt måste vara färdigt, alla diagnoser måste vara satta, då får man till slut ersättning från F-kassan, det verkar inte som att allt var färdigt.

Och det är detta jag ifrågasätter, varför var inte det här redan avklarat?

Var är ansvaret från hans föräldrar och över samhälle om han satte igång att vara utanför redan i högstadiet.
Det är väldigt lång tid, 15-35 år.
De har haft 20 år på sig att agera!

Lampan släcktes för längesedan hos GM och sov ba: du ska jobba…

Fan ta alla som inte agerat agerat, Satans hantlangare!

Precis, har man alla dessa diagnoser då har man generellt insatser via AF till exempel SIUS insats, man har boendestödjare, samhall, kanske sjukersättning osv osv, något stämmer inte här. Att han har körkort osv talar för att hans funktion är selektiv? Typ bortskämd enstöring inom spektrum som familjen "stöttat" med vapen pengar.
Citera
2025-02-06, 07:04
Medlem
Gothenburgers avatar
Mellan kl 12:33-13:20.
47 min.
200 skott enligt norskt vittnesmål i VG.
10 döda +GM

Tidslinje på dom här 47 minuterna
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
Enligt källa på aftonbladet så är det flera saknade frpn socialtjänsten

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Vart skulle dessa kunna vara? Gömt sig i källaren?
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Allt måste vara färdigt, alla diagnoser måste vara satta, då får man till slut ersättning från F-kassan, det verkar inte som att allt var färdigt.

Och det är detta jag ifrågasätter, varför var inte det här redan avklarat?

Var är ansvaret från hans föräldrar och över samhälle om han satte igång att vara utanför redan i högstadiet.
Det är väldigt lång tid, 15-35 år.
De har haft 20 år på sig att agera!

Lampan släcktes för längesedan hos GM och sov ba: du ska jobba…

Fan ta alla som inte agerat agerat, Satans hantlangare!

Men om han har haft egna pengar till att kunna köpa saker och dessutom gått i skola där man går för diagnos, så är nog diagnos biten redan satt och avklarad.

Sluta snälla kråksångra om att det har något med hans föräldrar att göra.. För allt vi vet försökte dom ta med honom ut på resor för att göra honom glad. Tyckte säkert om honom väldigt mycket. Med tanke på alla foton som är tagna utomlands och så..

Problemet är att soc har fixat lite krångligare regler nu och försökte att dra bort snubbens "skyddsnät" nu medans ni andra firade julafton..
Senast redigerad av buhbye 2025-02-06 kl. 07:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intenegermen
lol wtf, du försöker få ihop en långsökt diagnos med hjälp av chatgpt... en simpel diagnos som social fobi skulle också förklara allt, man är normalbegåvad men man är konstant i flight-mode när man är ute bland människor
Jag har både haft trauman i barndom som vid äldre ålder samt svår social fobi men det löste sig av att jag hamnade på Flashback då jag då sannerligen inte kan känna ångest omkring människor när jag fått upptäcka hur puckade så otroligt många är i samhället. Jag har även A och B inom vårdämnena och då såklart psykiatri och psykologi. Jag kan tillräckligt mycket för att veta vad jag pratar om när jag spånar kring olika perspektiv. Chatgpt är knappast min informationskälla.

Mina kunskaper kan däremot inte presenteras i länkar på grund av att jag kan saker, inte att jag läser dem på nätet i stunden.
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jo, jag hade väldigt höga betyg och 1,9 på högskoleprovet på 90-talet. Jag har sagt att päronen borde ställt krav, inte betalat allt.
Men alla ego empatilösa monster borde låsas in på mentalsjukhus innan de mördar folk, om de vägrar göra det samhället kräver. Funkar inte med såna här skitungar som skyller på allt för att slippa arbeta. Tvångsarbete för försörjning för invandrare och mammas pojkar.
Wow, och ändå lyckas du uttrycka dig på ett så tydligt okunnigt vis.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det har ju inte ens framkommit han hade fått en diagnos? Ganska konstigt om ingen rekommenderat att söka psykiatrisk hjälp efter hur han betedde sig redan på högstadiet och att anhöriga sagt att han hade det svårt.
Saken är att män sällan söker hjälp de borde. Honom skulle de ordnat upp saker för eftersom han tydligt saknaden betydelsefull funktionsförmåga.

Socialtjänstlagen
Socialtjänstens mål 2a kapitlet.
Citat:
7 § När den enskilde har behov av insatser både från socialtjänsten och från hälso- och sjukvården ska kommunen tillsammans med regionen upprätta en individuell plan. Planen ska upprättas om kommunen eller regionen bedömer att den behövs för att den enskilde ska få sina behov tillgodosedda, och om den enskilde samtycker till att den upprättas. Arbetet med planen ska påbörjas utan dröjsmål.

Planen ska när det är möjligt upprättas tillsammans med den enskilde. Närstående ska ges möjlighet att delta i arbetet med planen, om det är lämpligt och den enskilde inte motsätter sig det.

Av planen ska det framgå
1. vilka insatser som behövs,
2. vilka insatser respektive huvudman ska svara för,
3. vilka åtgärder som vidtas av någon annan än kommunen eller regionen, och
4. vem av huvudmännen som ska ha det övergripande ansvaret för planen. Lag (2019:909).

Iallafall så är det tydligt att samhället struntat i att sköta de ansvarsområden de haft kring GM. Han har uppenbarligen levt i många år utan att kunna arbeta och man borde ha samordnat insatser då han trots allt tydligt haft såpass mycket funktionsnedsättning att han borde ha haft sjukersättning och innan dess aktivitetsersättning. Hans mentala problem lär knappast ha blivit bättre av att leva under existensminimum utan att kunna göra särskilt mycket för att förändra sin livssituation (hobbies eller fritidsaktiviteter). Han har bara gått sjuk år efter år efter år. Saken är att han inte ens är unik. Det är många Iallafall män, som har svårare funktionsnedsättning pga psykisk ohälsa som ändå sitter fast i socialbidrag och/eller arbetsförmedlingen med märkliga åtgärder då och som sker några veckor till månader med något/några års mellanrumm.
Citera
Medlem
Mycket spekulationer nu. Flera förklarar dådet så det överensstämmer med den egna världsbilden. Rekordet hittills innehas av TV4 Nyheter som förvanskar en usel ljudupptagning från skjutningarna på Risbergska med sina egna syften (som säkert sammanfaller med redaktionens favoritpartiledare Margareta Anderssons).
Det har i flera undersökningar konstaterats att många killar under de senaste decennierna tidigt slås ut i skolan. Undervisningssystemet - såväl genomförandet som planeringen - är på högsta nivå anpassat för flickorna som därför slår killarna med hästlängder vad gäller skolresultaten. Grabbarna misslyckas och många får en förödande förlorarstämpel.
Väl känt och undersökt - men ingen bryr sig. Tjejerna går först.
Vill vi verkligen veta varför skjutningarna inträffade - börja gräv där. My 5 cents.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in